Cultuur in het VRT-Jaarverslag 2015

cover jaarverslag 2015

De Vlaamse openbare omroep presenteerde zijn jongste jaarverslag. Zo was 2015 het jaar waarin de cultuursite Cobra.be ten grave werd gedragen en deels overgeheveld werd naar Canvas.be. Voor elke communicatiewerker in de cultureel-erfgoedsector die wil weten aan welke culturele items de VRT aandacht besteedde, of zich wil oriënteren over de koers van de openbare omroep – om zijn of haar pitches daar beter op af te stemmen, is dit aanbevolen leesvoer. Zo komt in dit jaarverslag het woord ‘erfgoed’ tien keer voor. Maar er is meer.

Op pagina 64 lezen we het volgende: “De VRT heeft aandacht voor cultuur (kunsten, architectuur, film en fictie, muziek, erfgoed en letteren) uit binnen- en buitenland. De omroep maakt cultuur toegankelijk voor alle bevolkingsgroepen. Hij zet de mediagebruikers aan om te participeren aan het culturele aanbod in de Vlaamse Gemeenschap.”

Cijfers staven de positieve evolutie tussen 2012 en 2015, en illustreren de “investeringen” in het cultuuraanbod. Dat blijkt onder andere uit onderstaande resultaten – waarvan we hier een selectie maken (voor het volledig overzicht, zie pagina 66):

• Het aantal cultuuritems in de hoofdjournaals op VRT-Televisie nam elk jaar toe: 2012: 534 items, 2013: 568, 2014: 639 en 2015: 674 (norm: 200). (In 2015: een stijging van 26,2% ten opzichte van 2012.)
  • De opgelegde cultuurdoelstellingen voor Canvas evolueerden als volgt voor uitzendingen over cultuuronderwerpen met archiefwaarde: 2012: 18, 2013: 22, 2014: 28, 2015: 37 (norm: 15).
  • Cobra.be organiseerde tijdelijke interactieve projecten: 2012: 5, 2013: 7, 2014: 7, 2015: 6 (waarvan een door Canvas.be) (norm: 5).
  • De VRT participeerde samen met diverse culturele partners in crossmediale projecten: 2012: 10, 2013: 11, 2014: 10, 2015: 11 (norm: 10).
  • Elk net organiseerde elk jaar minstens één evenement dat een cultureel thema of een muziekgenre toegankelijker maakte voor een breed publiek.

Enzovoort.

In het verslag lezen we bij de Strategische Doelstelling 18 (“De VRT informeert in de breedte en in de diepte over cultuur in Vlaanderen, en werkt hiervoor samen met een brede waaier aan culturele instellingen en mediapartners. De VRT kadert de Vlaamse cultuur internationaal en draagt bij tot de uitstraling van de Vlaamse culturele identiteit in het buitenland.”) het volgende: “In 2015 werden de ‘cultuursalons’ ingevuld onder de vorm van een Focusgroep (waarbij VRT-managers dialogeerden met vertegenwoordigers uit het boekenvak), een erfgoedworkshop (met ongeveer 100 vertegenwoordigers uit de erfgoedsector) en een Cultuurinformatie-avond (georganiseerd door Canvas).” Die workshop waarvan sprake is het eindpunt van het traject #vrterfgoed, waarbij op 7 mei 2015 tien erfgoedprojecten zich voorstelden.

Daarnaast krijgt u in het kortste van de negen hoofdstukken ook een stand van zaken over de ontsluiting van het VRT-archief.

Download hier het VRT-Jaarverslag 2015

Cultuurmanager

Goed om weten ook is dat de VRT sinds kort een Cultuurmanager heeft. Chantal Pattyn heet de dame, en zij is zowel voor de Klara-luisteraar (als de ietwat oudere Stubru-luisteraar) geen onbekende.

Afgelopen weekend stond er, toevallig of niet, in De Standaard een interview met haar over de plannen. "De emancipatie van cultuur kan zich maar voltrekken als je dat domein als vanzelfsprekend ziet. Radio- en televisiemakers schrikken vaak terug voor cultuuronderwerpen. Het moet begrijpelijk, zinvol en relevant zijn. Ligt de kijker of luisteraar er wel van wakker, vragen ze zich af? Het is mijn opdracht om niet alleen de cultuurverslaggevers maar ook de rest van de VRT-programmamakers ervan te overtuigen dat we er prioritair mee moeten omgaan. Culturele onderwerpen vragen een bepaalde ingesteldheid: we moeten ze coveren met kennis van zaken, kritisch, maar vooral enthousiasmerend. En daar goede radio en televisie mee maken. Want dat is onze belangrijkste opdracht."

U vindt het interview met Chantal Pattyn ('Wij zijn geen universiteit, wij maken radio en televisie') op de website van De Standaard.

Roel Daenen
VRT