Groot Onderhoud 2025 | In beeld, buiten beeld
Wat komt in beeld wanneer we erfgoed tonen? En wat – of misschien beter gezegd wie – valt buiten het kader? Tijdens het Groot Onderhoud 2025 houden we onszelf en het werk dat we doen, een spiegel voor. Want we buigen ons samen over beeldvorming over en representatie van cultureel erfgoed.
- Wat tonen we, expliciet of onbewust?
- Wie herkent zich in het erfgoed dat we zichtbaar maken – en wie blijft onzichtbaar?
- Welke verhalen blijven we herhalen, en welke worden nog steeds nauwelijks gehoord?
Deze vragen raken aan de kern van erfgoedwerk, en verdienen ruimte voor kritische reflectie en gezamenlijke actie.
In dertien uiteenlopende sessies duiken we samen in het thema aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden, voorzien van scherpe inzichten en vernieuwende perspectieven. Van scenografie tot collectiebeleid, van sociale media tot publieke ruimte: we onderzoeken hoe beeldvorming werkt én hoe we ze, waar nodig en gewenst, kunnen bijsturen. Geen pasklare antwoorden, wel gedeelde expertise en een open gesprek.
Tegelijk blijft het Groot Onderhoud wat het al jarenlang is: het jaarlijkse netwerkmoment voor iedereen die actief is in de cultureel-erfgoedsector. Een plek om collega’s te ontmoeten, bij te praten (en te lachen) en ervaringen uit te wisselen.
Heel erg welkom dus, op 3 juni in het Beurs-, Meeting- en Congrescentrum in Brugge! Verwacht je aan een dag vol inhoud, ontmoetingen en inspiratie. De presentatie is in handen van Farida Barki, ook wel bekend als Mevrouw Krul.
Programma
Voormiddag (10.00 - 13.00 uur)
- Een warm welkom door Brugs schepen van Cultuur Nico Blontrock (o.v.), Olga Van Oost (algemeen directeur FARO) en Bart Temmerman (secretaris-generaal Departement Cultuur, Jeugd en Media)
- Een toelichting door Caroline Gennez (Vlaams minister van Welzijn en Armoedebestrijding, Cultuur en Gelijke Kansen)
- Keynote door Jonas Roelens (historicus en schrijver)
- Keuze uit zes sessies
Parallelsessies - blok 1 (11.40 - 13.00 uur)
Sessie 1 | Erfgoed, tussen imago en realiteit (Sessie volzet)
Erfgoed, erfgoedorganisaties en bij uitbreiding alle erfgoedwerk wordt nogal snel omschreven als stoffig, saai en oubollig. Een snelle zoektocht op het internet levert in elk geval de ene hit na de andere op. Vanwaar toch dat negatieve imago? En klopt dit wel? Leeft dit idee niet vooral binnen de sector zelf? En hoe zit het eigenlijk met de erfgoedparticipatie en -beleving in de samenleving, en hoe burgers naar erfgoedorganisaties kijken?
In deze sessie gaan we dieper in op deze kwestie. We starten met de bevindingen uit twee recente onderzoeken:
- Eind 2024 ondervroegen de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN) 5.000 Nederlanders over hun erfgoedbeleving. Wat blijkt? Erfgoed lééft onder de Nederlanders. De onderzoekers komen je er alles over vertellen.
- Eveneens eind vorig jaar vond in Duitsland een groot bevolkingsonderzoek plaats naar de wijze waarop de modale Duitser naar musea kijkt. De focus van het onderzoek, door het Institut für Museumsforschung, lag meer bepaald op de mate van vertrouwen dat de Duitse burgers hebben in musea. Wat blijkt? Musea worden als heel betrouwbaar aanzien. We presenteren de voornaamste inzichten.
En wat zeggen deze bevindingen ons over het ogenschijnlijk stoffige imago van de erfgoedsector? Kampt onze sector met een calimerocomplex, waardoor het idee dat we over onszelf hebben niet strookt met de realiteit? Of ligt het toch genuanceerder? We laten enkele stemmen hierover aan het woord:
- Erika T’jaeckx (directeur Museumpas) (o.v.)
