In vijf stappen communiceren met mensen in armoede

Vijfstappenplan

Overheden en organisaties die hun communicatie beter afstemmen op de noden van mensen in armoede, maken zo betere communicatie voor iedereen. Dat is recent gebleken uit een aantal proefprojecten bij de Vlaamse overheid. Die wil er dan ook meer werk van maken om haar communicatie van meet af aan beter af te stemmen op de leefwereld en de informatiebehoefte van mensen in armoede. Het gisteren voorgestelde communicatiedraaiboek In vijf stappen communiceren met mensen in armoede kan ook voor erfgoedorganisaties nuttig zijn.

Het draaiboek kwam tot stand op initiatief van de Koning Boudewijnstichting (KBS) met steun van de afdeling Communicatie van de Vlaamse overheid (departement DAR) en het Vlaams Netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen. Het werd geschreven door Annick Vanhove, onderzoekster bij het onderzoeks- en expertisecentrum Memori van de Lessius Hogeschool in Mechelen.

Via haar luisternetwerk had de KBS signalen ontvangen dat sociaal zwakke groepen grote behoefte hebben aan toegankelijke overheidscommunicatie over nieuwe en bestaande beleidsmaatregelen. Dat wil zeggen: aan informatie die niet zozeer cognitief begrijpbaar is als wel aangepast aan hun leefsituatie en daardoor beter toepasbaar.

Gevolg is dat de Vlaamse communicatie- en aandachtsambtenaren (of, ruimer gezien, ook erfgoedorganisaties) die leefsituatie beter moeten leren doorgronden om er beter op te kunnen inspelen. Het communicatiedraaiboek helpt de communicatie- en aandachtsambtenaren daarbij en geeft tevens aan wanneer feedback van mensen in armoede wenselijk is om de overheidscommunicatie beter af te stemmen op de leefsituatie van sociaal zwakke groepen. Op die manier wordt het beleid ook minder boven de hoofden van mensen in armoede geconcipieerd en verteld.

Tegelijk loodst het draaiboek hen doorheen de verschillende stappen van het communicatieplanningsproces volgens een sociale marketing procesflow. Voorbeelden van sociale marketing zijn de Bob-campagne, of het promoten van gezonde voeding door ernaar te streven dat er meer fruitschalen op de tafels staan.

Meer info over het communicatiedraaiboek In vijf stappen communiceren met mensen in armoede vindt u op de website.

Bron: nieuwsbrief Vlaams Netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen

Roel Daenen