Media en gedragsverandering | Basisopleiding Communicatie 2020

Tijdens deze opleidingsdag krijgt u twee thema's voorgeschoteld die ervoor zorgen dat u impact heeft met uw communicatie-initiatieven.

Een overvloed aan persberichten garandeert geen media-aandacht. Maak werk van een mediabeleid: een gerichte aanpak en een goede relatie met journalisten.

  • Hoe maakt u van journalisten bondgenoten?
  • Hoe maakt u een boodschap op maat van een medium?
  • Hoe genereert u aandacht voor uw boodschap?

Als persattaché van de provincie Antwerpen put Hilde Verhelst uit haar ruime ervaring. Ze geeft tips en tools voor een betere aanpak van mediarelaties. 

Minder zwerfvuil. Meer bewegen. Minder auto rijden. Heel wat socialprofitorganisaties voeren campagnes gericht op gedragsverandering. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

  • Hoe evolueren we van informeren naar gedragsverandering?
  • Hoe zorgt u ervoor dat mensen dat ene gedrag gaan stellen?
  • Hoe werkt het 7E-model? 

Fran Bambust toont de mogelijkheden van nudging en keuzeoptimalisatie om een doelgroep in de juiste richting te stimuleren. Ze stelt het 7E-model voor, een werkinstrument om blijvende gedragsverandering via communicatie aan te pakken.

Over de docent

Hilde Verhelst werkt als persattaché voor de provincie Antwerpen. Eerder was ze communicatieconsulent bij de stad Antwerpen. Haar ervaring van perscommunicatie gaat van het promoten van evenementen, sensibiliseringscampagnes, dienstverlening tot beleidscommunicatie en crisiscommunicatie. Nieuwsgierigheid en netwerken zijn voor haar de basisstenen voor een persbeleid waarin verhalen, expertise en authenticiteit centraal staan.

Fran Bambust noemt zich een factotum, omdat dat nu eenmaal chiquer klinkt dan ‘duizendpoot’. Ze verdiende haar brood als communicatiestratege, theaterauteur, onderwijzeres en ghostwriter en was verantwoordelijk voor diverse tv-programma’s. Informeren volstaat zelden om gedrag te beïnvloeden, daarom goot ze al haar ervaring en inzichten in het 7E-model. Ze presenteert voor het eerst haar nieuwe boek over gedragsverandering en keuze-optimalisatie.

Praktisch

Deze vorming maakt deel uit van de meerdaagse basisopleiding Communicatie 2020. Inschrijven voor deze vorming kan online via deze link. Prijs volledig traject: 400 euro / aparte vormingsdag: 120 euro per dag.

Documentatie, drank en broodjeslunch zijn in alle prijzen inbegrepen. Achteraf ontvangt u een getuigschrift. Wie het volledige traject van vijf opleidingsdagen volgt, mag het handboek Tante Mariette en haar fiets meenemen, de bijbel voor elke communicatiemedewerker.

Snel de basisvaardigheden in de vingers krijgen, daar draait dit aanbod om.  FARO biedt een waaier aan regelmatig terugkerende basiscursussen die u helpen om meteen aan de slag te gaan met een nieuwe opdracht.  Dit aanbod is dan ook zeer praktijkgericht. 

Praktische info

Begindatum
Locatie
Socius (Kaaitheater), Sainctelettesquare 19, 1000 Brussel
Lesgevers
Hilde Verhelst en Fran Bambust
Uiterste inschrijvingsdatum
Contactpersoon
Manager communicatie, pers en partnerships | hoofdredacteur faro
T
02 213 10 73

Elders op FARO

faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is het tijdschrift van FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw. faro verschijnt viermaal
In de gloednieuwe toolbox 'Erfgoed waarderen' verzamelen we voor u alle informatie die u nodig heeft om een waardering tot ...
In een gloednieuw online dossier praten de FARO-medewerkers beginnende erfgoedwerkers bij over recente trends en verschuivingen.