De Communicatiekliniek 2019 | FARO Praktijk

Driemaal is scheepsrecht. Want de derde editie van De Communicatiekliniek is zonder enige twijfel groter, interessanter, beter, relevanter én inspirerender dan ooit. Zonder te overdrijven: alles wat u moet weten of kunnen in het hedendaagse communicatievak, komt hier aan bod. Kom dus naar De Communicatiekliniek en stap als een ander mens weer naar buiten. Die ambitie is waar we echt in geloven en waartoe we een uitgebreid programma hebben samengesteld. Een programma dat elke leer- en nieuwsgierige communicatiewerker zal doen watertanden. ‘We’, dat zijn de communicatiewerkers van Cultuurconnect, De Ambrassade, FARO, Herita, publiq, Socius en het Steunpunt voor Bovenlokale Cultuur.

U krijgt niet alleen theoretische modellen voorgeschoteld maar, en vooral: inzichten uit de praktijk, van tal van ervaren collega’s. En de kans om honderduit vragen te stellen, te netwerken en plannen te smeden.

De Communicatiekliniek 2019: een boost voor uw communicatieskills!

Programma

9.00 uur: Onthaal 

9.30 uur: Start programma (introductie)

9.45 uur: Start eerste sessie

11.00 uur: Pauze

11.15 uur: Start tweede sessie (en vervolg van workshops 1 en 2)

12.00 uur: Lunch

13.30 uur: Start sessie 3

14.45 uur: Pauze

15.00 uur: Start sessie 3 (en vervolg workshops 7 en 8)

16.15 uur: Receptie

17.00 uur: Einde

Maak uw keuze uit het voormiddagprogramma:

1. Heerlijk heldere teksten schrijven? Fluitje van een cent! (9.45 > 12.30 uur)

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Toch? Maar van zodra we de pen ter hand nemen om u of een andere persoon te berichten over deze of gene gebeurtenis, dan gebeurt er – zeer ongemerkt en als vanzelf, als in: ‘automatisch’ – iets merkwaardigs, dat zich inkantelt in de schrijfattitude van de auteur van de pennenvrucht waarover sprake in het begin van deze zin – als u zich dat nog voor de geest kunt halen, in deze meanderende stroom van zichzelf uitkristalliserende ingekleurde taalkundige constructies-met-handvatten. Pardon?

Uiteraard was de vorige zin een voorbeeld van hoe het vooral niet moet. Veel mensen verstarren als ze iets moeten schrijven. Ze vertonen uitstelgedrag of drukken zich plotseling wollig uit, gebruiken veel en moeilijke woorden en rijgen de ene bijzin na de andere aan elkaar. Het resultaat is een woorden- en zinnenbrij die zelfs de meest volhardende lezer afschrikt. 

Maar: het goede nieuws is dat u schrijven echt kunt leren! Want schrijven is ook (en vooral) een kwestie van techniek. We hebben het dan niet over grammaticaal correcte constructies, maar over vlot leesbare, heerlijk heldere zinnen die samen een tekst vormen en uw lezer aansporen om iets te doen. Naar uw tentoonstelling of locatie komen bijvoorbeeld. Of meer informatie opvragen. Hij of zij voelt zich aangesproken, en wil meer te weten komen over uw project of plannen. Dat wilt u toch ook? Een sessie met theorie en praktijk!

Roel Daenen studeerde geschiedenis aan de UGent en de Universidade nova de Lisboa. Hij heeft een grote voorliefde voor literatuur en taal, en strips in het bijzonder. Roel werkt als manager communicatie, pers en partnership voor FARO en is hoofdredacteur van twee bladen: faro | tijdschrift over cultureel erfgoed en Stripgids. Daarnaast schrijft hij voor een aantal andere bladen en kranten en geeft hij ook geregeld les. Heerlijk heldere taal is een van zijn stokpaardjes.

2. Presenteren met impact (9.45 > 12.30 uur)

Waarom geeft u presentaties? Waarschijnlijk omdat u het publiek iets wil bijbrengen of hen wil aanzetten om in actie te schieten. Maar met saaie presentaties lukt dat helaas niet. Hoe dan wel? Tijdens de workshop krijgt u een handvol praktische tips mee om het publiek niet alleen aan uw lippen te laten hangen, maar ook enthousiast te maken om aan de slag te gaan met uw boodschap. 

