Jongeren bereiken op Erfgoeddag, hoe doe je dat?

Blandine, een 18-jarige studente Secretariaat-Talen uit Sint-Pieters-Woluwe, kwam vorige week een dagje bij ons werken in kader van de YOUCA Youth for Action and Change actiedag. Onlangs konden we al deze blogpost van haar hand lezen, vandaag volgt de tweede. Over de vraag 'hoe bereik je jongeren op Erfgoeddag', denkt zij het volgende.

Op zoek naar informatie?

Jongeren gaan niet vanzelf naar informatie zoeken, ook niet over erfgoed. Tussen school en thuisactiviteiten is er voor hen geen tijd meer om even op zoek te gaan naar informatie. Toch zijn veel jongeren wel geïnteresseerd in erfgoed. Ikzelf heb een vriendin die hier heel graag over bijleert. Het probleem is wel dat initiatieven zoals Erfgoeddag meestal niet bekend zijn bij jongeren. Zo had ik er zelf persoonlijk nog nooit over gehoord.

Jongeren zijn dan wel vaak actief op hun smartphone, maar ze zitten nog vaker op school. Wij brengen meer tijd door op school dan thuis. Het is ook op die manier dat ik kennismaakte met FARO. Volgens mij is de schoolomgeving het beste communicatiekanaal dat er kan zijn voor een initiatief zoals Erfgoeddag naar jongeren toe. Scholen laten de leerlingen een opdracht errond maken en zo krijgen ze er zin in.

Voorstel 

Rond het thema 'Kiezen' zouden we een zevental vragen kunnen voorzien, die vragen starten dan met gemakkelijke keuzes zoals: ‘peer of appel’ en eindigen met een denkvraag. Het effect zal niet onmiddelijk zijn maar studenten gaan zo beginnen nadenken over deze vraag, beseffen hoe moeilijk een keuze maken kan zijn en zullen dan misschien geïnteresseerd raken in het thema 'Kiezen'.