Het Communicatienetwerk 2024 – Artificiële intelligentie

Bent u communicatiemedewerker of -verantwoordelijke van een erkende organisatie uit de cultureel-erfgoedsector? En bent u niet alleen leergierig maar ook bereid om de handen uit de mouwen te steken en actief uw ervaringen met collega’s te delen? Dan is Het Communicatienetwerk iets voor u.

Artificiële intelligentie-toepassingen worden steeds belangrijker, ook in de non-profit, zoals de jeugd-, sociaal-culturele en cultureel-erfgoedsectoren. Een tekstje schrijven? Dat doet u toch in een handomdraai met AI? Brainstormen met uzelf? Voor u ’t weet hebt u snel wat ideeën gesprokkeld dankzij ChatGPT. Ook zo voor de creatie van een beeld of illustratie. Voor communicatiemedewerkers lijken er gouden tijden aangebroken: ons werk wordt er beduidend makkelijker op, gesteld dat uw digitale vaardigheden op punt staan. Kan u juist prompten? En kent u de recentste, meest performante platformen?

Tegelijk is er ook veel onzekerheid (en zelfs angst) over generatieve AI. Wat kan en mag? En hoe zit het met de ethische kant van de technologiemedaille? Is het allemaal wel zo fantastisch en moeiteloos zoals de grote techbedrijven ons willen doen geloven? Enne … maken we onszelf op den duur niet overbodig?

Veel vragen dus. Om daar een antwoord op te geven organiseren FARO, Socius en De Ambrassade eerste editie van Het Communicatienetwerk. Een kleinschalig leer-, uitwissel- en netwerkmoment waarop communicatiewerkers uit de jeugd-, sociaal-culturele en cultureel-erfgoedsectoren de krachten bundelen. Deze editie spitst zich toe op artificiële intelligentie. Kleinschalig, want slechts voor zestig deelnemers én met een belangrijke toegangsvoorwaarde. Daarover leest u zo meteen meer.

Het opzet?

Het Communicatienetwerk is de opvolger van De Communicatiekliniek (2017-2023). Anders dan dat communicatieleer- en netwerk, focussen we nu op de uitwisseling van eigen ervaringen en inzichten. Met een aanzet door een aantal experts, die u uitdagen om verder na te denken en te experimenteren. De dag bestaat uit:

  • een plenair schot voor de boeg door De Standaard-journalist Dominique Deckmyn;
  • een interactief netwerkmoment waarin u samen nadenkt over een communicatieprobleem (of -uitdaging) en feedback krijgt van (kritische) collega’s;
  • een overheerlijke lunch;
  • zes parallelsessies (twee keer drie aparte sessies): een over AI en prompting, een over AI en Canva en een sessie over AI en beelden en video;
  • en als uitsmijter een receptie waarop u uitgebreid kunt nakaarten met oude en nieuwe bekenden.

Wanneer en waar? Op woensdag 6 november in de Koninklijke Bibliotheek in Brussel, vlak naast het Centraal Station. Van 9.30 tot 17.00 uur.

Hoe neemt u deel? Eenvoudig. Door u in te schrijven – vul dit formulier in en betaal het inschrijvingsgeld van 70 euro (incl. btw) wanneer u de factuur ontvangt.

Maar. Een belangrijke, bijkomende voorwaarde is dat u bij uw inschrijving ook een ‘communicatievraag’ formuleert. Daarmee bedoelen we een vraag of uitdaging uit uw communicatiepraktijk en waarvoor u niet meteen een antwoord of oplossing vindt. Voor alle duidelijkheid: dit hoeft niet met AI te maken hebben. Omschrijf in een paar zinnen wat uw probleem is. Wij clusteren de inzendingen – uw particuliere vraag wordt dus niet met naam en toenaam gedeeld. Zorg voor een begrijpelijke probleemstelling: de lezer kent niet alle in en out’s.

Vergeet ten slotte ook niet aan te duiden welke twee sessies u ‘s namiddags het liefst wil volgen.