Hans Van de Water is presentatiecoach en drijvende kracht achter The Floor is Yours. Zij levensmotto: ‘Het leven is te kort voor slechte presentaties!’ Hij trainde al meer dan duizend onderzoekers en professionals in helder presenteren. Samen met Toon Verlinden schreef hij het boek The floor is yours: leren presenteren van brainstorm tot applaus. Hans organiseert jaarlijks de Wetenschapsbattle, een wedstrijd waar wetenschappers hun onderzoek presenteren aan lagereschoolkinderen. 

3. Hoe ga ik aan de slag met diversiteitscommunicatie? ((9.45 > 11.00 uur. Herhaling 11.15 > 12.30 uur)

Etnomarketing heeft als invalshoek 'wat onderscheidt ons'. Diversiteitscommunicatie legt de nadruk op 'wat verbindt ons'. Gedurende deze sessie neemt Ingrid Tiggelovend u op een interactieve manier mee - met zelfscans en bespreking van het eigen communicatiemateriaal - om het concept 'diversiteitscommunicatie' te verduidelijken. De begrippen moslimmarketing, kruispuntdenken, dekolonisering, fake communicatie, whitewashing, stereotypering, windowdressing ... passeren de revue. U krijgt tien tips & trics om doelgericht, duurzaam en geloofwaardig te communiceren in de superdiverse samenleving. Neem zeker eigen communicatiemateriaal mee! 
 
Ingrid Tiggelovend is stichter-coördinator van Studio Sesam. Sinds 2004 publiceert ze over communiceren met een cultureel divers publiek en ondersteunt ze organisaties met veldonderzoek, campagnes en communicatiematerialen. Ze lanceerde het Sesam-literatuurproject, introduceert nieuwe talentvolle schrijvers en illustratoren en is uitgever van (kinder)boeken. Zelf schreef ze Diversiteitscommunicatie. Verbindende communicatie & marketing (2019).

4. Veranderingscommunicatie (9.45 > 11.00 uur. Herhaling 11.15 > 12.30 uur)

Wat als u anderen moet overtuigen om een andere weg in te slaan dan ze zelf zouden willen? Wat als er in de wandelgangen al veel verteld is en u moet nu de boodschap gaan brengen? Op zulke momenten is het belangrijk om mensen toch mee te krijgen in die veranderingen waar u over gaat communiceren. Hoe pakt u dit het best aan? We gebruiken de techniek van burning platform – promised land als basis om ons verhaal aan op te hangen. Hiermee gaan we aan de slag om de vertaling te maken naar enkele praktijkvoorbeelden. We maken de sessie interactief en bespreken enkele van uw voorbeelden.    

Charis Libotton studeerde naast haar lerarenopleiding, arbeids- en organisatiepsychologie. Doorheen haar carrière stond mensen opleiden steeds centraal. Op dit moment begeleidt ze veranderingstrajecten en leertrajecten en is ze zaakvoerder van Knowledge On the Spot.

5. Eerst de planning, dan de rest (9.45 > 11.00 uur. Herhaling 11.15 > 12.30 uur)

In deze workshop krijgt u niet enkel een overzicht van online planningstools, maar leert u hoe planning helpt om een team efficiënter, autonomer en creatiever te laten werken. Op het einde van de workshop gaat u zelf aan de slag in BaseCamp of Asana met een concreet project dat in uw organisatie op de plank ligt. Denk in de voorbereiding van deze workshop dus na over welk project u in een planning wil gieten, en wie binnen uw organisatie betrokken is bij dat project. 
 
Katrien Kiekens is hoofd communicatie bij Kunstenpunt/Flanders Arts Institute. Voordien werkte ze bij in/voor mediabedrijven zoals Mediafin, Medialaan, Vlaamse Nieuwsmedia & Gopress/Mediargus. U kunt haar mailen (katrien@kunsten.be) met vragen over PR & pers, content- en projectbeheer, digitale tools, video en all things organisatiecommunicatie.

6. Het medialandschap anno 2019. En hoe ermee om te gaan (9.45 > 11.00 uur. Herhaling 11.15 > 12.30 uur)

In deze workshop leert u onder meer hoe het medialandschap anno 2019 in elkaar zit en hoe de journalisten en redacties van vandaag werken. En we bekijken ook hoe uw nieuws kan opvallen in de massa van persberichten die elke dag verstuurd wordt. 

