Basisvorming ‘Marketing voor cultureel-erfgoedinstellingen’

Stel uzelf deze vraag: wat bent u met geweldige producten, als u er geen aansluiting mee vindt bij uw klanten, gebruikers of bezoekers? Die simpele vaststelling ligt mee aan de basis van het succes van allerhande marketingtechnieken in de wereld van de profit. Banken, verzekeringsmaatschappijen, supermarkten, online winkels, maar ook KMO’s en ‘kleine zelfstandigen’ zetten allemaal, elk op hun manier, marketinginstrumenten en -technieken in. Om hun bedrijf bekend(er) te maken, te doen groeien en hun doelstellingen te realiseren.

Ook in de erfgoedsector is marketing niet langer de spreekwoordelijke olifant in de kamer. En terecht: wie zijn publiek beter kent, weet wat het wenst, mist of (net niet) op prijs stelt, kan flexibeler en efficiënter werken, en meer impact realiseren. Althans: dat is de bedoeling (en de achterliggende ambitie) van elke marcom-medewerker in onze sector (en bij uitbreiding de hele cultuursector). Of, correcter, zou het moeten zijn. De inzet van marketing ‘denken en doen’ is cruciaal geworden, ook voor culturele organisaties en hun activiteiten. Al was het maar om u in het maatschappelijke gebeuren te duidelijk te positioneren.

Leestip!
Neem alvast de FARO-publicatie Vloek of zegen? Marketing in de cultureel-erfgoedsector eens door. 

Wat mag u verwachten?

Toch is dit alles veel makkelijker gezegd dan gedaan. De grootste uitdaging is hoe u op een werkbare manier marketinginzichten vertaalt en toepast, in het licht van de maatschappelijke missie en visie van uw organisatie of instelling. Zoek niet langer! De basisvorming die FARO, Socius en De Ambrassade i.s.m. BAM (Belgian Association of Marketing) aanbieden geeft antwoorden op vragen zoals:

  • Wat heeft u nodig om een praktisch werkbaar stappenplan uit te werken om het marketing ‘denken en doen’ concreet toe te passen?
  • Hoe vertaalt u uw beleidsplan in een concreet marketingplan?
  • Hoe kan u uw project(en)/organisatie/initiatief/evenement/ … in de huidige ‘VUCA’-wereld succesvol vermarkten?
  • Op welke manier zet u de marketinginstrumenten succesvol in? En hoe kan u meten of u al dan niet goed bezig bent met o.a. prijs en promotie?

Tijdens de vorming komt u meer te weten over:

  • het uitwerken van een waardepropositie;
  • het pad van organisatievisie en missie naar marketingstrategie;
  • de weg van strategie naar product, prijs en promotie;
  • het centrale belang van ‘customer experience’;
  • de impact van de digitale transformatie.

Doelgroep: communicatie- en/of marketingmedewerkers of -verantwoordelijken van cultureel-erfgoedinstellingen of -organisaties. Iedereen die werk wil maken van een doordacht marketingbeleid is welkom.

Programma

Dag 1 | 8 maart 2022, van 9.30 tot 16.30 uur | Socius, Sainctelettesquare 19, Brussel

Drie sessies van twee uur.

  • Sessie 1: Waarde kiezen – het uitwerken van een waardepropositie/waardeketen (in lijn met het beleidsplan): hoe doet  u dat?
  • Sessie 2: Marketingstrategie: van organisatievisie/missie/strategie naar een concreet marketingplan. Hoe? Zo!
  • Sessie 3: We verkopen niet, de klant koopt ‘iets’: recente inzichten in verkopen.
  • Afsluiting: holistische synthese van de dag, terugkoppeling naar de persoonlijke roadmap, met prestatie-indicatoren (dashboard, evaluatie).

Dag 2 | 22 maart 2022, van 9.30 tot 16.30 uur | De Ambrassade, Leopoldstraat 25, Brussel

Drie sessies van twee uur.

  • Sessie 4: Waarde verschaffen – van strategie naar product (merk), prijs (ticketing, abonnees …), distributie (kanalen).
  • Sessie 5: Waarde communiceren – integratie van het communicatieplan – speciale aandacht voor de digitale transformatie.
  • Sessie 6: Wat kunnen we leren uit de ‘marketing van diensten’ (customer experience) binnen de verschillende deelsectoren (cultureel erfgoed, sociaal-cultureel- en jeugdwerk)?
  • Afsluiten doen we met een holistische synthese van de dag, terugkoppeling naar de persoonlijke roadmap, met oog voor de prestatie-indicatoren (dashboard, evaluatie).

Dag 3 | 29 maart 2022, van 9.30 tot 12.30 uur | FARO, Priemstraat 51, Brussel

Een sessie van drie uur.
Feedback- en vragenmoment waarbij u ruimschoots de tijd krijgt om al uw vragen te stellen, o.a. in verband met het werkboek. U krijgt gemeenschappelijke feedback door de BAM-docent en de communicatie- en marketingcoördinatoren van FARO, Socius, en De Ambrassade.

Over de docent

Johan Vanhaverbeke is MSc. Handelsingenieur (KU Leuven, 1977). Hij heeft ruime ervaring in management (o.a. BAT, Bonduelle, Vandemoortele, Alpro, KBC) en behaalde een master in Executive Interim Management aan de Universiteit Antwerpen (2002). Sinds 1988 is hij tevens als wetenschappelijk adviseur werkzaam bij BAM / Belgian Association for Marketing (voorheen Stichting Marketing / Stima Education), waar hij als programmadirecteur verantwoordelijk is voor een waaier aan opleidingen. Daarnaast is hij sinds 1995 docent en programmaleider voor de Prograduaat Marketing Management aan de Ehsal management School (EMS). Eveneens startte hij dat jaar als docent Marketing en aanverwante vakgebieden aan de KU Leuven, Campus Brussel.

Snel de basisvaardigheden in de vingers krijgen, daar draait dit aanbod om.  FARO biedt een waaier aan regelmatig terugkerende basiscursussen die u helpen om meteen aan de slag te gaan met een nieuwe opdracht.  Dit aanbod is dan ook zeer praktijkgericht. 

Praktische info

Begindatum
Locatie
Diverse locaties in Brussel
Lesgevers
Johan Vanhaverbeke
Prijs
525 euro (handboek, broodjes en koffie, thee en water inbegrepen)
Deelnemers
Max. 15 deelnemers
Meer info

Inschrijven kan via de website van Socius.

We plannen deze activiteit als een live bijeenkomst. Deze zal plaatsvinden volgens de dan geldende covidregels. Ten laatste een week voorafgaand aan de activiteit bezorgen we u alle praktische informatie, met inbegrip van de concrete covidafspraken.

Uiterste inschrijvingsdatum
Contactpersoon

Elders op FARO

In de gloednieuwe toolbox 'Erfgoed waarderen' verzamelen we voor u alle informatie die u nodig heeft om een waardering tot ...
Hebt u een vraag over uw dagelijkse erfgoedpraktijk? Het antwoord vindt u in FARO’s Erfgoedwijzer. Daarin wijzen we u de ...
Of u nu actief bent in de cultureel-erfgoedsector of in aanverwante sectoren, vanuit wetenschappelijk oogpunt of gewoon vanuit interesse onderzoek ...