Workshops intersectionaliteit in de archief- en erfgoedpraktijk: een terugblik
Op dinsdag 11 en woensdag 12 juni 2024 organiseerde FARO twee workshops samen met het Nieuwe Instituut.
- Op dinsdag gingen we in op meerstemmigheid in de archiefpraktijk en bekeken we nieuwe manieren om erfgoed te verwerven, te inventariseren en te ontsluiten.
- Op woensdag doken we via een introductie in de toepassing van intersectionaliteit in de erfgoedpraktijk en gingen we aan de slag met een care rider.
Voor de invulling van deze twee dagen nodigden we Setareh Noorani van het Nieuwe Instituut (Rotterdam, NL) uit. Samen met Delany Boutkan (Nieuwe Instituut) en Harriet Rose Morley gaf ze ons heel wat boeiende inzichten.
Collecting Otherwise - Nieuwe Instituut
Drie tools uitgelicht
Tijdens de workshops namen we specifiek drie tools onder de loep die het Nieuwe Instituut ontwikkelde in het kader van het Collecting Otherwise-traject.
1/ Asterisk* is het gebruiken van fictie en voetnoten als erkenning van collectie-items of gemarginaliseerde kennis. Het kan gaan om externen die essays schrijven over items uit de collectie of om extra tekst, zoals een voetnoot, die wordt toegevoegd aan de collectiedatabank. Denk dan bv. aan informatie die over een item wordt teruggevonden of aan alternatieve benamingen die we moeten toevoegen vanwege contested terms, enzovoort.
De tool laat de deelnemers achter met nogal wat vragen; vragen die enkel door verder gebruik in de Tool Shed kunnen worden verduidelijkt.
- Wanneer mag info van ‘the margins’ naar de 'mainstream’-velden?
- Hoeveel marginale info kan je toevoegen?
- Wie mag info editen?
2/ Mapping collective memories is het bevragen van de gemeenschappelijke geschiedenis rond (gebouwd) erfgoed en dit vertalen naar een fysieke tour. Daarin worden gebouwen gezien als levend erfgoed met een meerlagige geschiedenis. Wat met de ervaring door het dienstpersoneel dat er elke dag werkt, de ervaring van diegenen die het gebouw letterlijk neergezet hebben of zij die het ontworpen hebben? Hierin is een grote rol weggelegd voor mondelinge geschiedenis.
Intersectionaliteit als begrip
Om tijdens dag twee van de workshop voorbereid aan de dag te komen, vroegen we de deelnemers vooraf om een stuk te lezen uit de inleiding van het boek De kritische bezoeker. Erfgoedpraktijken in verandering (Reinwardt Academie, 2023) Vooral dan de pagina’s over intersectionaliteit zoomden in op de focus van die dag. We trapten de dag dan ook af met een gezamenlijke bespreking van de tekst, om zo samen een basis te leggen en onmiddellijk te leren van elkaar.
In het Nederlands wordt intersectionaliteit ook wel ‘kruispuntdenken’ genoemd, waarbij de verschillende intersecties (= wegen in deze metafoor) die een persoon verenigt, gevisualiseerd worden: er is een weg die het vrouw-zijn vertegenwoordigt, een weg van het zwart-zijn, een straat die staat voor de heteroseksuele oriëntatie, etc. Op een bepaald moment overlappen deze intersecties, en komen ze samen in een kruispunt. En wat belangrijk is, is dat intersectionaliteit een analytisch instrument is om te focussen op hoe verschillende assen van discriminatie (bv. seksisme en racisme) samenkomen.
Setareh Noorani verwoordde het zo: wie krijgt er voorrang op het kruispunt? En wie moet er wachten? Toegepast op bezoekers van erfgoedorganisaties: wie komt er niet binnen in uw organisatie? En hoe komt dat? Om die vraag te beantwoorden, kan kruispuntdenken een manier bieden om verschillende mechanismen die hierop inwerken bloot te leggen en te analyseren.
Foto's workshop: FARO