- Yves Seghers (coördinator CAG) (o.v.)
- Tim Smits (gewoon hoogleraar Faculteit Sociale Wetenschappen, KU Leuven) (o.v.)
Deze sessie is voor elke erfgoedwerker die geïnteresseerd is in het imago van de cultureel-erfgoedsector in de brede samenleving.
Sprekers: Wim Bruggraaff (RCE) en/of Susanne Bergwerff (KIEN), Alexander Vander Stichele (FARO), Erika T’jaeckx (Museumpas), Yves Seghers (CAG), Tim Smits (KU Leuven)
Sessie 2 | Wat als kunst onleesbaar wordt? Religieuze beeldtaal, representatie en sociale media
Religieuze kunst: eeuwenlang was het dé manier om een religieuze boodschap over te brengen. Maar tijden veranderen. Vandaag is het veel minder vanzelfsprekend dat bezoekers religieuze beeldtaal kunnen lezen en interpreteren. Bovendien zijn veel musea op zoek naar nieuwe manieren om kunst te presenteren.
In deze sessie met hoogleraar kunstgeschiedenis Koenraad Jonckheere gaan we op zoek naar de religieuze aspecten van kunst en de manier waarop die (voornamelijk) in het christendom zijn ingezet ten behoeve van godsdienst. We stellen scherp op stijlkeuzes, iconografie, materialiteit en andere ervaringsbepalende elementen. We denken na over manieren om ‘oude kunst’ te actualiseren, zonder in gimmicks of goedkope vergelijkingen te vervallen. Zowel de kunstgeschiedenis zelf als sociale media bieden uitgelezen kansen om het fenomeen (religieuze) kunst te actualiseren. Samen gaan we in gesprek en reflecteren we kritisch over voorbeelden van religieuze beeldtaal, kunst, emotie, geloof, representatie en sociale media.
Deze sessie is voor erfgoedwerkers met interesse en/of ervaring in (de presentatie van) religieuze kunstcollecties.
Spreker: Koenraad Jonckheere, hoogleraar kunstgeschiedenis UGent en auteur van onder meer Instagrammable. Kunst, beeld en sociale media (2024) en Another History of Art (2020).
Sessie 3 | 10 jaar ErfgoedApp: tourmakers aan het woord
Hoe zet je een sterke erfgoedtour op poten? Welke keuzes maak je, letterlijk en figuurlijk, onderweg? En hoe betrek je je publiek op een boeiende manier? Wie weet het antwoord op deze vragen beter dan de ErfgoedApp-tourmakers zelf?
Deze sessie presenteert een reeks inspirerende praktijkverhalen van makers die met veel creativiteit en inhoudelijke kracht aan de slag gingen met de ErfgoedApp. Ze vertellen over hun aanpak, successen én lessen onderweg – van innovatieve digitale tours tot slimme combinaties met fysieke bordjes op locatie:
- Katrien Steelandt (Musea Brugge) vertelt over Closer to Memling, een innovatieve tour rond het werk van Hans Memling.
- Nancy Van Den Berghe (Provincie West-Vlaanderen) bouwde een schat aan ervaring op met uiteenlopende tours en formats met de ErfgoedApp.
- Tijs Goethals (Stadsarchief Poperinge) bouwde al heel wat tours waaronder "Keert eki were!", "Duistere verhalen" en "Kindjes en Keikoppen, een grensgeval".
Deze sessie is een must voor wie met de ErfgoedApp werkt of ermee wil starten, en op zoek is naar praktijkervaring, tips en nieuwe inzichten.
Sprekers: Katrien Steelandt (Musea Brugge), Nancy Van Den Berghe (Provincie West-Vlaanderen), Tijs Goethals (Stadsarchief Poperinge).
Sessie 4 | De kunst van scenografie: hoe versterkt de ruimte je inhoudelijk verhaal?
