Workshop copywriting | Schrijf straffer. Met meer resultaat

Je schrijft nooit zomaar. Wel altijd voor een resultaat.

Wat is jóuw schrijfdoel? Je bezoekers boeien en raken? Of fondsen werven? Vrijwilligers motiveren? Deelnemers lokken? Weet je, eigenlijk maakt het niet uit. Want het draait om de hersenen van je lezer. En die hebben geen knopje dat schakelt tussen het ene doel en het andere. Jouw artikels of je mailings, je web-pages of je kaartjes met uitleg in het museum, je e-mails naar vrijwilligers … Ze worden allemaal beter als je weet hoe ‘lezen’ werkt. Want dan weet je ook hoe jij moet schrijven.

Dat is exact wat je leert – en oefent – op deze dag. Nadien krijg je een extra kans om met individuele feedback verder te trainen. Ontdek hoe je schrijft voor je doelgroep (niet voor jezelf of voor je baas).

  • Hoe zuig je een lezer in jouw tekst (zowel scherm als papier)?
  • Hoe lok je meer respons uit met je webtekst, artikel of mailing?
  • Hoe zorg je dat je lezer leest wat je wil zeggen? En doet wat jij wil?

Je gaat met massa’s tips en inzicht naar huis. De trainer, Wouter De Schepper, verklapt je ook hoe AI hem vandaag op twee niveaus helpt. Kleine spoiler: AI is het knechtje. Niet de meester. Jouw copy-skills zijn belangrijker dan ooit.

In een notendop voor jou

Zelfs wie niet creatief is, krijgt de respons op zijn of haar teksten de hoogte in. Want copywriting is geen abracadabra. Je leert in deze sessie ‘hoe teksten gelezen worden’. En hoe je ze dus moet schrijven. Je merkt het verschil in betrokkenheid, clicks op je site, inschrijvingen …

  • Waarom is spreektaal zoveel krachtiger dan schrijftaal?
  • Waarop moet je letten nog vóór jouw tekst gelezen wordt?
  • Welke eenvoudige ingrepen geven jouw tekst meer dialoogkracht? En dus responskracht?

Schrijf je niet zelf? Ook dan helpt deze workshop om het verschil te zien tussen een tekst die werkt en een tekst van iemand die zogezegd ‘een vlotte pen’ heeft.

6,25 uur instant schrijfhulp

De nuttige tips uit deze sessie zijn direct toepasbaar op teksten voor scherm en papier. Maken we dan geen onderscheid tussen webtekst of pakweg een mailingbrief? Nee. Op deze workshop hoor je waarom het nonsens is om dat wel te doen. Nu ja, toch voor 90%. En die overige 10%? Ook daarin word je kort ingewijd. Zo vindt ook Google jouw site.

Extra optie: diagnose van jouw tekst

Als deelnemer neem je een tekst van jezelf of je organisatie mee. Dat is alvast wat materiaal om mee te werken in de workshop. Eerst krijg je de praktische aandachtspunten mee op een meer gestructureerde wijze. Daarna is er ook telkens wat oefentijd en bespreking. Je verlaat de workshop met tips die je de dag nadien al toepast.

Na deze dag oefen je verder (echt waar: alleen oefening baart kunst …). Optioneel krijg je nadien nog een extra individuele feedback op een opdracht. Na een tijdje maak je in overleg een online afspraak voor een grondige individuele copy-consult. Jij legt je herwerkte tekst voor. Als copy-dokter maakt de trainer dan een diagnose. Reken op 30 tot 45 minuten.

Bovendien zal de 6,75 uur deze dag voorbij vliegen. Ook daarom kan die helemaal individuele copy-consult niet binnen het programma voor het selecte groepje deelnemers.

Voor jou? 

  • Iedereen die af en toe (of zelfs vaak) een (publieksgerichte) tekst schrijft. Een opvallende brief, leesbare brochure of vlotte e-mailing. Een goede folder, boeiende nieuwsbrief of overtuigende productbeschrijving in je museum(web)shop. Of gewoon leesbare tekst voor je website (die ook nog eens gevonden wordt door Google).
  • Iedereen die deze teksten beter wil laten scoren en wil dat ze meer respons geven.
  • Iedereen die wil kunnen beoordelen of zijn medewerkers of copywriter nu eigenlijk wel of niet goede teksten schrijven.
  • Iedereen die wil weten wanneer AI-tekst nog ça va is. En ook wanneer AI-tekst moeiteloos de ‘grijze-muis-prijs’ wint.
  • Iedereen die op tijd inschrijft. Want we houden de groep klein genoeg om werkbaar te zijn.

Wat leer je niet?

Hoe je een fictieboek moet schrijven. Dat is iets helemaal anders. In deze workshop gaat het om tekst waar jouw lezer eigenlijk niet te veel tijd wil insteken. En waar die dus met een rotvaart wil doorgaan. Dus 99% van al jouw teksten …

Wat kan je wel na de training?

