Aha! Inspiratie (uit het verleden) voor elke dag

logo Aha!

Radio 2 lanceerde eind vorig jaar Aha! Dat is een nieuw digitaal platform boordevol tips, ideeën, handige weetjes en dito huishoudelijke en andere trucs. Het project ontkiemde bij VRT Start-up en groeit en bloeit nu verder op aha.radio2.be, Facebook en op Pinterest. Ook u(w organisatie) kan eraan meewerken en zo in de kijker komen.

Maar wat valt er zoals op Aha te lezen? Een paar concrete voorbeelden:

  • Zonnig vriesweer: zet je matras buiten!
  • Hoe hou ik de planten vochtig als ik op reis ben?
  • Hoe beveilig je je computer het best?
  • YouTube-trucs?
  • Hoe pel ik een granaatappel?  


Het zijn onderwerpen en vragen die aan bod kwamen in radio- en tv-programma's van de VRT. Met Aha! verzamelt Radio 2 dat soort practicalia en weetjes voortaan op een website. Zo blijft de informatie duurzaam beschikbaar voor elke geïnteresseerde.

Programma’s zoals De Madammen en De Inspecteur staan elke dag opnieuw bol van relevante onderwerpen, die zowel boeiend, handig als leerrijk zijn voor iedereen, ook voor zij die (nog) niet  naar Radio 2 luisteren. Maar Aha! put ook uit andere VRT-programma’s zoals Hautekiet, Ook getest op mensen, Voor hetzelfde geld, 1000 Zonnen en externe bronnen zoals Klasse.be, Het Rode Kruis en tal van andere middenveldorganisaties. Ook luisteraars brengen tips en vragen aan die door de Aha!-redactie in een digitaal artikel worden gegoten.

“Aha! kadert binnen de inspanningen die de VRT levert om meer en nieuwe digitale initiatieven te nemen. Zeker voor Radio 2, met een grote doelgroep die haar weg steeds meer online vindt, is een kanaal als Aha! de ideale manier om vaak bestaande inhoud op een nieuwe manier te ontsluiten. Duurzaamheid en de service-gedachte zijn twee belangrijk criteria bij de selectie van de items,” meldt projectcoördinator Myriam Blieck.

Volkswijsheid en mondelinge overdracht

Een drukbezochte rubriek op Aha! is de ‘Tip van 100 jaar geleden’. Daarvoor wil Aha! graag samenwerken met erfgoedcellen, heemkundige kringen, musea, archieven en alle andere geïnteresseerde erfgoedorganisaties en individuen. Aha! staat open voor tips uit het verleden die nu ook nog relevant en bruikbaar zijn en passen binnen het Aha!-concept.

Die termijn van 100 jaar neemt u best met een korreltje zout. Die heeft in de eerste plaats betrekking op kennis en informatie die tot de zogenaamde volkswijsheid of mondelinge overlevering behoort. Enkele voorbeelden van zo’n Aha!-tips:


Concreet?

Heeft u een bruikbare tip of informatie? Bezorg deze dan aan de redactie via aha@radio2.be. Na feedback en selectie van de tip, neemt men contact met u op, om te bekijken hoe deze zo aantrekkelijk mogelijk kan gepresenteerd worden (met bv. beeldmateriaal) en hoe u(w organisatie) ook in beeld kan komen.

Roel Daenen
media
Radio 2
%23vrterfgoed
Aha!
volkswijsheid
mondelinge overdracht