De blik op Belgisch-Congo, 60 jaar later

Congo belge. Matadi. Au Marché. collection G.P., ca. 1905. Onbekende auteur via Wikimedia Commons, publiek domein.

Het zomernummer van faro | tijdschrift over cultureel erfgoed brengt twee dossiers die aansluiten bij de actualiteit: het eerste zoomt in op de 60e verjaardag van de onafhankelijkheid van Congo, het tweede op toerisme.
 
Vandaag woedt volop het debat over wat er moet gebeuren met de standbeelden van Leopold II en zijn medestanders. Maar die bronzen beelden zijn maar het topje van de ijsberg: er is natuurlijk veel meer erfgoed dat getuigt over en herinnert aan de kolonisatie én de onafhankelijkheid. Niet alleen standbeelden en straatnamen, maar ook bronnenmateriaal in de archieven, voorwerpen in collecties en particulier bezit én nieuwe getuigenissen. Dit alles komt samen in dit Congo 60 jaar onafhankelijk-dossier. 

Erfgoed als evenement

Cover juninummer faro

Nu de zomervakantie voor de deur staat, rijst de vraag wanneer en hoe de toeristische sector zich zal herstellen van de coronacrisis. faro blikt vooruit en analyseert een opvallende tendens, namelijk de ‘evenementialisering’ van tentoonstellingen en, bij uitbreiding, musea en andere erfgoedinstellingen. Wat met ‘immersieve expo-ervaringen’, blockbustertentoonstellingen in binnen- en buitenland en het ‘Reizen naar morgen’ van Toerisme Vlaanderen? 

Uiteraard besteden we aandacht aan de impact van de coronacrisis, met getuigenissen van erfgoedwerkers, maar ook met een rist creatieve initiatieven die de voorbije maanden zijn ontstaan. Ten slotte is ook de droogte van de voorbije maanden een opvallend gegeven. Toch waarschuwt waterkundige Patrick Willems in een interview voor het toegenomen risico op waterschade. Voor erfgoedinstellingen kan dat een groot gevaar betekenen.

Verder in dit nummer:

  • Het belang van publieksonderzoek in musea. In plaats van absolute uitspraken te doen over “het publiek” dat “vindt dat …”’ is er nu onderzoek, met verrassende resultaten.
  • Sprekend erfgoed: in 2004 werd het 17e-eeuwse beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Vlierbeek gestolen. Op 15 augustus 2019 werd een replica in polylactide geplaatst.
  • Tatoeëren is een vaardigheid die je niet in een handomdraai onder de knie hebt. We gingen voor de rubriek Het Atelier langs bij de tattooshop Inksane in Roeselare.
  • Dit keer bevragen we een Vlaamse expat die werkt in het Art Institute of Chicago. Hoe ziet zijn leven en werk er in de VS uit?
  • Sterdanser en voormalig principal van Opera Ballet Vlaanderen Wim Vanlessen kijkt liefdevol naar zijn erfgoedplek, het operagebouw in Antwerpen.

Ziet u geen ISSUU-weergave? Klik dan hier.

faro?

faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is het tijdschrift van FARO, het steunpunt voor cultureel erfgoed. Het verschijnt viermaal per jaar (maart, juni, september en december), telt gemiddeld 64 pagina’s en richt zich tot het brede cultureel-erfgoedveld in Vlaanderen (archieven, bewaarbibliotheken, documentatiecentra, erfgoedcellen, erfgoedverenigingen, musea, sector volkscultuur …) en iedereen die van ver of nabij daarmee te maken heeft (overheden, pers, media, bibliotheken, scholen …).

faro bestellen kan online of via het telefoonnummer 02 213 10 64. Losse nummers kosten 8 euro, een jaarabonnement (vier nummers) 25 euro. Het tijdschrift wordt ook verkocht via de (betere) boekhandels.

Foto: Congo belge. Matadi. Au Marché. collection G.P., ca. 1905. Onbekende auteur via Wikimedia Commons, publiek domein.

faro