Samenwerken met de VRT: wie, wat, hoe?

James Ensor, De hoofdzonden beheerst door de dood, 1904, Collectie MSK Gent, publiek domein

Twee weken terug vond een meeting plaats tussen de organisaties uit de 'bovenbouw cultuur’ en de VRT. Die kadert in het voornemen van de openbare omroep om nauwer (en dus beter) met de brede cultuursector samen te werken.

Ook FARO was vertegenwoordigd, net zoals (een aantal van) de andere steunpunten, belangenbehartigers en overlegplatformen. De bedoeling was tweeërlei: enerzijds wou de VRT aan de cultuursector duidelijk maken hoe er kan worden samengewerkt. En anderzijds werden ook een aantal grote lijnen in de jaarwerking van de aanwezige organisaties (en van de sectoren die ze vertegenwoordigen) gepresenteerd.

Om te beginnen bij het eerste punt: de aanwezigen kregen een presentatie van de Cultuurcoördinator van de VRT, Jan Sulmont. Die kunt u hier bekijken en/of downloaden.

Er zijn drie mogelijkheden:

  1. Aandacht in het informatie- en duidingsaanbod van de VRT, zeg maar de nieuwsprogramma’s. Daarvan vindt u in de presentatie een url met een aantal namen. Om het u makkelijk te maken, hier is-ie.
     
  2. Aandacht in ander redactioneel aanbod, via het zogenaamde CCC (de aanspreekpunten cultuur per net dus). Die kan u bereiken via Jan Sulmont en Natai Herremans (voor de e-mailadressen, zie de presentatie).
     
  3. Tot slot zijn er de creative partnerships. Daarbij is een eigen financiële inbreng van de cultuurorganisatie in kwestie onontbeerlijk, gezien de vereisten in de beheersovereenkomst van de VRT (die stelt dat de openbare omroep zelf 40% van de inkomsten moet genereren. Dus ook via deze weg. Voor de volledigheid: creatieve partnerships maken zo'n 10% uit van de 40% eigen inkomsten die VRT moet verwerven). Die creatieve partnerschappen vallen uiteen in twee categorieën: enerzijds de mediacampagnes en anderzijds de “creatieve samenwerkingen binnen de VRT-merken”. Hoe dat zit, wordt summier uitgelegd in de presentatie. Feit is dat u altijd – ruim op voorhand, dat spreekt voor zich – kan proberen uw project te pitchen. Nooit geschoten, altijd mis. We verwijzen in dit verband naar het artikel op de Erfgoedwijzer over mediapartnerships.

Opvallend is dat er drie concrete projecten uit de cultureel-erfgoedsector worden genoemd als voorbeelden van zo’n groots opgezette creatieve samenwerking: de heropening van het KMSKA, Museumpass en, ten slotte, het Ensorjaar in Oostende en Antwerpen. Van dat laatste project is er ook een presentatie

Doe er uw voordeel mee (en laat ons uw ervaringen weten – we organiseren er graag een praktijkgesprek met collega’s over!).

Foto: James Ensor, De hoofdzonden beheerst door de dood, 1904, Collectie MSK Gent, publiek domein

Roel Daenen
VRT
cultuurcommunicatie
communicatie
mediadeals