Word ambassadeur voor Heerlijk Helder

Noteer 5 februari in uw agenda. Want die dag gaat de nieuwe Heerlijk Helder-campagne van start. Die is begonnen als een item over (on)begrijpelijke taal op Radio 1, en krijgt nu van de Vlaamse overheid een flinke duw in de rug. “Omdat heldere taal loont. Niet alleen voor je doelgroep, maar ook voor jezelf en je organisatie.”

De voorbije jaren is de (vaak nodeloos ingewikkelde) communicatie van overheden en andere organisaties geregeld in de media gekomen. Vooral de campagne 'Heerlijk Helder' van het radioprogramma Hautekiet (Radio 1) deed heel wat stof opwaaien. Naderhand verscheen het gelijknamige boekje (met als betekenisvolle ondertitel Weg met krommunicatie!) van Jan Hautekiet en Ann De Craemer. De tekst werd rijkelijk gelardeerd met grappig-absurde voorbeelden uit de juridische, medische en ook culturele sector. En het moet gezegd: daarbij moest vooral het taalgebruik in sommige musea het ontgelden.

Nieuwe campagne en lancering

De Vlaamse overheid wil nu een nieuwe stimulans geven aan haar communicatiebeleid door het gebruik van heldere taal te promoten bij de eigen medewerkers. In overleg met de VRT is ervoor gekozen om daarvoor ook het begrip Heerlijk Helder te gebruiken.

Nu is dus de campagne gelanceerd, met als slogan 'Hou je taal Heerlijk Helder’ en de website heerlijkhelderetaal.be. Op die website vindt u een handige brochure, ‘Twintig tips voor een heldere taal en heldere teksten’, checklists, grappige filmpjes, tal van nuttige links en het nummer van de Taaltelefoon, rots in de branding van taaltwijfel en de meest uiteenlopende -vragen.

 

En er is zowaar een startevenement. Op maandag 5 februari 2018 vindt de Heerlijk Helderdag plaats. Geert Bourgeois, minister-president van de Vlaamse regering, geeft dan de officiële aftrap voor Heerlijk Helder. Voor al wie heldere communicatie na aan het hart ligt. Meer informatie (en inschrijven) voor dit gratis event vindt u op de website van de Vlaamse overheid.

Want heerlijk helder communiceren is niet alleen een zaak van communicatiespecialisten en -diensten. Het is iets waar u als erfgoedwerker ook elke dag werk van kunt maken.

Afbeelding: Pieter Breughel, De Toren van Babel, Kunsthistorisches Museum Wien, Gemäldegalerie
(c) Wikimedia Commons

Roel Daenen