Hoe zet u uw Erfgoeddagactiviteit digitaal in de kijker?

Handdruk. Foto: Gerd Altmann via Pixabay

Anno 2021 zijn Facebook en Instagram onontbeerlijk in uw communicatiemix om Erfgoeddagactiviteiten in de kijker te zetten. Een account is snel aangemaakt, maar hoe pakt u het nu best aan? Tijdens deze tweede sessie van de vormingsreeks 'Let's get digital' zette Kristof D'hanens (I Like Media) de deelnemers op weg met een pak concrete tips en creatieve voorbeelden.

Wat leerden we zoal tijdens deze sessie?

  • Vermijd eenrichtingsverkeer: zorg voor interactie met uw doelpubliek, en stimuleer daarbij een groepsgevoel. Sociale media zijn per definitie sociaal, mensen kunnen reageren. Laat mensen weten dat ze kunnen én mogen reageren. 
  • De ontvanger van uw boodschap staat altijd centraal. Wie is die ontvanger? Welke vragen stelt hij of zij zich? 
  • Zorg ervoor dat uw digitale boodschap iets toevoegt aan wat u vooraf al de wereld instuurde. 
  • Zorg voor een logische naam voor uw Facebookpagina. Denk goed na over wat u met de pagina wil bereiken. Onderzoek vooraf wat uw publiek precies zoekt en verwacht.
  • Zorg voor interactie, de rode draad als het gaat over social media.

Benieuwd welke tips nog aan bod kwamen tijdens deze sessie? Bekijk dan hier de presentatie die tijdens deze vorming werd getoond.

Let’s get digital, sessie 3: 'Hoe organiseert u een virusveilige Erfgoeddagactiviteit?' 

Uw digitale communicatie staat intussen op punt. Maar hoe weet u nu of uw activiteit voor de komende Erfgoeddag veilig is? Dat komt u te weten tijdens de sessie op donderdag 1 april. EventFlanders toont het Covid Event Risk Model (CERM) en legt de parameters uit die in dit model vervat zitten. Tijdens de sessie is er voldoende ruimte om vragen te stellen.

Vragenuurtje Erfgoeddag en corona

Welke aanpassingen kunt u doen om uw Erfgoeddagactiviteit coronaproof te maken? Iedereen die een Erfgoeddagactiviteit organiseert of nauw betrokken is bij de organisatie ervan, is welkom tijdens dit vragenuurtje.

Erfgoed in de praktijk: uw mening is belangrijk

'Let's get digital' is een initiatief van Erfgoed in de praktijk*, het gezamenlijk vormingsaanbod van Histories, FARO, Herita, Parcum / Stichting Open Kerken en het Davidsfonds. In het kader van een aantal evenementen (Open Monumentendag, Erfgoeddag, Open Kerkenweekend en Nacht van de Geschiedenis) organiseren deze partners al enkele jaren laagdrempelige avondcursussen die de deelnemers aan deze evenementen helpen bij de organisatie van hun activiteiten.

Om het vormingsaanbod van Erfgoed in de praktijk zo goed mogelijk op uw noden te laten aansluiten, vinden we het erg fijn dat u deze korte evaluatie invult. Uw feedback zorgt ervoor dat we tot een sterk vormingsaanbod komen. Bedankt!

Foto: Gerd Altmann via Pixabay 

Michelle Van Meerhaeghe