De sportzomer van Erfgoedbank Brussel
De lange en zinderende sportzomer van 2024 gaf ook de Erfgoedcel Brussel vleugels. Samen met de partners van de Erfgoedbank Brussel rolde ze een communicatiecampagne uit rond sporterfgoed in de Brusselse gemeenten. Het doel? Kinderen die deelnamen aan lokale sport- en speelkampen laten kennismaken met (sport)erfgoed.
Daarvoor bundelde de erfgoedcel voor de allereerste keer de krachten met de sportafdeling van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC). Beide diensten deelden al een verdieping, een koffieautomaat en een keuken. Nu gingen ze ook daadwerkelijk samenwerken. Een mooie kans om een gretig nieuw publiek te bereiken met een blinkend (en gespierd) erfgoedverhaal.
Is het hen gelukt? Deze tekst werd geschreven door Annelies Tollet. Ze werkt bij de Erfgoedcel Brussel rond erfgoedgemeenschappen, erfgoedbank en immaterieel erfgoed.
Een eyecatcher, (memory)spelletjes en gratis postkaarten
Wie deed wat?
- Voor de uitwerking van het Sportzomer-idee werkte de Erfgoedcel Brussel nauw samen met een collega van de sportdienst van de VGC. Hij was onze tussenpersoon en zorgde ervoor dat de monitoren van de sportkampen aan de slag konden.
- Collega’s van de sportdienst spraken op hun beurt hun contactpersonen bij de lokale sportkampen aan. Ze vroegen hen concreet of ze wilden meewerken aan het project en het stand-inbord wilden ontvangen.
- De lokale coördinatoren van de Erfgoedbank Brussel (cultuurbeleidscoördinatoren, bibliotheekmedewerkers, medewerkers gemeenschapscentra) werden de eigenaars van de stand-inborden en de promo. Het materiaal werd ook gebruikt tijdens publieksevenementen.
- In één gemeente werkte de erfgoedcel samen met een medewerker van de sportdienst activiteiten uit op maat van de deelnemers van het sportkamp. Het werden laagdempelige spelletjes die iedereen kent, telkens met beelden uit de erfgoedbank.
Wie wilden we bereiken?
- Kinderen van sportkampen, inclusief hun begeleiders en ouders.
- Bezoekers van publieksevenementen, gemeenschapscentra en bibliotheken.
Wat is onze ervaring?
Conclusie?
Voor nu onthouden we vooral dat er verschillende samenwerkingen mogelijk zijn en dat erfgoed wel degelijk buiten de muren kan breken. En dat visueel aantrekkelijk materiaal verspreiden altijd werkt.
Foto's: © Erfgoedcel Brussel