De Communicatiekliniek ‘22

Wie er de vorige keer (of keren) bij was wil de Communicatiekliniek beslist voor geen geld ter wereld missen. Waarom dan? Heel eenvoudig. Omdat de Communicatiekliniek een uitgesproken praktijkgerichte benadering van een waaier van actuele communicatiethema’s brengt, met de allerbeste en meest ervaren sprekers. Er is ook veel ruimte voor interactie. 

De Communicatiekliniek komt tot stand door de vereende krachten van De Ambrassade, FARO & Socius.

Net als vorig jaar gaat de Communicatiekliniek ook dit jaar digitaal, vier dagen lang. Met telkens een sessie in de voormiddag en een in de namiddag. Bovendien bestaat elke van die sessie uit twee delen. Starten doen we met het verhaal van een expert, die inzichten en ervaringen met u deelt. Na dat eerste deel krijgt u antwoord op al uw vragen. 

En zo komt de Communicatiekliniek echt tegemoet aan uw concrete communicatievragen en -noden. Want één ding is zeker: wie ‘in de communicatie zit’, is nooit echt klaar met leren. Bovendien zijn alle sessies ook na afloop nog drie maand lang te bekijken. Als u dus een sessie moet overslaan, dan kunt u die later in alle rust (her)bekijken. En dit alles aan een vriendelijke prijszetting.

Programma

Dinsdag 7 juni 2022, 10.00 - 11.30 uur | Hoe groeit de Museumpas? Met datagedreven marketing 

De Museumpas bestaat nog maar drieënhalf jaar, en desalniettemin een vaste waarde in de museumsector. Maar liefst 200 musea sloten al aan bij het project en het abonnement ging al ruim een kwart miljoen keer over de toonbank. In deze sessie ontdekt u hoe datagedreven marketing wordt inzet, als motor van groei. 

Frederik Welslau is bij publiq marketingmanager van de Museumpas, het jaarabonnement waarmee u meer dan 200 musea en tentoonstellingen in België ontdekt. Hij heeft 20 jaar marketingexpertise die hij opdeed in verschillende sectoren, waaronder media en cultuur. Zijn kennis deelt hij ook freelance om organisaties te helpen met hun digitale groei. 

Dinsdag 7 juni 2022, 14.00 - 15.30 uur | Is uw Prachtproject nieuws?

Hoe geraak ik anno 2022 in de media? Hoe kan ik de aandacht wekken van journalisten (die vooral hun eigen ding willen doen en niet lastiggevallen willen worden met mijn Prachtproject waaraan ik zo lang en zo hard gewerkt heb)? En hoeveel journalisten moet ik aanschrijven als ik terecht kan bij eentje die voor drie of vier titels tegelijkertijd werk? Krijg ik mijn Prachtproject nog in de media als ik geen reclamedeal afsluit? Is het nu altijd boter bij de vis? Of kunnen we die lastige media links laten liggen en zelf journalist spelen in onze eigen organisatie? Sociale media zijn niet kieskeurig, u kunt zelf alle touwtjes in handen houden en u bereikt er precies de mensen mee die u wil bereiken. Voor een prikje.

Karl van den Broeck is germanist van opleiding. Hij is hoofdredacteur van de nieuwssite Apache.be. Daarvoor werkte hij achttien jaar voor De Morgen en zes jaar als hoofdredacteur bij Knack. Naast zijn werk als journalist is hij ook coördinator van het debatplatform Writers&Thinkers bij Bozar.

Woensdag 8 juni 2022, 10.00 - 11.30 uur | Uw tijdschrift onder de loep. Hoe pakt u het aan? 

“Waarom lezen ze je (niet)?” “Wat vinden ze goed/kan beter?” “Hoe beoordelen ze ideeën voor verandering?”  

Een brede verkenning van eenvoudige onderzoeksmethodieken vertrekkend vanuit duidelijke onderzoeksvragen en beoogde gebruiksdoelen van de resultaten. Met een stap-voor-stap aanpak van probleemformulering naar gegevensverzameling, analyse en operationalisering. Aan de hand van gerichte onderzoeksvragen, concrete voorbeelden van vraagtypes, steekproefbepaling, verwerkingstips en voorzetten voor operationele besluitvorming. Verkennend – interactief – nieuwsgierig makend – motiverend.   