Om de spreiding tussen de sectoren te garanderen, kunnen er slechts 20 deelnemers per sector aanschuiven. Kleinschaligheid troef dus: dat garandeert kleine(re) groepen en een meer persoonlijke interactie. Voor de goede verstaander: schrijf u best zo snel mogelijk in.

What’s in it for you?

  • U leert bij over AI en communicatie in het algemeen.
  • U leert nieuwe collega’s (ook uit andere sectoren) kennen.
  • U krijgt mogelijks een antwoord op een hardnekkig communicatievraagstuk.
  • U maakt een fijne en boeiende dag mee, zowel letterlijk als figuurlijk.

Wie zijn de sprekers?

  • Dominique Deckmyn schrijft al sinds 1990 over technologie en de impact ervan op de samenleving. Hij was in het verleden onder meer correspondent in Silicon Valley en hoofdredacteur van het magazine Smart Business Strategies. Op de redactie van De Standaard volgt hij onder meer nieuwe media en persoonlijke technologie. Zijn column 'De technocraat' verschijnt elke zaterdag.
  • Mieke Vasseur is communicatiemedewerker bij Socius. Ze leerde de sociaal-culturele sector kennen bij een van de Avansa’s en werkte daarna bij zorgkoepel Zorgnet-Icuro, waar ze vooral de communicatie voor de ouderenzorg ondersteunde. Ze schrijft en fotografeert graag, het liefst over, van, met … mensen. Ze geeft vormingen over sociale media en (smartphone)fotografie.
  • Seppe Van Pottelbergh is communicatiemanager Erfgoeddag | ErfgoedApp bij FARO. Hij studeerde geschiedenis van de oudheid en sociale en culturele antropologie (KU Leuven) en conflict and development (UGent). Hij heeft heel wat jeugdwerkbagage op zak met projecten rond diversiteit, duurzaamheid en internationalisering. Daarna groeide hij door in communicatie en acties rond jongerencampagnes, gepersonaliseerd drukwerk, vrijwilligerscommunicatie, sociale media, maatschappelijke acties, persberichten, jongerenparticipatie, enz.
  • Vincent Buyssens is een digitale nomade die de kracht van sociale media gebruikt om mensen te mobiliseren en transformatieve ideeën een groter platform te geven. Hij bracht 16.000 Pokémon Go-spelers naar de Zoo van Antwerpen met alleen Facebook en heeft de gave om dingen viraal te laten gaan. Als digitaal strateeg bij reclamebureau Friendship helpt hij merken het leven op sociale media los te laten. Hij mobiliseerde fans over de hele wereld om zijn favoriete tv-programma te redden – The Expanse.

Het Communicatienetwerk kwam tot stand in samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek van België. Waarvoor dank.

Tarieven

  • Het standaardtarief voor deze vorming is 70 euro, er is geen kortingstarief. Gezien de kleinschaligheid van het evenement, kunnen studenten, zelfstandigen noch werkzoekenden deelnemen aan Het Communicatienetwerk 2024. 
  • Meer info over onze tarieven vindt u in onze algemene voorwaarden.
Wie de basis onder de knie heeft en graag wil verder groeien kan bij dit aanbod terecht.  Inspelend op de actualiteit biedt FARO steeds weer nieuwe gelegenheden om te leren van collega’s uit binnen- en buitenland.  De concrete praktijk van het werken in de erfgoedsector staat hier centraal. 

Praktische info

Begindatum
Locatie
KBR, Kunstberg 28, 1000 Brussel
Prijs
70 euro
Deelnemers
Max. 20 deelnemers
Meer info

Inschrijven kan via de website van Socius.

Uiterste inschrijvingsdatum
Contactpersoon

Elders op FARO

faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is het tijdschrift van FARO, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed. “The past is a strange
Waarom worden musea geregeld geviseerd door klimaatactivisten? Deze eerste FARO-podcast gaat op zoek naar antwoorden op de (complexe) vraag hoe ...
Deze zomer maakten we een update van het dossier 'Hoe waardeert u uw collectie?' op de Erfgoedwijzer.