Lieven De Maertelaere werkt al twaalf jaar bij Belga, eerst als newsmanager, tegenwoordig als Chief Commercial Officer. Voordien was hij onder meer aan de slag als eindredacteur bij Qmusic. Lieven geeft geregeld workshops aan mensen die in het nieuws willen komen, via persberichten of radio- en tv-interviews.

Maak uw keuze uit het namiddagprogramma:

7. Hoe een crisis bezweren? (13.30 > 16.15 uur)

Elke communicatieverantwoordelijke komt op een bepaald moment in zijn of haar carrière een soort crisissituatie tegen. Dat kan gaan van iets dat misliep tijdens een activiteit tot een incident dat breed wordt uitgesmeerd in de media en de goede naam van uw organisatie in het gedrang brengt. Maar hoe pakt u de communicatie hierover dan aan? Kiest u om af te wachten of gaat u net proactief aan de slag en brengt u zelf het nieuws naar buiten? Gaat u zelf naar de pers of hoopt u dat niemand het oppikt? En hoe brengt u wat moeilijker nieuws aan ouders, vrijwilligers, leden of andere stakeholder? 

Sarah Latré is communicatieverantwoordelijke van de Vlaamse Jeugdraad. Ze kreeg de voorbije maanden zelf heel veel te maken met 'crisissituaties' bij de Vlaamse Jeugdraad en pakte de communicatie hierrond steeds efficiënt aan, zoals bij de Pano-reportage rond ‘Schild en Vrienden’. 

8. Nudging – hoe verleidt u mensen met communicatie? (13.30 > 16.15 uur)

Mensen doen niet altijd wat ze zouden willen doen, of wat anderen van hen verwachten. Ze laten zich beïnvloeden door het gedrag van anderen en vervallen gemakkelijk in oude gewoontes. Deze workshop voedt u met ideeën om mensen hun gedrag effectief te veranderen aan de hand van ‘nudges’: kleine duwtjes en stootjes in de goede richting. Zin om met deze nieuwe stijl van communiceren aan de slag te gaan? Met enkele inzichten uit de gedragswetenschappen scherp in uw achterhoofd, kunt u sterker gaan ‘nudgen’, onder meer door creatief om te gaan met communicatie.

Maaike Maes is psychologe en heeft een passie voor evolutie. Met nudgeME begeleidt ze veranderingstrajecten waarin mensen, teams en organisaties gemotiveerd zijn voor verbetering. De essentie zit voor haar in een zuiver ecosysteem waar visie, leiderschap en cultuur op elkaar afgestemd worden. Ze vindt dat bijna elk woord goed moet zitten om het geheel ‘in gang’ te krijgen. Maaike houdt van heerlijke koffie, lopen & fietsen, de stilte van de natuur en de kwetsbaarheid van muziek.  

9. How to: 360° (13.30 > 14.45 uur)

U kent het wel, met een VR-bril op uw hoofd achtervolgd worden door een horde zombies, of de wildste achtbaanrit ooit maken. Maar hoe kunt u 360° video gebruiken in uw communicatie? Hoe kunt u dit inzetten om projecten straffer en innovatiever te maken? En vooral: hoe maakt u zo'n video? 

Anneleen Ophoff werkte een korte tijd voor De Ambrassade, waar ze het jeugdwerk communicatief ondersteunde. Nadien begon ze te werken voor VRT, waar ze redacteur is bij het programma Vranckx. Anneleen is steeds op zoek naar nieuwe digitale manieren om verhalen te vertellen en stelt u op De Communicatiekliniek dan ook twee hippe tools voor om aan digital storytelling te doen.

10. How to: Digital storytelling (15.00 > 16.15 uur)

We zijn allemaal op zoek naar nieuwe manieren om ons verhaal op een frisse manier te brengen, en dan liefst online. Anneleen stelt u tijdens deze sessie een straffe tool voor om uw story in een wip digital te maken. 

Anneleen Ophoff werkte een korte tijd voor De Ambrassade, waar ze het jeugdwerk communicatief ondersteunde. Nadien begon ze te werken voor VRT, waar ze redacteur is bij het programma Vranckx. Anneleen is steeds op zoek naar nieuwe digitale manieren om verhalen te vertellen en stelt u op De Communicatiekliniek dan ook twee hippe tools voor om aan digital storytelling te doen.