Een meeslepende ervaring: dat wil je de bezoekers van je tentoonstelling graag bieden. Samen met je collega’s dacht je zorgvuldig na over de kerngedachte van de tentoonstelling, over via welke lijnen je het verhaal opbouwt, welke objecten het verhaal illustreren, etc. De inhoud, die staat alvast op punt! Maar wat met de ruimte? Hoe zorg je ervoor dat die je verhaal visueel en fysiek ondersteunt?
Deze sessie leert je hoe scenografie – de kunst van ruimtelijk ontwerp – je inhoudelijke verhaal kan versterken. Een tipje van de sluier? Door slim gebruik te maken van indeling, licht, kleur en materialen. In het eerste deel van de sessie nemen we inspirerende voorbeelden onder de loep. Welke ontwerpkeuzes zijn hier gemaakt en welk effect hebben ze? In het tweede deel gaan we dieper in op het traject van Museum Sint-Janshospitaal in Brugge. De focus ligt hierbij op storytelling als leidraad voor het ontwerp.
Het vernieuwde Museum Sint-Janshospitaal is een van de oudst bewaarde hospitaalgebouwen van Europa. Met veel aandacht voor de historische site werd het omgebouwd tot een museum dat de bezoeker onderdompelt in de geschiedenis van zorg(en). Verhalen, getuigenissen en objecten over gastvrijheid en empathie komen samen in een doordacht ontwerp.
Aan het einde van de sessie krijg je ruim de tijd om ervaringen en vragen uit te wisselen.
Deze sessie is voor elke erfgoedwerker die graag meer wil weten over het ontwerp van tentoonstellingsruimtes.
Sprekers: Monique Verelst (FARO), Lieven De Visch (Musea Brugge)
Sessie 5 | Een representatief collectie- en onderzoeksbeleid: hoe bouw je dat uit?
Collectiebeherende organisaties zijn niet neutraal. De bewijzen voor deze stelling vinden we in (de geschiedenis van) hun collecties. Welke stukken werden verzameld en door wie? Welke objecten, archieven en boeken werden dan weer niet geselecteerd? En op welke gronden? Welke personen, groepen, gemeenschappen voelen zich daardoor wel (of niet) gerepresenteerd?
Ook vandaag maken musea, archieven en erfgoedbibliotheken keuzes in wat ze wel en niet verzamelen en onderzoeken. Het cruciale verschil? Ze zijn zich steeds meer bewust van het belang van een brede blik op het collectie- en onderzoeksbeleid. De idee dat er vanuit verschillende perspectieven naar collecties dient gekeken te worden, vindt ingang. Bovendien wordt de stem van erfgoedgemeenschappen belangrijker.
In deze sessie bieden we internationale inspiratie: hoe gaan het Stadsarchief Amsterdam, het Van Abbemuseum Eindhoven en het Rautenstrauch-Joest-Museum in Keulen aan de slag met deze collectie- en onderzoeksuitdagingen? Op welke manieren zorgen ze voor gelaagdheid en diversiteit? Slagen ze erin om een diverser en inclusiever collectie- en onderzoeksbeleid te ontwikkelen?
- Migiza Victoriashoop (hoofd collecties Stadsarchief Amsterdam) blikt terug op het essay Vergeet ons niet. Over diversiteit en inclusie bij het Stadsarchief Amsterdam, dat Warda El-Kaddouri in 2021 schreef in opdracht van het Amsterdamse stadsarchief. Hoe ging het archief aan de slag met de aanbevelingen rond collectiebeleid? Is het archief een meer inclusieve instelling geworden?
- Steven ten Thije (hoofd collectie Van Abbemuseum, Eindhoven) en Vivian Heyms (curator, Van Abbemuseum) vertellen over de totstandkoming van de onderzoekstentoonstelling Verborgen verbanden. Deze tentoonstelling gaat in alle openheid in op de koloniale banden van tabaksindustrieel Henri van Abbe, oprichter van het museum, en de plantages op Sumatra. Hoe vertaalt deze open houding zich in het onderzoeks- en collectiebeleid?