Carlo Van Baelen is bedrijfseconoom/KMO-bedrijfsconsulent marketing en 40 jaar actief in boekensector als uitgever, boekhandelaar, stafmedewerker boek.be. Hij was de eerste directeur Vlaams Fonds voor de Letteren/Literatuur Vlaanderen. Docent KMO-marketing Universiteit Hasselt; gastdocent Informatieproductie- en distributie – graduaat Informatiebeheer bibliotheek en archief Arteveldehogeschool Gent; Vakopleiding Boekhandel Amsterdam – publicist over cultuurbeleid, economische en juridische aspecten van de letterensector, cultuurmanagement. Bestuurder bij Folio, Vlaamse Auteursvereniging, Vertalersvakschool Antwerpen, Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs. Cultuuromnivoor met lees-, film- en podiumaccenten.

Woensdag 8 juni 2022, 14.00 - 15.30 uur | Bereik meer lezers met duidelijke teksten

Vindt u het belangrijk om uw tekst duidelijk te formuleren, zodat u ook de meest kwetsbare lezers bereikt? Dan is deze sessie iets voor u. Aan de hand van een drietal teksten ontdekt u  u enkele kneepjes om heerlijk heldere teksten te schrijven.

De trainer werkt graag met teksten van deelnemers. Krijgt u graag feedback op een korte tekst? Stuur die dan zeker door naar farida.barki@wablieft.be, liefst voor maandag 30 mei. Wie weet gebruikt de trainer uw tekst tijdens de sessie!

Informatie toegankelijk maken voor een breed publiek: dat is al meer dan tien jaar de motor van Farida Barki bij Wablieft. Farida ademt duidelijke taal. Ze krijgt tonnen energie als ze geduldig mag schaven aan een tekst tot die helemaal goed zit. Of: als ze concreet mag werken met teksten van cursisten, en ziet wat voor sprongen ze maken tijdens een training of coaching. Dan glimt ze van trots. 

Donderdag 9 juni 2022, 10.00 - 11.30 uur | Sociaal ondernemen op LinkedIn 

LinkedIn? Da’s lang niet enkel meer om te solliciteren! LinkedIn heeft 4,3 miljoen gebruikers in België. Ook als social-profitorganiatie kunt u heel wat uit deze tool halen.

Maar hoe optimaliseert u zichtbaarheid? Hoe kunnen uw collega’s en vrijwilligers echte ambassadeurs zijn op LinkedIn? En wat voor berichten werken het best? Hoe zit dat met hashtags op LinkedIn? Helpt uw aanwezigheid op LinkedIn om te scoren op Google? Tijdens deze sessie zet Veerle 13 concrete stappen op een rijtje waarmee u meteen aan de slag kunt.

In 1996 koos Veerle Antwerpen uit om Communicatiebeheer & PR te gaan studeren, omdat ze wel eens wou proeven van het kotleven in ’t Stad. Aangezien ze afstudeerde in de vorige eeuw en er toen nog geen smartphone of social media bestond, besloot Veerle in 2015 dat het tijd was om haar kennis op te frissen via de opleiding Social Media Professional bij Syntra. Gebeten om meer te weten ging ze aan de slag bij een online marketing bureau in Sint-Niklaas en dompelde ze zich onder in de wereld van SEO, AdWords en algoritmes. Momenteel maakt Veerle deel uit van het collectief van communicatietrainers van I Like Media.

Donderdag 9 juni 2022, 14.00 - 15.30 uur | Hoe bouwt u een sterk merk op? 

Elke organisatie heeft een merk dat het uitdraagt. Alleen is niet iedereen zich bewust van de kracht ervan. Een merk zit tussen de oren van klanten of van het grote publiek. Maar hoe zorgt u er voor dat zo’n merk de juiste associaties bij hen oproept? Hoe zit een merk in elkaar, hoe kunnen we dat op een systematische manier opbouwen en vervolgens uitdragen?

In de sessie ‘Hoe bouwt u een sterk merk op?’ loodst marketingstrateeg Frederik Picard u door de noodzakelijke stappen om een sterk merk te kunnen bouwen. Aan de hand van een reeks sprekende voorbeelden worden de verschillende eigenschappen van merken geduid. Het doel van de sessie is u inzicht te geven in de verschillende aspecten van een merk en hoe een sterke merkreputatie daar uit kan voortvloeien.

Frederik Picard is managing partner van marketing- en communicatiebureau Reputations. Daarnaast publiceert hij marketingboeken en is hij deeltijds marketinglector aan de AP Hogeschool Antwerpen en UCLL in Leuven. Frederik vertrekt altijd vanuit een sterk onderbouwd strategisch kader: hoe kunt u een merk op een degelijke manier opbouwen, uitdragen, bijsturen of beschermen?