'Technisch' goed schrijven:

  • Je krijgt inzicht in de scanning vóór men start met lezen (trek je lezer je tekst in).
  • Wat houdt de lezer aan het lezen? Ik verklap het je al: eenvoudige taal + extreem  focussen op het standpunt van je lezer.
  • Je wordt geen layouter, maar je leert wel veel over hoe vorm het leesgedrag stuurt.
  • Prof. Siegfried Vögele  leverde de onderbouw voor de tips op dat vlak.
  • Dit is het grootste deel van de workshop.
  • Als je dit toepast dan krijg je al heel goede en leesbare teksten.

Psychologie van overtuiging:

  • We staan stil bij de principes van overtuiging van prof. Robert Cialdini.
  • Pas je ook dit toe? Dan ga je van heel goede en leesbare tekst naar overtuigende tekst.

Storytelling

  • Hoe pas je dat toe in tekst?
  • Hoe schrijf je zinnen die de lezer niet al na 30 seconden vergeten is?
  • Hiermee krijg je tekst die meedoet voor de prijzenknikkers (en vooral tekst die exact het effect bij je doelgroep heeft zoals je het wil).

Elke workshop verloopt een tikkel anders. Dat hangt af van de interactie met de groep. Maar bovenstaande is dus het doel. Vorige deelnemers vonden het een goede mix. Dus dat houden we zo.

Wat vorige deelnemers zeggen

“De workshop is onmiddellijk te gebruiken.”
“Interactief met veel voorbeelden.”
“Tijd om zelf te oefenen op eigen teksten is heel waardevol.”
“Ik heb enorm veel bijgeleerd van iemand met veel passie.”
“Er moeten ook broodjes met preparé zijn”*

*Leugentje: niemand vroeg om preparé. Alle andere citaten zijn wél echt.

De trainer

  • Wouter De Schepper is lector aan de VIVES-hogeschool.
  • Hij is ook zelfstandig copywriter en een stukje communicatieadviseur voor een handvol fijne klanten.
  • In een vorig leven werkte hij in marketingcommunicatiejobs bij Vlerick Business School, Broederlijk Delen, Plan International België en CM Midden-Vlaanderen en de Gentse faculteit Recht en Criminologie.
  • Zijn focus ligt op communicatiestrategie, DM en copywriting. Vooral dat laatste is zijn grote liefde (na zijn vrouw; al denkt zij soms dat de volgorde anders is).
  • Een prijzenkastje aardig gevuld met hoofdvogels en ereplaatsen bij verschillende marketingcommunicatieprijzen. De Wablieft-prijs (met CM) en 6 podiumplaatsen bij De Gouden Veer tonen dat hij weet wat schrijven is. 

12 mei 2025, van 9.30 tot 16.30 uur

Type

Workshop: je gaat actief aan de slag, de theorie wordt beperkt tot het hoogst noodzakelijke.

Tarieven

  • Het standaardtarief voor deze vorming is 145 euro.
  • De optie om een eigen tekst bespreken met de trainer spreek je rechtstreeks af, reken op 79 euro (excl. btw).
  • Het kortingstarief voor deze vorming is 110 euro (voor 1 lesdag) en geldt voor organisaties en verenigingen in de erfgoedsector en voltijdse studenten.
  • Werkzoekenden en personen in een kwetsbare sociaaleconomische positie kunnen via de organisator van de vorming een sociaal tarief aanvragen.
  • Meer info over onze tarieven vind je in onze algemene voorwaarden.
Inschrijven
Facturatiegegevens
Wie de basis onder de knie heeft en graag wil verder groeien kan bij dit aanbod terecht.  Inspelend op de actualiteit biedt FARO steeds weer nieuwe gelegenheden om te leren van collega’s uit binnen- en buitenland.  De concrete praktijk van het werken in de erfgoedsector staat hier centraal. 

Praktische info

Begindatum
Locatie
FARO, Grasmarkt 105 bus 44, 1000 Brussel
Lesgevers
Wouter De Schepper
Prijs
145 euro (standaard)
110 euro (sector en studenten)
Deelnemers
Max. 15 deelnemers
Meer info

Schrijf je in via het formulier op deze pagina.

Heb je specifieke wensen of noden om je deelname mogelijk te maken? Contacteer dan de contactpersoon van deze vorming.

Uiterste inschrijvingsdatum
Contactpersoon

Elders op FARO

Noteer 3 juni 2025 met een dikke stip in je agenda, want dan is het weer tijd voor het Groot ...
In een wereld die polariseert en steeds ruwer lijkt te worden, is verbinding het sterkste tegengif. Daar zijn we bij ...
Heb je een vraag over erfgoed, kunst of natuur? Stel ze dan voortaan aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ...