Geef jong talent een kans in de cultureel-erfgoedsector!

nieuwe vaardigheden

De overstap tussen opleiding en arbeidsmarkt is niet altijd evident. Die drempel kan lager, zeker nu de erfgoedsector de komende tien jaar zal vervellen als gevolg van een pensioneringsgolf. FARO onderzoekt of en hoe een nieuw traject kan worden opgestart dat werken en leren combineert. Een win-win voor erfgoedorganisatie en jongeren dus.

Denk mee op 12 maart. In deze blog alvast een inspirerend voorbeeld uit Nederland.

Erfgoedtalent

erfgoedtalent

Het Nederlandse initiatief Erfgoedtalent geeft pas afgestudeerden de kans om een betaalde werkervaring op te doen in de cultureel-erfgoedsector. Doel is om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Het traject werkt met een selectie: men wil immers talent binnenhalen. Via een motivatiebrief gevolgd door een intakegesprek en vervolgens een pitch komt men gemotiveerde jongeren op het spoor. Van hen wordt verwacht dat ze zelf een goed beeld hebben van wat ze willen doen en waar ze terecht willen komen. Eens geselecteerd komen ze in een poule van Erfgoedtalent terecht. Organisaties plaatsen vacatures en kunnen zo een talent aannemen. Ook wordt actief gezocht naar een passende kansplaats op basis van de wensen van het erfgoedtalent. Het traject bestaat uit twee fasen:

  • werkervaringsplaats (trainee): drie maanden, gedurende minstens drie dagen per week met een trainee-vergoeding;
  • betaald werk, minimaal drie maanden (mag ook langer) met een salaris als werknemer.

Het contract verloopt via Vriens Archeo Flex: de talenten komen dus niet echt in dienst van de organisatie, maar het talent wordt gedetacheerd naar de organisatie en ontvangt hiervoor een factuur.

Naast de traineeperiode organiseert het project Erfgoedtalent ook een opleiding, waarbij de deelnemers extra geschoold worden in aspecten als: projectmatig werken, art-handling, presentatietechnieken, fondsenwerving en budgettering. De erfgoedtalenten ontmoeten elkaar en bouwen zo ook een netwerk uit. Daarnaast krijgt een erfgoedtalent indien gewenst ook een mentor, die vanop afstand begeleidt en meedenkt (via telefoon, Skype of mail).

De resultaten van dit project zijn zeer goed. Van de 70 talenten die ondertussen aan de slag zijn gegaan, stroomde slechts 4% zonder werk uit. De anderen konden op hun kansplaats blijven of vonden elders werk (binnen of buiten de erfgoedsector). Lees meer op deze factsheet.

Ook in Vlaanderen?

In Vlaanderen zijn er al enkele tewerkstellingsprojecten van de VDAB die een dergelijke combinatie van leren en werken ondersteunen. We vatten de grote lijnen ervan samen in dit korte inspiratiedossier. Daar vindt u ook voorbeelden van boeiende projecten uit de UK.

Op 12 maart praten we graag verder om te bekijken wat er haalbaar is in Vlaanderen en wie zou willen participeren. Doe mee!

Jacqueline van Leeuwen
Tijd voor vakmensen; vakmensen
stages
opleidingen
Debat