- Nanette Snoep (artistiek directeur Rautenstrauch-Joest-Museum – Kulturen der Welt | Cultures of the World, Keulen) licht haar visie op het dekoloniseren van collecties toe aan de hand van enkele concrete projecten binnen het museum. Is het collectie- en onderzoeksbeleid daardoor blijvend veranderd en representatiever geworden? Hoe konden deze veranderingen gerealiseerd worden binnen de institutionele context van het museum?
We voorzien voldoende tijd voor vragen en interactie met de sprekers.
Deze sessie is voor erfgoedwerkers die hun collectie- en onderzoeksbeleid representatiever willen maken en hiertoe internationale inspiratie willen opdoen.
Sprekers: Migiza Victoriashoop (Stadsarchief Amsterdam), Steven ten Thije en Vivian Heyms (Van Abbemuseum), Nanette Snoep (Rautenstrauch-Joest-Museum)
Sessie 6 | Onderbelichte collecties zichtbaar maken: ervaringen uit de praktijk
Eerlijk is eerlijk, niet elke collectie laat zich makkelijk in beeld brengen. Wat te doen met honderden en honderden brieven (de ene in een nog moeilijker leesbaar handschrift dan de andere), duizenden scherven afkomstig van archeologische sites of juridisch (lees: moeilijk voor de leek) archiefmateriaal?
In theorie zijn er natuurlijk wel wat manieren te bedenken, maar wat werkt écht in de praktijk? Daarover gaan we het hebben in deze sessie. Enkele collega’s inspireren je vanuit hun (jarenlange) ervaring.
- Hoe maak je correspondentie toegankelijk? Het project Vrouwen van papier ontsluit de rijke en voorheen onderbelichte briefwisseling tussen maar liefst tweehonderd vrouwen en Guido Gezelle. Het zette diverse publieksactiviteiten op poten. De vrouwelijke correspondenten werden ook toegevoegd aan biografische databanken om de gender gap te verkleinen.
- Hoe breng je archiefmateriaal tot leven, en dan ook nog eens voor jongvolwassenen? Het Rijksarchief Gent duikt jaarlijks met honderd leerlingen uit het zesde middelbaar van Go! Atheneum Mariakerke in oude dossiers van het Hof van Assisen. De studenten krijgen de kans om zelf met de bronnen aan de slag te gaan, hun kritische zin te oefenen, linken te leggen en conclusies te trekken.
- Hoe haal je een archeologische collectie vanonder het stof? Hoe breng je collecties natuursteen, bouwkeramiek, aardewerk, glas, metaal en organisch materiaal naar het publiek? Via registratie, onderzoek en publieksprojecten creëerde Abdijmuseum Ten Duinen kansen tot participatie en kennisdeling.
Er is ruim gelegenheid om vragen te stellen en eigen voorbeelden te delen met de groep.
Deze sessie is voor elke erfgoedwerker die op zoek is naar manieren om onzichtbare objecten-, bibliotheek- of archiefcollecties (meer) te delen met het publiek.
Sprekers: Paul Drossens (Rijksarchief Gent), Els Depuydt (Openbare Bibliotheek Brugge), Dirk Vanclooster (Abdijmuseum Ten Duinen, Koksijde)
Lunch (13.00 - 14.00 uur): vegetarische en vegan lunch
Namiddag (14.00 - 17.30 uur)
- Keynote door Bieke Purnelle (directeur RoSa, het Vlaamse expertisecentrum voor gender en feminisme en freelance journalist)
- Keuze uit zeven sessies
Parallelsessies – blok 2 (14.50 tot 16.10 uur)
Sessie 7 | Een standbeeld waard: wie zetten we op een sokkel? Representatie in de publieke ruimte
De publieke ruimte is van iedereen. Zo, die open deur is ook alweer ingetrapt (al valt er allicht over te discussiëren, over deze stelling). Wat de afgelopen jaren zeker en vast wel onderwerp was van (hevig) debat, is wie of wat in de openbare ruimte herinnerd wordt. Wie of wat is een beeld in de publieke ruimte waard(ig) en wie of wat niet?