11. Is uw communicatie jongerenproof? (13.30 > 14.45 uur. Herhaling 15.00 > 16.15 uur)

Ook moeite om ‘het jonge volkje’ te bereiken? Renate gidst u doorheen een aantal guidelines rond jongerencommunicatie. Verwacht u in deze sessie aan theoretische invalshoeken, praktische tips en tricks en praktijkvoorbeelden uit de sector.

Renate Neven behaalde een Master of Arts in de Cultuurwetenschappen aan Maastricht University. Daarnaast volgde ze de flexibele lerarenopleiding en de postgraduaat cultuureducator (Hogeschool PXL). Ze deed de afgelopen jaren heel wat ervaring op rond jongerencommunciatie en het organiseren van campagnes, events en workshops voor jongeren. Ze werkt momenteel als medewerker campagnes en projecten voor het jongerenlabel BILL van de organisatie publiq vzw.  

12. De cultuurcommunicatie van de VRT: samen sterk (13.30 > 14.45 uur. Herhaling 15.00 > 16.15 uur)

Programma’s maken en berichten over ‘cultuur’ behoort tot de kernopdracht van de Vlaamse openbare omroep. Zo is er een expliciete passage in de beheersovereenkomst tussen de Vlaamse overheid en de VRT gewijd aan de culturele opdracht van de omroep. Die komt er, samengevat, op neer dat door de berichtgeving de openbare omroep de Vlaming beter wil informeren over het aanbod én tegelijk ook aanzetten om meer te participeren. Klinkt vast herkenbaar voor iedereen die met publiekscommunicatie bezig is. Tijdens deze sessie krijgt u inzicht in hoe de VRT haar nieuwsgaring organiseert en hoe u daar beter kunt op inspelen. Bovendien wordt ook een gloednieuw communicatie-initiatief voorgesteld.

Tinka Claeys is een van de vele VRT-dames met een hart voor kunst en cultuur. Ze experimenteert met nieuwe formats en events met een sterke nadruk op kunst- en cultuurbeleving.

13. De geheimen van de CRM en segmenteren (13.30 > 14.45 uur. Herhaling 15.00 > 16.15 uur)

Publiekscommunicatie gaat niet over wat u wil vertellen, maar over wie u wil bereiken. Elk individu heeft eigen motivaties en gedragspatronen. Iedereen heeft dus een andere boodschap nodig, op een ander moment. Hoe past u dit principe toe in uw communicatiestrategie? Een accurate publiekssegmentatie en slim gebruik van publieksdata kan uw communicatie veel gerichter en effectiever maken. In deze sessie komt u te weten hoe u CRM kunt inzetten, en hoe u publiek kunt segmenteren op basis van motivaties en participatiegedrag.   

Sam Rasschaert en Toon Beullens zijn beiden partnermedewerker bij publiq. Als experts in vrijetijdscommunicatie begeleiden zij talloze lokale besturen, cultuurinstellingen en socio-culturele organisaties in het optimaliseren van hun communicatiestrategie. Hun motto: meer publiek bereiken is fijn, en dat hoeft niet duur of moeilijk te zijn!

Praktische info

Begindatum
Locatie
KBR (Koninklijke Bibliotheek van België), Keizerslaan 2, 1000 Brussel
Lesgevers
Een plejade verschillende sprekers uit de communicatieprakijk
Prijs
50 euro
Meer info

De Communicatiekliniek 2019 is een initiatief van  De Ambrassade, FARO, Herita, publiq, Socius en gebeurt in samenwerking met de KBR.

Inschrijven kan via de website van Socius.

Uiterste inschrijvingsdatum
Contactpersoon
Manager communicatie, pers en partnerships | hoofdredacteur faro
T
02 213 10 73

Elders op FARO

In de gloednieuwe toolbox 'Erfgoed waarderen' verzamelen we voor u alle informatie die u nodig heeft om een waardering tot ...
Iedereen weet dat erfgoed het best gedijt als het 'ontsloten' of gebruikt wordt. Dat kan op verschillende manieren. Door er ...
Of u nu actief bent in de cultureel-erfgoedsector of in aanverwante sectoren, vanuit wetenschappelijk oogpunt of gewoon vanuit interesse onderzoek ...