Veelgestelde vragen over de ErfgoedApp (FAQ)

1. Hoeveel kost het gebruik van de app? 

De ErfgoedApp is volledig gratis voor makers en gebruikers. U kan hem gratis downloaden in de Google Play en de App Store. De app werkt met verschillende technologieën zoals scan, gps of beacons. 

U bent zelf verantwoordelijk voor het aanmaken van informatie in de ErfgoedApp. Aan deze informatie kunnen kosten verbonden zijn, bijvoorbeeld om te mogen gebruikmaken van audio- of video-opnames, of de aankoop van beacons (zie ook verderop in deze FAQ). Het gebruik van informatie en toepassingen waaraan kosten verbonden zijn, is volledig optioneel. U kan bijgevolg ook steeds volledig kosteloze content aanmaken.  

2. Wie kan content aanmaken voor de app?

Musea en erfgoedorganisaties vermeld op de ErfgoedKaart (erfgoedkaart.be) uit Vlaanderen en Brussel kunnen een login krijgen voor de ErfgoedApp manager. Ook toeristische en erfgoeddiensten van gemeenten in Vlaanderen en Brussel krijgen een login. Wilt u de ErfgoedApp gebruiken voor een project maar voldoet uw organisatie niet aan bovenvermelde criteria? Neem dan contact op met FARO. Voor interessante projecten of informatie maken we graag een uitzondering.

Door gebruik te maken van de ErfgoedApp manager (V-Director) kan u zelfstandig informatie aanmaken. Het platform is een combinatie tussen een Content Management Systeem (CMS) en een storytellingplatform en biedt zeer uitgebreide mogelijkheden. Via deze link vindt u diverse tutorials die u in staat stellen om deze mogelijkheden optimaal te benutten. 

3. Kan iedereen de content raadplegen met eender welke smartphone?

Enkel iPhones, iPods, iPads of Android-apparaten die uitgerust zijn met een camera en beschikken over de juiste systeemversie kunnen gebruikmaken van deze app. Voor Android is dat versie 4.4 en voor Apple iOS 10 of nieuwer.

4. Kan ik eender welke visuele en tekstuele informatie gebruiken in de app zonder plagiaat te plegen? 

Als maker van content bent u verantwoordelijk voor de informatie die u aanmaakt. U bent dus ook verantwoordelijk voor het correct naleven van het auteursrecht. Meer informatie over auteursrecht vindt u hier

5. Wie is de eigenaar van de content die ik in de app aanmaak?

U blijft als maker eigenaar van uw content en kan die, als u dat wenst, op elk moment verwijderen. De content blijft altijd van u, u doet dus geen afstand van rechten bij het gebruik van de ErfgoedApp.

6. Kan ik de app ook offline gebruiken? 

Het is mogelijk om de app offline te gebruiken nadat de gewenste tour of rondleiding gedownload is. De bezoeker downloadt bij aanvang van zijn of haar bezoek alle content die gekoppeld is aan deze specifieke tour. Daarna is geen internet meer nodig. De app blijft optimaal werken en beacons of scans kunnen nog steeds gebruikt worden. 

Voor wandelingen buiten die gebruikmaken van een kaart blijft de gps werken zonder internet. Het is hierbij wel belangrijk dat de kaart bij aanvang van de wandeling volledig geladen wordt. De kaart zelf is namelijk niet offline te laden maar blijft wel werken als deze vooraf geopend werd. 

7. Hoe weet ik waar ik gebruik kan maken van de app? 

Musea, erfgoedorganisaties en toeristische kantoren vermelden het gebruik van de app meestal aan de ingang, via een brochure of in hun promotie. In de app (wanneer u op het kompas drukt) kan u zien waar u de app kan gebruiken.

8. Werkt de app ook in tijdschriften en boeken?

Ja. Er zijn heel wat publicaties die de ErfgoedApp gebruiken om audiovisuele content te tonen in een tijdschrift of boek. Omdat een tijdschrift of boek niet gekoppeld is aan een locatie moet u wel steeds vooraf een QR-code inscannen met de ErfgoedApp om toegang te krijgen tot de content.

9. Waar kan ik beacons bestellen? 

U kan beacons aankopen via dit formulier

Een beacon kost 40 euro en wordt via een postpakket naar u verzonden. Beacons zijn beschikbaar in een binnen- en een buitenversie. De beacons die binnen gebruikt worden dienen voorzien te worden van twee batterijen die u zelf kan vervangen (meestal na drie jaar). Als u een workshop ErfgoedApp volgt, krijgt u één beacon gratis mee naar huis. 

85% van de tours maken echter geen gebruik van beacons. U bent dus niet verplicht om ze aan te kopen voor een kwaliteitsvolle tour. 

10. Is elke smartphone in staat een connectie te maken met de beacons? 

Beacons maken gebruik van bluetooth om connectie te maken tussen de smartphone en de beacon. U moet bluetooth dus aanzetten op uw toestel (de app zal de gebruiker ook een melding geven). Het gebruik van bluetooth wordt steeds populairder waardoor de meeste smartphones hierover beschikken.

11. Hoe kan ik mijn tour of bezoek activeren?

Zodra uw tour klaar is, vult u dit formulier in. FARO kijkt nu uw content na. Als alles goed werkt, activeren we de tour. De tour is nu beschikbaar in de ErfgoedApp.

12. Welke talen ondersteunt de app?

De ErfgoedApp is beschikbaar in vijf talen: Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans. De app herkent automatisch de taal van het gebruikte toestel. U bent niet verplicht om al deze talen te ondersteunen. Indien een tour enkel beschikbaar is in het Nederlands, dan krijgen gebruikers van de ErfgoedApp de tour in die taal te zien. We tonen dus liever iets dan niets. Via de knop 'i' (onderaan in de ErfgoedApp) en het tandwiel (rechts bovenaan) kan u de taal van de app wijzigen.  

13. Beschikt mijn telefoon over bluetooth LE om te communiceren met de ErfgoedBeacons?

Download de gratis ‘BLE checker’ via Google Play of AppStore om te controleren of uw toestel geschikt is voor bluetooth LE. Wordt het scherm rood, beschikt u niet over bluetooth LE. Wordt het scherm groen, beschikt u wel over bluetooth LE en kunt u pushberichten ontvangen.

14. Mijn telefoon heeft bluetooth LE maar ik ontvang geen pushberichten van de ErfgoedBeacon.

U moet de ErfgoedApp toestemming geven om u berichten te sturen.

  • Voor iPhone, iPad of iPod kan dit via Instellingen > ErfgoedApp > Berichtgeving > Sta berichtgeving toe.
  • Bij Android gaat u via Instellingen > Apps > ErfgoedApp > ‘Meldingen weergeven’.

15. Kan ik de ErfgoedApp ook gebruiken om QR-codes te scannen?

De ErfgoedApp kan URL QR-codes scannen, bv. www.erfgoedapp.be en vervolgens een browser openen. Teksten via QR-codes kan de ErfgoedApp niet tonen.

16. V-Director opent niet?

Dit kan gebeuren als er een update aan V-Director is uitgevoerd. Verwijder uw browsercache en probeer opnieuw.

17. Ik heb nog een andere vraag.

Contacteer Bram Wiercx via bram@faro.be of 02 213 10 67.