In deze sessie maken we kennis met twee projecten die elk op hun manier omgaan met deze kwestie:
- Onder de noemer PUBLIEK FIGUUR vraagt het Middelheimmuseum elk jaar aan een hedendaagse kunstenaar om na te denken over de actuele betekenis van publieke representatie. Want wie of wat zetten we op een sokkel? Wie of wat beelden we uit in de stad? De nieuw geproduceerde kunstwerken die uit deze opdracht voortvloeien zijn een artistiek en visueel antwoord op deze maatschappelijke vragen. Samuel Saelemakers, curator collectie Kunst in de Stad verbonden aan het Middelheimmuseum, deelt zijn ervaringen met het project. Wat loopt er goed? Wat zijn de valkuilen van een project als PUBLIEK FIGUUR? Wat kunnen andere steden en gemeenten leren van dit initiatief?
- Curatorencollectief Publiek Park daagt hedendaagse kunstenaars uit om in dialoog te gaan met aanwezige sculpturen en monumenten in Vlaanderen en Brussel. Welke nieuwe stemmen voegen zij toe? Het resultaat is te zien in Publiek Park, de gelijknamige tweejaarlijkse nomadische tentoonstelling in een publiek park in Vlaanderen of Brussel. Anna Laganovska deelt, in het Engels, hoe ze te werk gaan.
Aansluitend gaan we in gesprek over de rol van kunst in de publieke ruimte, representatie en voortschrijdend inzicht waartoe de diverse (artistieke) perspectieven leiden. Anton Driesen (Platform Kunst in Opdracht, Departement Cultuur, Jeugd en Media) leidt het groepsgesprek in goede banen.
Deze sessie is voor iedereen die kunst in de publieke ruimte vanuit een actueel perspectief wil behartigen.
Sprekers: Samuel Saelemakers (Middelheimmuseum), Anna Laganovska (curator), Anton Driesen (Departement Cultuur, Jeugd en Media)
Sessie 8 | Samen in gesprek over gender, beeldvorming en representatie (Sessie volzet)
Hoe beïnvloedt historische beeldvorming onze kijk op gender vandaag? Welke rol spelen erfgoedcollecties in het doorgeven – of doorbreken – van stereotiepe representaties? En vooral: wat kunnen we als sector doen om ruimte te maken voor een meer genuanceerde beeldvorming?
Tijdens deze sessie gaan we samen in gesprek over gender, beeldvorming en representatie. We laten ons inspireren door de keynotes van Jonas Roelens en Bieke Purnelle en praten hierop verder door. Wat betekenen hun inzichten voor erfgoedwerk? Hoe kunnen we ermee aan de slag?
In alle openheid wisselen we in groepjes ideeën en ervaringen, twijfels en vragen uit. Elke groep wordt begeleid door een host met kennis over het onderwerp, onder meer Bart Ooghe (MSK), Tom Eerkens (Museum Plantin-Moretus) en Thijs Dekeukeleire (Musea Brugge).
- Bart Ooghe is afdelingshoofd marketing, communicatie en publiekswerking bij MSK Gent. Hij heeft een grote interesse in queergeschiedenis en is initiatiefnemer van de LGBTQI+ rondleiding in dit museum. In 2027 organiseert het MSK de eerste queer schonekunstententoonstelling in België, met Bart als hoofdcurator.
- Tom Eerkens is projectmedewerker archief bij Museum Plantin-Moretus. Hij doet onderzoek naar de rol van vrouwen in het huishouden en het bedrijf van de Officina Plantiniana, en naar andere onderbelichte personages die in de drukkerij werkten en woonden.
- Thijs Dekeukeleire is kunsthistoricus en onderzoeker bij Musea Brugge. In zijn doctoraatsonderzoek focuste hij op gendernormen in de voorstelling van het mannelijke lichaam in fin-de-siècle Belgische kunst. Hij werkte mee aan de LGBTQI+-rondleiding in MSK Gent en is co-curator van de queer schonekunstententoonstelling die daar opent in 2027.
