PR, nu belangrijker dan ooit

Pieter Paul Rubens, De Unie van Aarde en Water (Antwerpen en de Schelde)

Erfgoedorganisaties en public relations: het is niet altijd een gelukkige combinatie. Wie zichzelf op de kaart wil zetten als een spannende plek, maakt best werk van een sterke PR-strategie.

Dat vergt niet alleen volgehouden inspanningen, maar ook een nieuwe benadering. Eentje die vertrekt vanuit een sterk verhaal. Want storytelling en branding zijn vandaag meer dan ooit cruciaal. Die moeten ‘kloppen’ en vertrekken vanuit het DNA van de organisatie. Wat zijn de sterktes? En waarmee maakt uw instelling echt het verschil?

Het antwoord op die vragen moet vertaald worden in een sterke en heldere communicatiestrategie. En daarin speelt een doorgedreven perswerking een belangrijke rol. Als succesvolle persmedewerker slaagt u erin om een helder en goed verhaal coherent en overtuigend te brengen naar de juiste contacten, in combinatie met een continue opvolging.

Naaktpolitie

Daarvan zagen we recent een sterk voorbeeld. Eind juli kloegen een aantal Vlaamse musea de strikte ‘naaktpolitiek’ aan van de sociale netwerksite Facebook. De aanleiding was de verwijdering van het het schilderij de Kruisafneming van Peter Paul Rubens uit 1611. Dat gebeurde omdat Christus - op zijn lendendoek na - zonder kleren is afgebeeld. In een filmpje draaft de ‘Facebook-naaktpolitie’ op in het museum, en belet de bezoekers te kijken naar de kunstwerken.

Bent u hierdoor geprikkeld? Kom dan op 13 september naar onze opleiding ‘Rise & shine! Boost uw P.R.’ Er zijn nog een paar plaatsen over.

Afbeelding: Pieter Paul Rubens, De Unie van Aarde en Water (Antwerpen en de Schelde), Hermitage, (c) Wiki Commons.

Roel Daenen