Het museum op de keukentafel: de recepten van het Rijksmuseum

Melkpak van het Rijksmuseum

Op de vorige ‘Communicating the museum’-conferentie, vorige zomer in Stockholm, gaf Marjolijn Meynen, Hoofd communicatie- en marketing van het Rijksmuseum, een inkijkje in de veelzijdige, erg succesvolle, internationaal gesmaakte communicatiecampagne rond de heropening van het Rijks. Op 24 februari is zij te gast bij FARO, en zet ze nog een stap verder. Kijk mee over haar schouder en leer van de inzichten van de marketingstrategie en -praktijk van het Rijksmuseum!

Was u vorig jaar op bezoek bij een Nederlandse familie en schoof u mee aan de keukentafel? Dan is de kans groot dat u een melkkarton zag met een afbeelding van een schilderij uit de collectie van het Rijksmuseum. Na tien jaar renoveren zette de communicatie- en marketingploeg van het Rijksmuseum resoluut in op het engagement met de Nederlandse bevolking én met de miljoenen toeristen die Amsterdam elk jaar verwelkomt.

Hoe? Door onder meer haar collecties beeldmateriaal open te stellen en alle mogelijke vormen van creativiteit aan te moedigen, ook in samenspraak met een aantal belangrijke geldschieters. U kunt haar interventie op de conferentie bekijken via dit YouTube-filmpje. Het museum is van iedereen, en iedereen kan zich zodoende het museum toe-eigenen. Al lijkt dat een ‘makkelijke’ slagzin en kan een communicatiecampagne zoals die met de melkkartons als een gimmick worden afgedaan, toch zijn deze keuzes gestoeld op een stevige marketingstrategie. Op maandag 24 februari licht Marjolijn Meynen deze strategie toe, tijdens de lancering van de gratis digitale FARO-inspiratiegids Vloek of zegen? Marketing in de erfgoedsector.

En alsof dat nog niet genoeg is, krijgt u van Sarah Armond, de Senior marketing manager van het Victoria & Albert Museum, die dag een vergelijkbaar verhaal te horen. Het V&A is een van de meest succesvolle Europese voorbeelden als het gaat over de inzet van marketing in o.a. de re-branding van een huis. Het V&A was in de jaren 90 een (in hun eigen bewoordingen) “obscure, duffe plek”. Vandaag is het een van de meest bezochte musea ter wereld, een erfgoed- en kunstenplek die veel meer is dan een ‘museum’ – met dank aan de inzet van marketing (met o.a. gecontinueerd onderzoek en een aantal radicale keuzes, o.m. op het vlak van pricing, enz.). U kunt op de podcast van het V&A volgen hoe de marketingploeg het museum terug op de kaart heeft gezet.

Het evenement op 24 februari is gratis, maar inschrijven raden we – omwille van het beperkt aantal plaatsen – sterk aan. Reserveer vandaag nog uw plaats!

Roel Daenen