Basisopleiding communicatie voor erfgoedorganisaties

Dit is een vormig van meerdere partners, waaronder FARO.

Een doordachte aanpak van communicatie wordt voor elke erfgoedorganisatie steeds belangrijker. Communicatie helpt om doelgroepen te bereiken en doelstellingen te realiseren. Bovendien levert communicatie ook een belangrijke bijdrage aan het imago, de erkenning en dus ook de financiering van een organisatie.

Archieven, musea, erfgoedbibliotheken, erfgoedcellen en andere erfgoedorganisaties investeren steeds meer in de professionalisering van hun communicatie, met het nodige personeel en de vereiste middelen. KortomSociusFARO en De Ambrassade organiseren daarom een basisopleiding op maat van elke startende communicatieverantwoordelijke of -medewerker van een erfgoedorganisatie.

Tijdens dit vijfdaagse vormingsprogramma komen de belangrijkste communicatiethema’s aan bod. Docenten met een ruime ervaring in de praktijk en de academische wereld maken u wegwijs in communicatiebeleid, communicatieplanning, communicatiemiddelen en relevante communicatiethema’s zoals diversiteitscommunicatie, scanbaar schrijven, mediabeleid en socialemediastrategie.

We sluiten de opleiding af met een feedbackmoment waarbij u uw praktijkcase voorstelt.

Programma

Dag 1: Communicatiebeleid | dinsdag 23 april 2024, 9.30 - 16.30 uur

Hoe kan een erfgoedorganisatie zijn communicatiebeleid beter aanpakken? Eric Goubin (Thomas More hogeschool & Kortom) schetst een denkkader voor communicatiemedewerkers.

Hij onderstreept het belang van een missie/strategie en bespreekt de mogelijkheden om de resultaten van doelstellingen en acties te meten. Nadien gaat hij in op de communicatiemix en de verhouding tussen digitale en papieren communicatiekanalen. Er is bijzondere aandacht voor de communicatie met vrijwilligers, de rol van interne communicatie in een erfgoedorganisatie met afdelingen en de communicatie naar moeilijk bereikbare doelgroepen.

Tijdens deze opleidingsdag krijgt u gouden tips voor uw communicatiepraktijk. Eric licht de opdracht toe bij de voorstelling van jouw praktijkcase tijdens de laatste opleidingsdag.

Dag 2: Communicatieplanning | dinsdag 30 april 2024, 9.30 - 16.30 uur

Een communicatieplan is een belangrijke basis en een handig werkinstrument voor het communicatiebeleid van elke organisatie. Eric Goubin (Thomas More hogeschool & Kortom) vertelt hoe u stapsgewijs een communicatieplan opstelt. Hoe peilt u naar behoeften van uw doelgroepen en hoe maakt u werk van strategische doelstellingen? Welke communicatiemix zet u in? We luisteren ook naar uw ervaringen.

Dag 3: Socialemediastrategie + Mediabeleid | dinsdag 14 mei 2024

Voormiddag: Socialemediastrategie (9.30 - 12.30 uur)
Heel wat erfgoedorganisaties zijn actief aanwezig op sociale media, vaak met meerdere accounts die spontaan zijn ontstaan. Om echt doelgericht te communiceren hebt u ook een strategie nodig. Sofie Verhalle geeft u praktische tips om uw sociale media nog beter en effectiever in te zetten.

Namiddag: Mediabeleid (13.30 - 16.30 uur)
Een overvloed aan persberichten garandeert geen media-aandacht. Een gerichte aanpak en een goede relatie met journalisten leveren vaak meer op. Hoe creëert u bondgenoten? Hoe maakt u een boodschap op maat van een medium? Hoe genereert u aandacht voor uw boodschap? Sigrid Somers geeft u na de middag tips en tools voor een betere aanpak van mediarelaties.

Dag 4: Diversiteitscommunicatie + Scanbaar schrijven | dinsdag 28 mei 2024

Voormiddag: Diversiteitscommunicatie (9.30 - 12.30 uur)
We leven in een hyperdiverse samenleving. Burgers gericht aanspreken vraagt meer van organisaties dan ooit tevoren. Hoe leggen we de brug naar diverse burgers en gebruikers die (digitaal) allemaal verbonden zijn met elkaar? Claire Van Trimpont (Het Connectief) schetst aan kader voor diversiteitscommunicatie, geeft tips en toont cases die u houvast geven om meer aansluiting te vinden bij iedereen van uw doelgroep.

Namiddag: Scanbaar schrijven (13.30 - 16.30 uur)
Hoe kijkt uw lezer? Hoe leest uw kijker? Als u scanbaar schrijft maakt u uw teksten professioneler en lezersvriendelijker, ook voor lezers met weinig tijd. U kiest voor een geschikt lettertype, voor goede illustraties en voor blikvangers die blijven hangen. Mark Van Bogaert (zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer) toont hoe u het de lezer zo gemakkelijk mogelijk maakt met de KRANT-methode. Zijn tips zijn bruikbaar voor al uw teksten: van e-mail tot webtekst, van verslag tot persbericht.