Deze sessie is bedoeld voor iedereen die graag dieper ingaat op het thema van gender en inclusie en met anderen hierover van gedachten wil wisselen. Het is meteen ook een prima sessie om je netwerk uit te breiden en/of te verdiepen.
Sessie 9 | Erfgoedmarkt: naar een meer inclusieve representatie van subalterne gemeenschappen (Sessie volzet)
Hoe kunnen erfgoedorganisaties écht bijdragen aan een inclusievere representatie van gemeenschappen die vandaag nog vaak buiten beeld blijven? En hoe verrijkt de samenwerking met deze subalterne groepen de beeldvorming van cultureel erfgoed? Subalterne gemeenschappen zijn groepen die historisch gezien vaak buiten de dominante maatschappelijke structuren vielen en/of vallen. Ze zijn minder zichtbaar, minder aanwezig, en worden vaker negatiever verbeeld in de geschiedschrijving. Hoog tijd om daarin verandering te brengen.
Tijdens deze dynamische erfgoedmarkt maak je kennis met vijf samenwerkingsverbanden. Elk voegen ze op hun manier nieuwe verhalen, gezichten en inzichten toe aan cultureel erfgoed. In deze sessie focussen we op:
- Mensen met een beperking met Het Bakkerijmuseum en zorg- en onderwijsgroep Inspirant in ’t Dorp
- Mensen uit queer gemeenschappen met Amsab-ISG en Fonds Suzan Daniel
- Mensen met een beperking met Erfgoedcel CO7 en De Lovie vzw
- Religieuze diversiteit met PARCUM, Werkplaats immaterieel erfgoed, KADOC en de Anglicaanse geloofsgemeenschap
- Sportbeoefenaars ‘Martial Arts’ met ErfgoedLab Antwerpen/MAS en Antwerpen Sportstad
In kleine groepjes leer je drie projecten van je keuze kennen en krijg je voldoende ruimte om vragen te stellen. Na 20 minuten maak je kennis met het volgende project.
Deze sessie is voor iedere erfgoedwerker die samenwerkt met erfgoedgemeenschappen en graag inclusiever te werk wil gaan.
Sprekers: Ina Ruckebusch (Bakkerijmuseum), Beau Steulens (Inspirant in 't Dorp), Martine Vermandere (Amsab-ISG), Lex Van Cauwenberghe (Fonds Suzan Daniel), Nick Coorevits (Erfgoedcel CO7), Katrien Goudeseune (De Lovie vzw), Julie Aerts en Luna Fabré (PARCUM), Kia Tsakiridis (Werkplaats immaterieel erfgoed), Carine Dujardin (KADOC), Rebecca Breekveldt en Stephen Murray (Anglicaanse geloofsgemeenschap), Rachid Atia (ErfgoedLab Antwerpen) en Jamal Toualla (Antwerpen Sportstad)
Sessie 10 | Gegidst bezoek aan Museum Sint-Janshospitaal (Sessie volzet)
In deze sessie neemt een museummedewerker je mee door het vernieuwde Museum Sint-Janshospitaal in het centrum van Brugge. De focus in deze rondleiding ligt op hoe storytelling de nieuwe scenografie bepaalde.
Storytelling, zeg je? Storytelling is een methode waarin verhalen ingezet worden als krachtig communicatiemiddel. Die verhalen zorgen ervoor dat mensen (complexe) informatie begrijpen en onthouden. En, belangrijk!, dat ze zich emotioneel verbonden voelen met een organisatie of product.
Het vernieuwde Museum Sint-Janshospitaal is een van de oudst bewaarde hospitaalgebouwen van Europa. Met veel aandacht voor de historische site werd het omgebouwd tot een museum dat de bezoeker onderdompelt in de geschiedenis van zorg(en). Een doordacht ontwerp trekt de bezoeker mee. Je vindt er maar liefst zeven topstukken van de Vlaamse primitief Hans Memling, naast hedendaagse kunstwerken van artiesten als Berlinde De Bruyckere en Patricia Piccinini.
