Cultuurkuur zet Erfgoeddagtraject ‘Take Care’ in de kijker

Het project ‘Take Care’ verweef geestelijke gezondheidszorg met erfgoed en woordkunst. Mixers in Sint-Truiden waren een vijfde jaar Humane Wetenschappen, jongeren van SPIKA, de jongerenafdeling van Psychiatrisch Ziekenhuis Asster en woordkunstenaar Jee Kast. Samen dachten ze na over 175 jaar psychische zorg in Sint-Truiden.

Hoe zijn de vijfdejaars in deze mix van woordkunst, geestelijke gezondheidszorg en erfgoed beland? 
Leraar Jacoba Serdons legt het uit: ‘Erfgoed Haspengouw zit om de hoek. Zij zochten de partners voor het project Take Care bij elkaar en klopten zo bij onze school aan. 

Inhoudelijk bood het project mooie aanknopingspunten. 
Zo liep er hier in museum De Mindere op dit moment een tentoonstelling over 175 jaar geestelijke gezondheidszorg. Psychiatrisch Ziekenhuis Asster is daarbij betrokken. Voor het creatieve luik werd Jee Kast aangetrokken. Hij doorliep met deze klas én met de jongerenafdeling van Asster, SPIKA, min of meer hetzelfde traject. Dat we naar een creatief eindproduct toewerkten, leek ons ook motiverend.’

Lees hier het volledige verslag onder de noemer ‘(On)acceptabel ontsporen’.

Tips van leraar Jacoba:

  • Spreek vooraf goed alles door en vraag een duidelijke planning op papier. Welke stappen zijn er in het proces voorzien? Welke creatieve technieken komen aan bod? Hoe stimuleer je de creativiteit van de leerlingen? Is er een bereidheid om de expertises van alle partners te koppelen? In welke mate zal het werk van leerlingen verbeterd worden?
  • Voorzie voldoende tijd voor je project. Sessies van één lesuur zijn minder geschikt voor een externe kunstenaar. Voor die uitgepakt is en uitgelegd heeft wat er zal gebeuren, is het uur al om.
  • Hou voldoende ruimte over naar het einde toe om alle elementen uit het traject te verwerken.