Beeld en tekst: het gouden duo voor impact

Op het Groot Onderhoud hebben we over beeldvorming en representatie. Maar hoe stuur je de beeldvorming over je organisatie, collecties en werking nu gericht aan? Juist, met zorgvuldige en weloverwogen communicatie.
Of je nu een campagne opzet, een nieuwsbrief verstuurt of teksten deelt in je museum, archief of erfgoedbibliotheek: heldere en scanbare communicatie maakt echt het verschil. Meer nog: het bepaalt of je boodschap gelezen, begrepen en onthouden wordt. En op de langere termijn drukt het ook een stempel op het imago van je huis. Branding heet dat in de vakliteratuur.
Dat komt erop neer dat je als communicatiewerker moet proberen om positieve en aantrekkelijke associaties met je organisatie te verbinden. Met onder meer:
- een sterk programma,
- een vriendelijk onthaal,
- een fijne sfeer,
- en natuurlijk ook met een passende, kleurrijke communicatiestrik om dat alles.
Het doel? Wanneer je naam of logo opduikt, denkt het publiek: “Ah, interessant! Daar moet ik zijn! Daar is het (altijd) goed en fijn toeven.”
Samenwerkend duo
Het voorgaande is natuurlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan. Bovendien leven we vandaag in een wereld vol prikkels en een stroom van beelden. Dat maakt dat het publiek selectiever is dan ooit. Mensen scannen voortdurend en ze beslissen in een oogwenk of iets relevant is voor hen. Geen duidelijke structuur, geen beeld met stopkracht, beklijvende copy en/of een vorm die aanspreekt? Dan haken ze gewoon af. Da’s dan bijzonder jammer van al je inhoudelijke en communicatieve inspanningen. Vergeefse moeite.
Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap blijft hangen? Dat is dé vraag. Een scanbare opmaak is hierbij cruciaal. Het vergroot de kans dat ze niet alleen lezen, maar ook reageren of actie ondernemen.
Ook beelden en typografie zijn cruciaal. Beelden roepen razendsnel emotie op (of niet) en zeggen, de zegswijze indachtig, veel meer dan woorden. Op hun best trekken beelden de aandacht, verduidelijken ze je boodschap en maken ze je verhaal tastbaar.
Beeld, tekst en vormgeving moeten samenwerken.
Op de rooster
- Iwein Vandevyver is oprichter en creatief directeur bij Lucy, een onafhankelijk reclamebureau in Brussel, opgericht in 2016. Iwein won tal van nationale en internationale prijzen, waaronder een Cannes Lion Grand Prix, Gold Eurobest Award en een Gold Pencil.
- Zijn sparring partner is Pieter Willems, sinds 2008 grafisch ontwerper en zaakvoerder bij Pjotr, een ontwerpstudio in Gent. Pjotr is gespecialiseerd in branding en typografische opdrachten voor projecten met een focus op cultuur en erfgoed. Met zijn ontwerp voor de branding van het Gentse Universiteitsmuseum (GUM) won hij een Henry Van de Velde Award.
Schrijf je snel in voor het Groot Onderhoud: dit evenement wil je echt niet missen! Vrijdag 23 mei sluiten we de inschrijvingen af.
Praktisch: op 3 juni in het BMCC, in Brugge. Het Beeldvormingsatelier is sessie 12 en vindt plaats in de namiddag. Op de inschrijvingspagina lees je de rest van het programma.
Afbeeldingen: Pieter Schenk, 'Verbaasde en aandachtige gezichtsuitdrukking. Aftekening en verbeelding der hartstogten, 1692-1701, Publiek domein via Rijksmuseum, RP-P-1922-444 / Midden: Iwein Vandevyver (links) en Pieter Willems (rechts)