De sportzomer van Erfgoedbank Brussel

Postkaartjes van sportfoto's uit de Erfgoedbank Brussel © Erfgoedcel Brussel

De lange en zinderende sportzomer van 2024 gaf ook de Erfgoedcel Brussel vleugels. Samen met de partners van de Erfgoedbank Brussel rolde ze een communicatiecampagne uit rond sporterfgoed in de Brusselse gemeenten. Het doel? Kinderen die deelnamen aan lokale sport- en speelkampen laten kennismaken met (sport)erfgoed.

Daarvoor bundelde de erfgoedcel voor de allereerste keer de krachten met de sportafdeling van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC). Beide diensten deelden al een verdieping, een koffieautomaat en een keuken. Nu gingen ze ook daadwerkelijk samenwerken. Een mooie kans om een gretig nieuw publiek te bereiken met een blinkend (en gespierd) erfgoedverhaal. 

Is het hen gelukt? Deze tekst werd geschreven door Annelies Tollet. Ze werkt bij de Erfgoedcel Brussel rond erfgoedgemeenschappen, erfgoedbank en immaterieel erfgoed.

Een eyecatcher, (memory)spelletjes en gratis postkaarten

Het stand-in bord in actie met collega's VGC © Erfgoedcel Brussel

Elke gemeente aangesloten bij de Erfgoedbank Brussel ontving een stevig pakket met speciaal voor de gelegenheid uitgewerkt materiaal. Elk pakket bevatte:

  • een stand-inbord: een levensgrote foto van drie voetballers met cut-outs bij twee hoofden, geprint op hard karton. Dat diende als eyecatcher aan de inkom van sportkampen of publieksevenementen. Een QR-code verwees naar een online expo met sportfoto’s op de Erfgoedbank Brussel.
  • een inkleurplaat als flyer: uitleg over het stand-inbord, met aan de voorzijde een inkleurplaat op basis van de foto.
  • een DIY-memoryspel: een selectie (sport)foto’s uit de Erfgoedbank Brussel op maat van elke gemeente, geprint op enkele A4-bladen. Dit spel was bedoeld als ‘meeneem-memoryspel’, dus om thuis uit te knippen en te spelen.
  • Webexpo: een digitale expo op de Erfgoedbank Brussel, ook toegankelijk via de QR-code op het stand-inbord.
  • Postkaarten: een postkaart per gemeente op basis van een sportfoto.

Wie deed wat?

  • Voor de uitwerking van het Sportzomer-idee werkte de Erfgoedcel Brussel nauw samen met een collega van de sportdienst van de VGC. Hij was onze tussenpersoon en zorgde ervoor dat de monitoren van de sportkampen aan de slag konden.
  • Collega’s van de sportdienst spraken op hun beurt hun contactpersonen bij de lokale sportkampen aan. Ze vroegen hen concreet of ze wilden meewerken aan het project en het stand-inbord wilden ontvangen.
  • De lokale coördinatoren van de Erfgoedbank Brussel (cultuurbeleidscoördinatoren, bibliotheekmedewerkers, medewerkers gemeenschapscentra) werden de eigenaars van de stand-inborden en de promo. Het materiaal werd ook gebruikt tijdens publieksevenementen.
  • In één gemeente werkte de erfgoedcel samen met een medewerker van de sportdienst activiteiten uit op maat van de deelnemers van het sportkamp. Het werden laagdempelige spelletjes die iedereen kent, telkens met beelden uit de erfgoedbank.

Wie wilden we bereiken?

  • Kinderen van sportkampen, inclusief hun begeleiders en ouders.
  • Bezoekers van publieksevenementen, gemeenschapscentra en bibliotheken.

Wat is onze ervaring?

Memoryspel tijdens zomerevenement in Oudergem © Erfgoedcel Brussel
  • Een stand-inbord blijkt een ludiek element en is populair bij zowel kinderen als volwassenen. Eventuele uitleg over zo’n bord zet je ofwel op het bord zelf, ofwel op een extra bord ernaast. De flyer werd (bijna) niet gelezen.
  • Het bord kan gemakkelijk worden hergebruikt op de volgende kampen of publieksevenementen.
  • Een memoryspel is gemakkelijk te maken, laagdrempelig en herbruikbaar indien geplastificeerd. Op een publieksevenement werkt het goed, voor jong en oud. De versie om mee te nemen deed het niet zo goed, kant-en-klare dingen werken beter. De versie om mee te nemen is misschien wel iets om in bibliotheken te leggen.
  • De postkaartjes scoren goed. Ze zijn handig om uit te delen op verschillende evenementen en worden snel meegenomen. In één gemeente nam de Chiro ze mee op kamp zodat de kinderen ze konden gebruiken om berichten naar huis te sturen.
  • Betrek alle partners vanaf het begin bij je project. Leg het project zeker goed uit aan diegenen voor wie erfgoed nieuw is of voor wie er in zijn dagelijkse werking/activiteit niet mee bezig is. Ga ter plaatse en informeer je over de interesses van eventuele begeleiders. Desnoods kan je hen nog extra motiveren.
  • Zorg dat het leuk blijft voor iedereen die meehelpt aan je project en vergeet vooral jezelf niet! Het is de bedoeling dat iedereen nadien nog wil samenwerken met elkaar.
  • Temper de verwachtingen over de impact van een dergelijke laagdrempelige communicatiecampagne. Een eerste indruk is al heel wat.

Conclusie?

Voor nu onthouden we vooral dat er verschillende samenwerkingen mogelijk zijn en dat erfgoed wel degelijk buiten de muren kan breken. En dat visueel aantrekkelijk materiaal verspreiden altijd werkt.

Logo Erfgoeddag

Erfgoeddag 2025 draait om het thema Game on! Of je nu oude volksspelen nieuw leven inblaast, een interactieve tentoonstelling over sportgeschiedenis organiseert, of samen met lokale jeugdverenigingen een doe-activiteit opzet: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Om je op weg te helpen, bundelden we allerlei inspiratie. Van werkvormen en locaties tot mogelijke partners en inhoudelijke voorbeelden: je vindt het allemaal in ons inspiratieluik

 

Foto's: © Erfgoedcel Brussel

Seppe Van Pottelbergh