Reizende digital stories

this is it

Sinds 2009 werkt Kif Kif met de methodiek van Digital Storytelling, waarmee ze aan de hand van workshops de migratiegeschiedenis van België in kaart wil zetten. De kostbare en soms erg aangrijpende digitale verhalen die ze de afgelopen jaren in kaart brachten, zijn erg waardevol. Dat verdient een publiek.

Het project wordt dit jaar afgesloten. Daarom willen ze graag de digital stories tentoonstellen én de methodiek doorgeven. Hoe? Dit najaar reizen de beste filmpjes door Vlaanderen in tv-kasten die hiervoor speciaal ontworpen zijn. Deze tv-kasten zijn van juli tot en met december 2013 te ontlenen. Alle projecten waarbinnen de tv-kasten met migratieverhalen een passend plaatsje krijgen, mag je mailen naar tinne@kifkif.be.

Wat is Digital Storytelling?
Een digitaal verhaal is in feite een korte, digitale montage waarin beeld, muziek en stem worden gebruikt om een verhaal te vertellen over een bepaald onderwerp. Daarmee vertoont een zogenaamd 'digitaal verhaal' natuurlijk bepaalde opvallende gelijkenissen met meer gekende communicatievormen zoals bv. film of de meer traditionele multimedia-presentatie. Toch is er een belangrijk verschil. Dat onderscheid komt duidelijk naar voren in de volgende drie belangrijke kenmerken van een digitaal verhaal:

  • Een digitaal verhaal duurt slechts drie à vijf minuten,
  • Een digitaal verhaal maakt veel of zelfs uitsluitend gebruik van persoonlijke 'historische' bronnen zoals zelfgemaakt foto- en videomateriaal, zelfgemaakte tekeningen, persoonlijke documenten...,
  • Een digitaal verhaal is altijd ook een persoonlijk verhaal, een verhaal dat ons in de eerste plaats iets vertelt over de maker ervan en diens persoonlijke ervaringen, inzichten, herinneringen en verlangens.
  • Het verhaal dat in een digitaal verhaal wordt verteld, is dus steeds gebaseerd op werkelijk gebeurde feiten of geeft werkelijke herinneringen, dromen en aspiraties weer van werkelijk bestaande mensen.

 

Deze methodiek vormt de ideale combinatie van toegankelijkheid en hedendaagse, bij jongeren populaire communicatievormen. Daarnaast levert het ijzersterke producten en echte ‘grassroots’-getuigenissen en verhalen op die voor het brede publiek erg toegankelijk zijn. Digital storytelling kan een instrument zijn om onze eigen (maatschappelijke) geschiedenis in kaart te brengen en anderzijds het cultureel erfgoed door te geven en te conserveren.
(bron: http://www.faronet.be/projectendatabank/origins-this-is-it-my-story)

Onderstaand filmpje legt in amper twee minuten uit wat Digital Storytelling is:


 

Zelf met de methodiek aan de slag?
Vanaf september vind je op de website van Kif Kif meer informatie over hoe je de methodiek het best gebruikt.

Bekijk op de website van FARO alvast enkele voorbeelden van Storytelling

Onderstaand filmpje vertelt op ongeveer vijf minuten het verhaal van de transportrevolutie op de streek en het dagelijks leven van de bevolking van het Land van Rode. Een verhaal dat zeker ook op Erfgoeddag 2014 met het thema Grenzeloos aan bod kan komen:

 

Vrije tags
Kif Kif
Ditigal storytelling
migratiegeschiedenis