Apache.be vernieuwd

logo Apache.be

Onlangs is de website van “de onafhankelijke nieuwssite voor diepgaande onderzoeksjournalistiek” Apache.be in een nieuw kleedje gestoken. De website bericht geregeld over allerhande maatschappelijke thema’s. Ook cultuur(beleid) komt geregeld aan bod. En ook het luik mediakritiek houdt u – als marketing- en communicatiemedewerker of persverantwoordelijke – maar beter in het oog.

Op de website lezen we: “Apache schrijft wat politici niet willen lezen, kranten niet mogen schrijven maar wat iedereen zou moeten weten. De autonome redactie brengt onthullende en actuele onderzoeksjournalistiek die voorbijgaat aan de waan van de dag. Apache draagt de rol van een onafhankelijke vierde macht erg hoog in het vaandel. Diepgravende en heldere analyses geven meer duiding bij complexe maatschappelijke kwesties. Inhoud heerst!”

Lees onder meer de bijdragen over sociale media, de dunne lijn tussen ‘redactie’ en ‘marketing’ bij de grote mediagroepen, uitzendingen door derden, enzovoort in het deel over mediakritiek.

Eerder berichtten we hier op de FARO-website al over de interessante bijdragen over mediadeals. Deze, en andere bijdragen vindt u als u zoekt op 'cultuur'. Lees er bijvoorbeeld de nog steeds actuele bijdrage 'Wat ons nog rest, is cultuur' van hoofdredacteur Karl Van Den Broeck eens op na.      

Zoals gezegd werkt de redactie van Apache volledig onafhankelijk. De website is advertentievrij, wat betekent dat – in tegenstelling tot de reguliere media – de inkomsten uit andere bronnen moeten komen. Apache is dan ook een coöperatieve, waarvan iedereen aandeelhouder kan worden. Of, zoals het op de site luidt: “Je kiest voor een sterke vierde macht en je krijgt er een jaarabonnement [op de website] bovenop!” Niet-aandeelhouders betalen een laag bedrag voor één maand, drie maand of een jaar.

Roel Daenen
media
communicatiestrategie
erfgoed en communicatie
mediadeals
Apache.be
mediakritiek