Communicatie voor cultureel-erfgoedorganisaties. Vijfdaagse basisopleiding voor elke startende communicatiemedewerker van een cultureel-erfgoedorganisatie

Een doordachte aanpak van communicatie wordt voor elke cultureel-erfgoedorganisatie steeds belangrijker. Communicatie helpt om doelgroepen te bereiken en doelstellingen te realiseren. Bovendien levert communicatie ook een belangrijke bijdrage bij het imago, de erkenning en dus ook de financiering van een organisatie.

Cultureel-erfgoedorganisaties investeren steeds meer in de professionalisering van hun communicatie, met het nodige personeel en de vereiste middelen. Kortom, Socius, FARO, De Ambrassade en Herita organiseren daarom opnieuw een basisopleiding op maat van elke startende communicatieverantwoordelijke of -medewerker van een cultureel-erfgoedorganisatie.

Tijdens dit vijfdaags vormingsprogramma komen de belangrijkste en meest relevante communicatiethema’s aan bod. Docenten met een ruime ervaring in de praktijk en de academische wereld maken je wegwijs in communicatiebeleid, communicatieplanning, communicatiemiddelen en relevante communicatiethema’s zoals gedragsverandering en campagnes, scanbaar schrijven, mediabeleid en socialemediastrategie. We sluiten de opleiding af met een feedbackmoment waarbij u uw praktijkcase voorstelt.

Programma

Donderdag 25 april 2019, van 9.30 tot 16.30 uur | Communicatiebeleid
Hoe kan een cultureel-erfgoedorganisatie zijn communicatiebeleid beter aanpakken? Eric Goubin (Thomas More-Memori & Kortom) schetst een denkkader voor communicatiemedewerkers. Hij onderstreept het belang van een missie/strategie en bespreekt de mogelijkheden om de resultaten van doelstellingen en acties te meten. Nadien gaat hij in op de communicatiemix en de verhouding tussen digitale en papieren communicatiekanalen. Er is bijzondere aandacht voor de communicatie met vrijwilligers, de rol van interne communicatie in een cultureel-erfgoedorganisatie met afdelingen en de communicatie naar moeilijk bereikbare doelgroepen. Tijdens deze opleidingsdag krijgt u gouden tips voor uw communicatiepraktijk. Eric licht de opdracht toe bij de voorstelling van uw praktijkcase tijdens de laatste opleidingsdag.

Donderdag 2 mei 2019, van 9.30 tot 16.30 uur | Communicatieplanning
Een communicatieplan is een belangrijke basis en een handig werkinstrument voor het communicatiebeleid van elke organisatie. Eric Goubin (Thomas More-Memori & Kortom) vertelt hoe u stapsgewijs een communicatieplan opstelt. Hoe peilt u naar behoeften van uw doelgroepen en hoe maakt u werk van strategische doelstellingen? Welke communicatiemix zet u in? Na de middag komen twee cases aan bod. Een collega uit de socialprofitsector vertelt hoe hij/zij aan een communicatieplan werkte, met vallen en opstaan. We luisteren naar uw ervaringen.

Donderdag 9 mei 2019, van 9.30 tot 12.30 uur | Sociale mediastrategie en van 13.30 tot 16.30 uur | Gedragsverandering & Campagnes voeren
Heel wat cultureel-erfgoedorganisaties zijn actief aanwezig op sociale media, vaak met meerdere accounts die spontaan zijn ontstaan. Om echt doelgericht te communiceren hebt u ook een strategie nodig. Sofie Verhalle geeft u praktische tips om uw sociale media nog beter en effectiever in te zetten. Minder zwerfvuil. Meer bewegen. Minder auto rijden. Heel wat socialprofitorganisaties voeren acties en campagnes, gericht op een ander gedrag. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorgt u  ervoor dat mensen dat ene gedrag gaan stellen? Door beter te informeren? Fran Bambust (7E-team) toont de mogelijkheden van nudging en keuzeoptimalisatie om een doelgroep in de juiste richting te stimuleren. Ze stelt het 7E-model voor, een werkinstrument om blijvende gedragsverandering via communicatie aan te pakken.

