Jongeren schrijven mee aan toekomst In Flanders Fields Museum
Hoe zorg je ervoor dat jongeren zich aangesproken voelen door een oorlogsmuseum? Hoe kan een geschiedenis van meer dan honderd jaar oud toch vragen oproepen die vandaag en morgen relevant zijn?
“Hun stem écht laten horen: dat is waar het om draait. Niet jongeren bereiken, maar ze mee laten bouwen.” In Ieper werken ze daar al enkele jaren aan. Jongeren zijn er niet enkel publiek, maar mede-architecten van het erfgoedverhaal. Ze brengen frisse ideeën aan, denken kritisch mee en durven thema’vanuit een ander perspectief te bekijken.
Deze tekst werd geschreven door Wouter Sinaeve, deskundige educatieve werking In Flanders Fields Museum, Yper Museum en Merghelynck Museum.
Drie inspirerende trajecten
1. Het Voorlopig Bewind
2. OKAN en thuisgevoel in het Merghelynck Museum
Daarna volgde een bijzonder traject met een OKAN-klas. Samen ontdekten we het Merghelynck Museum en maakten we een creatieve vertaling in de vorm van een one-take movie voor Erfgoeddag 2024. Het resultaat was een visuele zoektocht naar wat een plek tot een 'thuis' maakt. Die aanpak, ingebed in de lesuren, bood meer ruimte voor verdieping en dialoog dan korte ontmoetingen tijdens de middagpauze.
3. Vermist en Gevonden
Met de steun van het Agentschap Onroerend Erfgoed werkten we in het In Flanders Fields Museum samen met laatstejaars van het College van Ieper aan het project 'Vermist en Gevonden – een jongerenblik op WOI-archeologie'. Gedurende veertien intensieve weken maakten de leerlingen een beklijvende documentaire van drie kwartier. Het traject toonde hoe diep jongeren zich kunnen inwerken in de materie en hoe krachtig hun blik kan zijn om archeologisch erfgoed uit WOI toegankelijk te maken.
Op weg naar IFFM#3
In 2029 opent het vernieuwde In Flanders Fields Museum (IFFM#3). Ook hier krijgen jongeren een actieve rol. De lessen uit de voorbije trajecten zijn duidelijk:
- Middagpauzes zijn te kort om zware thema’s te behandelen.
- OKAN-trajecten zijn verrijkend, maar vragen flexibiliteit.
- Inbedding in de schooluren zorgt voor de meeste impact.
Daarom starten we een driejarig traject (2025–2028) met de Heilige Familie en OKAN Ieper.
Samen leren, samen bouwen
De vernieuwing van het In Flanders Fields Museum is meer dan een bouwproject. Het is een leertraject voor en mét jongeren. Door hen verantwoordelijkheid te geven en ruimte te bieden voor creativiteit, bouwen we niet alleen aan een museum, maar ook aan een gedeeld erfgoedverhaal.
Meer weten?
Volg de projecten van het In Flanders Fields Museum via inflandersfields.be en ontdek hoe jongeren vandaag mee schrijven aan het museum van morgen.
Foto's: © DoorDries - Dries Theuwissen in opdracht van FARO en Jonas Verbeke - In Flanders Fields Museum