Op de monumentale zolder van het museum breng je een bezoek aan de Closer to Memling Experience: de werken van Memling komen tot leven dankzij interactieve en audiovisuele belevingstafels, muziek en licht.
Deze rondleiding is voor iedereen die interesse heeft in en meer wil weten over hoe je storytelling inzet in je tentoonstellingsontwerp. Het is ook een verdieping op sessie 4 ‘De kunst van scenografie: hoe versterkt de ruimte je inhoudelijke verhaal?’. Je kan dit bezoek evengoed los van die sessie volgen.
Belangrijk! Het is een tiental minuten wandelen naar het museum. Wil je deze sessie graag bijwonen, en heb je vragen over toegankelijkheid? Neem dan contact op met Jeroen Walterus via jeroen.walterus@faro.be.
Gids: Aleid Hemeryck
Sessie 11 | Begeleide wandeling: met de ErfgoedApp op pad in Brugge
Zin in een frisse dosis ErfgoedApp-inspiratie? Met de ErfgoedApp in de hand duiken we in kleine groepjes Brugge in. We zorgen voor een uitgestippelde route in de app en begeleiden je van punt naar punt. Onderweg geven we een extra woordje uitleg. Verwacht je aan een ontspannen, leerrijke uitstap die zin geeft om zelf met de ErfgoedApp aan de slag te gaan.
Tijdens deze sessie ontdek je hoe je erfgoed op een boeiende, interactieve manier tot leven kan wekken met beeld, geluid, video en nog veel meer. Je ervaart de app zoals een bezoeker dat zou doen én krijgt de kans om vragen te stellen, ideeën te delen en inspiratie op te doen voor je eigen tour(s).
Deze sessie is voor erfgoedwerkers die met de ErfgoedApp aan de slag willen en graag inspiratie opdoen uit eerste hand.
Belangrijk! In deze sessie gaan we te voet op pad. Wil je deze sessie graag meemaken en heb je vragen over toegankelijkheid? Neem dan contact op met collega Bram Wiercx via bram.wiercx@faro.be.
Gidsen: Katrien Steelandt (Musea Brugge), Nancy Van Den Berghe (Provincie West-Vlaanderen), Floor Vansweevelt (Erfgoedcel Brugge), Bram Wiercx (FARO)
Sessie 12 | Het Beeldvormingsatelier: leg je ontwerp op de rooster
Misschien wel het meest onderschatte onderdeel van communicatie: de vormgeving. We staan er vaak niet bij stil, maar vormgeving leidt het oog, prikkelt en nodigt uit. Goede vormgeving verandert een ‘scanner’ in een lezer. En een lezer wordt misschien een klant, bezoeker of gebruiker. Maar hoe werkt ‘goede vormgeving’? Waarom is dat zo? Hoe zit het dan met de beeldvorming (of in het jargon: branding) van je organisatie? En waar kan jij, als niet-vormgever, zoal op letten? Na deze workshop kijk je met een beter en getrainder oog naar al je ontwerpen.
In deze sessie wisselen we eerst van gedachten over bovenstaande vragen met twee experts: Pieter Willems en Iwein Vandevyver. Ze geven hun belangrijkste inzichten mee en je krijgt tips om de grootste kliffen in het productie- en evaluatieproces te ronden.
Vervolgens krijg je eerlijke en constructieve feedback op je ontwerp(en) door:
- Iwein Vandevyver, oprichter en creatief directeur bij Lucy, een onafhankelijk reclamebureau in Brussel, opgericht in 2016. Iwein won tal van nationale en internationale prijzen, waaronder een Cannes Lion Grand Prix, Gold Eurobest Award en een Gold Pencil.