Donderdag 16 mei 2019, van 9.30 tot 12.30 uur | Mediabeleid en van 13.30 tot 16.30 uur | Scanbaar schrijven
Een overvloed aan persberichten garandeert geen media-aandacht. Een gerichte aanpak en een goede relatie met journalisten leveren vaak meer op. Hoe creëert u bondgenoten? Hoe maakt u een boodschap op maat van een medium? Hoe genereert u aandacht voor uw boodschap? Hilde Verhelst (persverantwoordelijke provincie Antwerpen) put uit haar ruime ervaring als persattaché van de provincie Antwerpen. Ze geeft tips en tools voor een planmatige aanpak van betere mediarelaties. Hoe kijkt uw lezer? Hoe leest uw kijker? Als communicatiemedewerker schrijft u uitnodigingen, verslagen, nieuwsberichten of interviews. Als u scanbaar schrijft, maakt u uw teksten professioneler en lezersvriendelijker, ook voor lezers met weinig tijd. U kiest voor een geschikt lettertype, voor goede illustraties en voor blikvangers die blijven hangen. Mark Van Bogaert (zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer) toont hoe u het de lezer zo gemakkelijk mogelijk maakt met de KRANT-methode (Koppen, Reliëf, Accenten, Navigatiestructuur en Tekstblokjes). Zijn tips zijn bruikbaar voor al uw teksten: van e-mail tot webtekst, van vergaderverslag tot persbericht.

Donderdag 6 juni 2019 of vrijdag 7 juni 2019, van 9.30 tot 16.30 uur | Oefening & presentatie
Geen theorie zonder praktijk. We luisteren naar uw ideeën om één of meerdere communicatieproblemen in uw organisatie beter aan te pakken. Eric Goubin geeft tijdens de eerste opleidingsdag toelichting bij deze opdracht. U dient tijdens de tweede opleidingsdag uw onderwerp in, individueel of in groep. We mikken op een praktische gerichte probleemstelling die een directe meerwaarde geeft aan de communicatie van uw organisatie. We bespreken uw praktijkcase samen met de andere deelnemers en enkele externe deskundigen. Een eerste groep licht zijn presentatie toe op donderdag 6 juni, de tweede groep is welkom op vrijdag 7 juni. Bij inschrijving maakt u al de keuze tussen één van beide dagen.

Praktisch

Doelgroep:  deze vijfdaagse basisopleiding is op maat van elke startende communicatiemedewerker van een cultureel-erfgoedorganisatie.

De volledige reeks kost (inclusief btw):

  • Leden Kortom, FARO, Socius, De Ambrassade of Herita: 400 euro
  • Niet-leden: 525 euro

Aparte vormingsdagen kostten (inclusief btw):

  • Leden Kortom, FARO, Socius, De Ambrassade of Herita: 120 euro
  • Niet-leden: 160 euro

Opgelet: wie inschrijft voor het volledige programma krijgt voorrang. Documentatie, drank en broodjeslunch zijn inbegrepen.

Belangrijk!

  • Elke opleidingsdag start om 9.30 en eindigt om 16.30 uur. Er is een middagpauze van 12.30 tot 13.30 uur.
  • De factuur wordt na de eerste opleidingsdag opgestuurd door Kortom vzw, Hauwerstraat 8, 8000 Brugge, www.kortom.be.
  • Als u deelneemt aan deze opleiding ontvang u achteraf een getuigschrift.
  • Annuleren kan uiterlijk 2 weken vóór aanvang van de eerste opleidingsdag via mail naar info@kortom.be. Zo niet, dan betaalt u de volledige deelnameprijs. Uiteraard mag een collega uw plaats innemen.

Schrijf u hier in, graag voor 30 maart. U krijgt een bevestiging van uw inschrijving per mail. Twee weken voor de start van de opleiding ontvangt u alle praktische details en een deelnemerslijst.

Meer info? Stel uw vragen aan Joost Ramaut, coördinator van Kortom, info@kortom.be, 050 31 14 31.

Deze opleiding wordt georganiseerd door Socius, FARO, De Ambrassade, Herita en Kortom. 

Praktische info

Begindatum
Locatie
Socius, Sainctelettesquare 19 in Brussel (Socius huist in het Kaaitheater).
Contactpersoon
Manager communicatie, pers en partnerships | hoofdredacteur faro
T
02 213 10 73

Elders op FARO

Staat het vinden van nieuwe invalshoeken of inspiratie voor uw erfgoedwerking op uw lijstje van goede voornemens? Dan hebben wij ...
Erfgoeddag, op zondag 28 april, stevent af op een recordeditie. Het aanbod? 950 gratis activiteiten rond en met ambachten en ...
Kent u hem al, de nieuwe versie van de ErfgoedApp? Op basis van feedback van gebruikers en contentmakers werd de ...