Dag 5: Oefening & presentatie | donderdag 13 juni 2024 of vrijdag 14 juni 2024

Geen theorie zonder praktijk. We luisteren naar uw ideeën om een of meerdere communicatieproblemen in uw organisatie beter aan te pakken. Eric Goubin geeft tijdens de eerste opleidingsdag toelichting bij deze opdracht. U dient tijdens de tweede opleidingsdag uw onderwerp in, individueel of in groep. We mikken op een praktische gerichte probleemstelling die een directe meerwaarde geeft aan de communicatie van uw organisatie.

We bespreken uw praktijkcase samen met de andere deelnemers en enkele externe deskundigen. Een groep licht zijn presentatie toe op donderdag 13 juni, de tweede groep is welkom op vrijdag 14 juni. 

Over de docenten

  • Eric Goubin is onderzoeker en docent bij Kortom en de Thomas More hogeschool. In zijn loopbaan combineerde hij communicatiewerk met leidinggevende functies in onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Eric is de auteur van het nieuwe trendboek Communicatie als bindkracht, dit boek maakt deel uit van de Kortom/ Politeia-boekenreeks.
  • Sofie Verhalle leeft zich uit als digitale raadgever en socialemediastrateeg. Vol enthousiasme begeleidt ze workshops vol complexe communicatieproblemen en helpt ze organisaties beter te communiceren via digitale kanalen.  Sofie is op haar best als ze kan connecteren met mensen, kan inspireren en enthousiasmeren. Haar expertise deed ze op bij onder andere Telenet en Talking Heads. Ze werkt voor klanten als De Lijn, VUB, VIAA en Bibliotheek De Krook. 
  • Sigrid Somers is diensthoofd communicatie en woordvoerder bij KU Leuven.
  • Claire Van Trimpont werkte 14 jaar lang in marketing en communicatie. Als hoofd Marketing en Communicatie bij Handelsbeurs Concertzaal coördineerde ze de communicatie en werkte ze er het diversiteitsbeleid uit. Daarna verdiepte Claire zich in diversiteit door opleiding en werkervaring. Om haar ervaring te delen, richtte Claire Het Connectief op waar ze expertise deelt via coaching en lezingen.
  • Mark Van Bogaert is zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer. Al 25 jaar doet hij tests met verschillende tekstversies om te onderzoeken wat de meeste respons oplevert. Hij won drie keer de prestigieuze Gouden Veer, de tweejaarlijkse bekroning voor de beste verkoopbrief, en heeft een boekenkast vol andere prijzen. In 2016 bracht hij het boek Scanbaar schrijven uit. Zijn vorige boek, de copywriting-bijbel Met woorden verleiden, is al aan de zevende druk toe. 

Doelgroep:
Elke startende communicatieverantwoordelijke of -medewerker van een cultureel-erfgoedorganisatie of -instelling.

Tarieven

  • Het standaardtarief voor deze vorming is 450 euro.
  • Documentatie, drank en broodjeslunch zijn inbegrepen. U ontvangt ook een exemplaar van het boek Tante Mariette en haar fiets, hét handboek over communicatie op maat van socialprofitorganisaties.
  • Wil u maar een of twee vormingsdagen volgen? Mail dan naar info@kortom.be. Wie de volledige opleiding volgt krijgt voorrang.
Snel de basisvaardigheden in de vingers krijgen, daar draait dit aanbod om.  FARO biedt een waaier aan regelmatig terugkerende basiscursussen die u helpen om meteen aan de slag te gaan met een nieuwe opdracht.  Dit aanbod is dan ook zeer praktijkgericht. 

Praktische info

Begindatum
Locatie
De Ambrassade, Leopoldstraat 25, 1000 Brussel en Belpairegebouw, Havenlaan 88, 1000 Brussel (14 en 28 mei en 13 juni)
Lesgevers
Eric Goubin, Sofie Verhalle, Sigrid Somers, Claire Van Trimpont en Mark Van Bogaert
Prijs
450 euro
Meer info

Inschrijven kan via de website van Kortom.

Contactpersoon

Elders op FARO

Wat is er nieuw in de FARO-bibliotheek? Dankzij ons handige en dynamische collectie-overzicht blijft u op de hoogte van de ...
Waarom worden musea geregeld geviseerd door klimaatactivisten? Deze eerste FARO-podcast gaat op zoek naar antwoorden op de (complexe) vraag hoe ...
faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is het tijdschrift van FARO, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed. “The past is a strange