Communicatieplanning en persbeleid
Vandaag is ‘communicatie’ meer dan een fraai glimmende promotionele strik rond uw product. Veel meer zelfs. Want de manier waarop u communiceert – met woorden, beelden én de vorm waarin die worden gepresenteerd, net als de waaier van kanalen waarmee u zich aan de buitenwacht presenteert – vertelt iets over uw instelling. Meer nog, u kunt er het imago van uw archief, erfgoedbibliotheek, museum, erfgoedcel enz. zorgvuldig mee oppoetsen en opbouwen (of afbreken).
Alleen daarom al verdient de (kandidaat-)geïnteresseerde een weloverwogen en geplande communicatieve benadering, gestoeld op voortschrijdend inzicht uit toegepast onderzoek. Geen domein in de wondere erfgoedwereld is immers zo dynamisch als de communicatie. Een aanpak die gisteren als gegarandeerd succesvol gold, kan morgen alweer de verwachtingen niet meer inlossen. Samengevat: communicatie is (strategisch) té belangrijk om aan het toeval (of erger, goedbedoeld amateurisme) over te laten.
In dit deel van de Erfgoedwijzer bekijken we samen met u hoe we verschillende aspecten van uw communicatiestrategie op punt kunnen stellen. Het doel? Uw communicatie-aanpak als een geoliede en holistische machine af te stellen. Maar weet dat dit een onophoudelijk werk-in-uitvoering is. De lauweren en erop rusten, daar doen we hier niet aan mee.