Moeder, waarom digitaliseren wij?

De voorbije jaren hebben heel wat erfgoedorganisaties vlijtig gedigitaliseerd. Maar waarom besteden ze hier zoveel aandacht aan? Wat is digitaliseren eigenlijk? En heb je al gehoord van de Digitale Week?

Eerst een woordje uitleg over digitaliseren. Digitaliseren betekent dat je een digitale kopie maakt van een voorwerp. Bijna alles kan gedigitaliseerd worden: documenten, geluid, bewegend beeld en zelfs objecten uit museumcollecties. Dit zijn enkele voorbeelden:

Documenten       
Bewegend beeld   
3D objecten       


Veilig

Mooi, maar waarom is digitaliseren zo belangrijk? Erfgoed is kwetsbaar. Erfgoedmedewerkers leveren elke dag een strijd om unieke archieven, bibliotheken en collecties te beschermen tegen de tand des tijds, maar ook tegen calamiteiten als brand en overstromingen. Nodeloos te zeggen dat dit een strijd is die ze niet altijd (kunnen) winnen...

Hoewel het nooit hetzelfde is als een origineel stuk, is een digitale kopie een soort veiligheidskopie. Mocht het oorspronkelijke voorwerp verloren gaan dan kunnen we nog steeds deze kopie raadplegen. Zo beschermen we ons erfgoed voor de toekomst.


Toegankelijk

Erfgoed bewaart men doorgaans in speciaal hiertoe ontworpen depots. Daar is het veilig, maar… moeilijk toegankelijk voor het publiek. Wist je dat de voorwerpen die een museum ten toon stelt vaak niet meer dan 2% zijn van de volledige collectie? Om de andere 98 % te tonen is er gewoon niet genoeg ruimte. Dit verandert als men digitaliseert. Op internet kun je oneindig grote collecties tonen aan het publiek, zonder gebonden te zijn aan fysieke tentoonstellingsruimtes.

De bezoeker is ook niet langer gebonden aan openingsuren. Bibliotheken en archieven zijn raadpleegbaar wanneer je maar wil en waar je maar wil: thuis achter je computer, in het leslokaal op het smartbord, op je iPod, …

Dit zijn enkele erfgoedapp’s:

Van Gogh       
Het Louvre       
Rubens 3D       


Doe (ook) mee aan de Digitale week (21 april t/m 27 april 2012)

De Digitale Week is een week vol multimedia activiteiten in heel België. De activiteiten zijn zeer divers, dus zowel  beginners als mensen met meer digitale ervaring zijn welkom. LINC vzw, de organisatie achter de Digitale Week, wil via het aanbod dat dit evenement groepeert, educatieve initiatieven die gericht zijn op een kwaliteitsvol gebruik van internet en computer bekend maken.

De Digitale Week groepeert en communiceert, net als Erfgoeddag,  de activiteiten van lokale organisaties in de kijker. Zo wil het evenement  het brede publiek sensibilseren rond de 'digitale kloof'. Via een gerichte en zeer brede promotiecampagne wil de Digitale Week het publiek bewust maken van deze reële kloof –  een sociaal fenomeen dat alle bevolkingsgroepen aanbelangt.

Erfgoedorganisaties kunnen hun Erfgoeddag-activiteiten ook in de kijker brengen via de Digitale Week. Hierbij denken we dan bijvoorbeeld aan werken met digitale foto’s van materieel erfgoed, data- en beeldbanken, stamboomonderzoek, het digitaal bewaren van muzikaal erfgoed, werken rond de geschiedenis van de multimedia, enzovoort.

De thema’s van beide evenement zijn overigens naadloos op elkaar afgestemd. Het thema van de Digitale Week  is ‘Word een held in multimedia’. Dit kan dan in kader van concrete activiteiten eventueel worden aangepast naar activiteiten als 'Word een held in tekstverwerking!', 'Word een held in digitaal stamboomonderzoek!' of 'Word een held in online veiligheid!' Enzovoort.

Alle info over de Digitale week vind je op de website.  Je kan het team van de Digitale Week bereiken via het telefoonnummer +32 (0)16 31 66 08 en het e-mailadres rob [dot] declerck [at] linc-vzw [dot] be. Vragen naar Rob Declerck. Zoals het de Digitale Week past, is er ook een Facebook-groep en een Twitteraccount waarmee je het evenement kan volgen.

Met dank aan Jeroen Poppe, voor zijn aanzet voor deze tekst.