- Pieter Willems, sinds 2008 grafisch ontwerper en zaakvoerder bij Pjotr, ontwerpstudio in Gent. Pjotr is gespecialiseerd in branding en typografische opdrachten voor projecten met een focus op cultuur en erfgoed. Met zijn ontwerp voor de branding van het Gentse Universiteitsmuseum (GUM) won hij een Henry Van de Velde Award.
Deze sessie is voor iedereen die wil bijleren over visuele communicatie, beeldvorming, vormgeving, campagnes. Ze is meer specifiek bedoeld voor communicatie-, marketingwerkers en -verantwoordelijken, vormgevers en andere creatieve geesten.
Belangrijk! Stuur je campagnebeelden, flyers, reels, huisstijldragers e.d.m. ruim op voorhand digitaal naar roel.daenen@faro.be. Hij verzamelt het materiaal en brengt het mee naar de sessie.
Sprekers: Iwein Vandevyver (Lucy), Pieter Willems (Pjotr)
Sessie 13 | Onderbelichte collecties zichtbaar maken: het theatererfgoed van de Koninklijke Stadsschouwburg Brugge (Sessie volzet)
Erfgoed herkennen en verzamelen: daarmee zijn we als erfgoedwerkers vertrouwd. Maar wat met erfgoed in een kunstorganisatie? Hoe wordt daarmee gewerkt? In deze sessie maak je kennis met het traject rond het podiumtechnisch en scenografisch erfgoed van de Koninklijke Stadsschouwburg Brugge (KSB):
- Hoe kwamen ze hun roerend en immaterieel erfgoed op het spoor?
- Welke hulpmiddelen hielpen hen om dit erfgoed te herkennen en in de kijker te zetten?
- Welke partners stonden hen bij om dit stap voor stap tot een goed einde te brengen?
Voor deze sessie trekken we te voet naar de KSB in het centrum van Brugge. Na een gezamenlijke verwelkoming en een korte introductie op het erfgoed, splitsen we op in twee groepen en maken we kennis met de erfgoedwerking. Een gids neemt je mee langs verborgen parels en bijzondere verhalen in dit historische theater. Je maakt kennis met zowel de werking achter de schermen (inventarisatie, collectieplanning, behoud en beheer) als met de werking voor het publiek, en welke rol de theatertechnici daarin spelen.
Deze sessie is voor iedere erfgoedwerker die meer wil weten over hoe je erfgoed(collecties) beheert, borgt en presenteert in hun oorspronkelijke context.
Belangrijk! We wandelen naar de schouwburg, reken hiervoor op een kwartiertje. In de schouwburg zijn bepaalde plekken enkel per trap toegankelijk. Wil je deze sessie graag bijwonen, en heb je vragen over toegankelijkheid? Neem dan contact op met collega Wouter Lammens via wouter.lammens@faro.be.
Sprekers: Filip Strobbe (directeur CC Brugge), Livia Snauwaert (coördinator Erfgoedcel Brugge), Pieter Deketelaere en Dominique Berten (gidsen), Laura Haedens en Pieter Gadeyne (begeleiders)
Receptie (16.10 - 17.30 uur)
Praktisch
- Je bent welkom vanaf 9.00 uur. We gaan om 10.00 uur van start en het einde van de dag is voorzien rond 17.30 uur.
- Heb je specifieke wensen of noden m.b.t. de toegankelijkheid of de lunch? Laat het dan zeker weten aan collega Birgit (birgit.geudens@faro.be).
- Je ontvangt een paar dagen voor het evenement een e-mail met alle praktische informatie. Meer info over het Groot Onderhoud – het jaarlijkse netwerkmoment van de cultureel-erfgoedsector – vind je op www.hetgrootonderhoud.be. Op deze pagina vind je ook alle tekst-, foto- en filmverslagen van de dertien voorgaande edities.
- Er worden foto’s genomen. Indien je niet (herkenbaar) wil gefotografeerd worden, laat je dit best vooraf weten via birgit.geudens@faro.be.
Praktische info
80 euro (standaardtarief)
Gratis (sprekers, partners, Dep. CJM, genodigden)
Schrijf je in via het formulier op deze pagina.