Licht in de verf

Foto: engin akyurt via Pixabay

Erfgoedobjecten of kunstwerken belichten in een tentoonstelling is een cruciaal onderdeel van een enscenering. Bovendien moet de lichtbron voldoen aan conservatie-eisen en is het belangrijk om het energieverbruik te beperken. Tien jaar na de opkomst van ledtechnologie is een kritische blik nodig op de huidige praktijken en theorieën rond licht en kleur.

Als meest recente industrieel geproduceerde lichttechnologie wordt led enerzijds aangeprezen voor haar lage energieverbruik. Anderzijds krijgt de technologie veel kritiek voor haar slechte lichtkwaliteit.

Studiedagen

Op 1 en 2 april 2020 organiseren het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) en École Nationale Supérieure des Arts Visuels de La Cambre twee studiedagen over licht. Diverse internationaal erkende specialisten stellen er vanuit diverse invalshoeken hun beroepspraktijken voor.

De eerste studiedag gaat dieper in op licht en kleur in de beeldende kunsten en het wetenschappelijk onderzoek en wil bruggen slaan tussen deze disciplines. De tweede studiedag belicht de preventieve conservatie en restauratie van kunstwerken, waarbij ook design en architectuur aan bod komen. Een panel van kunstenaars, conservatoren-restauratoren van kunstwerken, tentoonstellingscommissarissen, kunsthistorici, wetenschappers en designers doen hun meest recente werkzaamheden uit de doeken. 

In de context van de technologische verandering moeten de 20e-eeuwse museale normen en praktijken worden bevraagd, terwijl de analyse van licht en zijn effecten op kleuren opnieuw een wetenschappelijk onderwerp is geworden dat hoog op de agenda staat. 

Meer info over het programma vindt u op de website Light on Painting 2020, waar u zich ook kan inschrijven. 

Relevante literatuur:

Foto: engin akyurt via Pixabay

Monique Verelst