Vrijdag 10 juni 2022, 10.00 - 11.30 uur | Podcasting voor non-profit. Do’s en don’ts 

Bent u benieuwd naar wat mogelijk is met een podcast? Zoekt u inspirerende voorbeelden van hoe organisaties uit de sociaal-culturele sector, het jeugdwerk of erfgoed podcasts inzetten? Of hebt u als communicatiemedewerker een idee voor een eigen podcast maar weet u nog niet helemaal zeker of dit medium iets voor uw organisatie is? 

Dan is deze inspiratiesessie over 'Podcasting voor non-profit. Do’s & don’ts'. In deze sessie geeft Sara Logghe van allespodcast u een overzicht van goede redenen maar ook wat minder interessante motivaties zijn om als non-profitorganisatie in te zetten op podcasts aangevuld met voorbeelden uit de praktijk. Daarnaast krijgt u een overzicht van tien stappen die u kunt  nemen om tot een eerste podcastaflevering te komen. Er is aansluitend voldoende ruimte om al uw vragen te stellen. Na deze sessie weet u wat de meest geschikte manier is voor uw organisatie om in te zetten op podcasts.

Sara Logghe host sinds 2016 samen met Trees Accou (Op ne zondag) de literaire podcast Bende van het Boek. Daarnaast heeft Sara haar eigen bedrijf allespodcast waarmee ze podcastproducties uitvoert en workshops geeft aan iedereen die zelf podcasts wil leren maken. Ook is Sara docent aan het postgraduaat podcasting van Arteveldehogeschool.

Vrijdag 10 juni 2022, 14.00 - 15.30 uur | Het ABC van SEO 

SEO is belangrijker dan ooit! SEO of Search engine optimization verwijst naar zoekmachineoptimalisatie, waarmee we met een aantal ingrepen ervoor zorgen dat uw website zichtbaarder wordt bij relevante zoekwoorden in Google. In de workshop ‘Het ABC van SEO’ leren we u de basistechnieken, zodat u er meteen zelf mee aan de slag kan.

We starten met het toelichten van wat SEO precies is. Daarna laten we u kennismaken met termen als ‘zoekwoorden’, ‘focus keyword’ en ‘metadata’. Vervolgens focussen we op de correcte opbouw van een URL en besteden we aandacht aan de leesbaarheid van een tekst en hoe u specifiek kan schrijven voor SEO. Ook lichten we kort het belang van Google My Business en het goed instellen van de social shares toe.

Doorheen de workshop komen er verschillende oefeningen aan bod, maar op het einde doen we nog één grote eindoefening, zodat u na de workshop écht helemaal klaar bent om de SEO-touwtjes in handen te nemen.

Ward Bernaerts werkt sinds 2020 als Digital Advertising Expert bij So Buzzy. In deze functie staat hij de klanten van A tot Z bij voor advertentiecampagnes op verschillende sociale mediakanalen. Zijn expertise gaat echter breder dan enkel online advertising. Als een echt ‘manusje-van-alles’ geeft hij graag workshops over verschillende onderwerpen. Van TikTok voor bedrijven tot Conversation Management, Ward leert je er alles over.

Praktisch

  • Doelgroep: communicatiemedewerkers en -verantwoordelijken. Voor iedereen die haar of zijn communicatieve competenties wil bijspijkeren.
  • Uw toegangsticket voor de Communicatiekliniek kost 70 euro. Daarmee kunt u alle sessies live volgen en/of op video herbekijken. Geef bij uw inschrijving aan welke sessies u graag live online wil bijwonen en leg uw vraag aan onze sprekers voor. Sowieso ontvangt u na de kliniek een paswoord waarmee u alle video-opnames nog drie maanden lang kan (her)bekijken.
Wie de basis onder de knie heeft en graag wil verder groeien kan bij dit aanbod terecht.  Inspelend op de actualiteit biedt FARO steeds weer nieuwe gelegenheden om te leren van collega’s uit binnen- en buitenland.  De concrete praktijk van het werken in de erfgoedsector staat hier centraal. 

Praktische info

Begindatum
Locatie
Online
Lesgevers
Frederik Welslau, Carlo Van Baelen, Veerle Van Aken, Sara Logghe, Karl van den Broeck, Farida Barki, Frederik Picard en Ward Bernaerts
Prijs
70 euro
Meer info

Inschrijven kan via deze link.

Uiterste inschrijvingsdatum
Contactpersoon

Elders op FARO

De coronacrisis lijkt enigszins achter de rug maar toch merken veel cultuurorganisaties dat bezoekers en participanten nog steeds drempelvrees hebben ...
FARO sleutelt voortdurend aan de gebruiksvriendelijkheid van de ErfgoedApp. Opmerkingen, suggesties en verbetervoorstellen van onze community van makers worden waar ...
faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is het tijdschrift van FARO, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed. “The past is a strange