Meerstemmig erfgoed deelt resultaten

Meerstemmig erfgoed

Hoe zorgen we ervoor dat erfgoedactiviteiten in het onderwijs niet beperkt blijven tot eenmalige projecten? En op welke manier boeien we het steeds diverser wordende leerlingenpubliek? Vanuit deze vragen ging in februari 2016 het onderzoeksproject Meerstemmig erfgoed. Multiperspectiviteit in erfgoededucatie van start. In dit samenwerkingsverband tussen onderwijs en erfgoedinstellingen kreeg het concept multiperspectiviteit een brugfunctie. Nu is de tijd daar om de bevindingen aan u voor te stellen via een studiedag op vrijdag 25 mei in Hasselt.

Culturele uitwisseling

Drie werkgroepen werkten in verschillende musea een programma uit. In het Gallo-Romeins Museum werd gefocust op culturele uitwisseling en cultureel contact. Verschillende opdrachten, uitgewerkt op basis van de museumobjecten, legden de link met de leefwereld van de jongeren. Zo ontdekten ASO-leerlingen van het VIIO Tongeren aan de hand van Coca-Cola en hedendaagse trends dat culturele uitwisseling van alle tijden is. Ze speelden spellen waarbij ze zich inleefden in ruilhandel en ondervonden via zoektochten in het museum dat er meerdere perspectieven mogelijk zijn bij verhalen over het verleden.

'Duistere' middeleeuwen?

Van de hel naar de hemel ... die tocht volgden jongeren in het museum DE MINDERE en de Abdijsite Herkenrode. Ze keerden er terug naar de middeleeuwen, een periode waarvan velen denken dat het een donkere tijd was, vol ziektes, onderdrukking van vrouwen en met een hoop kwakzalvers. Maar klopt dat eenzijdige beeld wel? Was deze periode alleen maar duister of waren er ook lichtpunten? Hoe verhielden de verschillende standen zich en hoe bepaalde de kerk het middeleeuwse leven?

Ook de katholieke kerk is voor veel jongeren een ver-van-mijn-bedshow. Weinig jongeren worden nog strikt christelijk opgevoed, velen hebben een andere religie of zelfs helemaal geen. Hoe leg je dan uit dat in de middeleeuwen die katholieke kerk in onze gewesten allesoverheersend was? De jongeren bestudeerden voorwerpen uit verschillende religies, maakten tentoonstellingen, speelden een interactief bordspel waarbij ze zich inleefden in verschillende middeleeuwse personages en ontdekten zo de tegenstelling tussen religie nu en in de middeleeuwen. Tot slot keerden ze terug naar hun eigen leven en verwoordden wat voor hen vandaag belangrijk is.

Sociale mobiliteit

Tot slot maakten BSO-leerlingen kennis met het thema sociale mobiliteit bij het Openluchtmuseum Bokrijk en het Mijnmuseum in Beringen. Welke toekomstdromen hebben BSO-leerlingen? Waar en hoe zullen ze wonen en werken? Hoe zal hun vrijetijdsbesteding eruit zien? Vanuit die vragen stapten leerlingen van het Don Bosco Instituut in Genk in de schoenen van iemand uit de landbouw-, de industriële en de dienstensamenleving. Welke mogelijkheden en beperkingen hadden mensen uit het verleden om op te klimmen op de sociale ladder? Gedurende een heel schooljaar werkten de leerlingen - waarvan de meesten met een familiale migratieachtergrond - binnen het vak Project Algemene Vakken (PAV) aan multiperspectiviteit in sociale mobiliteit. Daarbij werd sterk ingezet op levensecht onderwijs, onder meer door kansen te bieden aan inleving en een sterke leerlingenbetrokkenheid. Via de ErfgoedApp werden bijvoorbeeld een aantal leerwandelingen uitgewerkt.

Wil u graag meer weten over de aanpak van Meerstemmig erfgoed of wil u zich graag verdiepen in bovenstaande projecten en er meer over horen? Kom dan naar de studiedag op 25 mei! Meer informatie vindt u in de kalender FARO, inschrijven kan via deze link.

Katrijn Dhamers