Communicatieplanning en persbeleid

Cameraman van TV-piraat 'Crailo', CC-BY-SA, Gooi en Vecht Historisch via Europeana.

Vandaag is ‘communicatie’ meer dan een fraai glimmende promotionele strik rond je product. Veel meer zelfs. Want de manier waarop je communiceert – met woorden, beelden én de vorm waarin die worden gepresenteerd, net als de waaier van kanalen waarmee je je aan de buitenwacht presenteert – vertelt iets over je instelling. Meer nog, je kan er het imago van je archief, erfgoedbibliotheek, museum, erfgoedcel enz. zorgvuldig mee oppoetsen en opbouwen (of afbreken).

Alleen al daarom verdient de (kandidaat-)geïnteresseerde een weloverwogen en geplande communicatieve benadering, gestoeld op voortschrijdend inzicht uit toegepast onderzoek. Geen domein in de wondere erfgoedwereld is immers zo dynamisch als de communicatie. Een aanpak die gisteren als gegarandeerd succesvol gold, kan morgen alweer de verwachtingen niet meer inlossen. Samengevat: communicatie is (strategisch) té belangrijk om aan het toeval (of erger, goedbedoeld amateurisme) over te laten.

In dit deel van de Erfgoedwijzer bekijken we samen met jou hoe we verschillende aspecten van je communicatiestrategie op punt kunnen stellen. Het doel? Je communicatie-aanpak als een geoliede en holistische machine af te stellen. Maar weet dat dit een onophoudelijk werk-in-uitvoering is. De lauweren en erop rusten, daar doen we hier niet aan mee.