Fondsenwerving: maak de juiste keuzes

Op 5 november start de eerste van drie FARO-workshops over fondsenwerving. Want wat is nu eigenlijk fondsenwerving? En met welke basisprincipes moeten we rekening houden? Onderzoek in Nederland toont aan dat betrekkelijk weinig mensen aan cultuur geven. Nochtans maakt fondsenwerving een belangrijk(er) onderdeel uit van de financieringsmix van erfgoedinstellingen. Hoog tijd dus voor een vormingsreeks. Schrijf nu in!

Gluren bij de buren: geven in Nederland

Recent  verscheen de publicatie Geven in Nederland 2015: giften, nalatenschappen, sponsoring en vrijwilligerswerk. (ISBN 978 90 352 4818 2) Het is al de tiende uitgave van dit tweejaarlijks rapport van onderzoekers aan de Vrije Universiteit Amsterdam, dat de trends in de achtergronden van het geefgedrag in Nederland beschrijft voor het jaar 2013. Uit de resultaten blijkt dat geven aan goede doelen – na een dalende trend sinds 2009 – weer in de lift zit, maar niet zozeer voor cultuur. Enkel giften van meer vermogende particulieren voor cultuur lijken significant te stijgen. Meer bepaald doen giften aan (vooral grote) musea het daarbij relatief gezien goed.

Maar als we het brede ‘geefplaatje’ bekijken, en kijken naar de absolute cijfers, geven maar betrekkelijk weinig mensen aan cultuur, in vergelijking met bijvoorbeeld internationale hulp, gezondheid of religieuze en sociale doelen. Bovendien stellen veel respondenten van het onderzoek dat ze niet van plan zijn om meer te gaan geven aan cultuur in de toekomst. Het beleid tracht daarom via de fiscaliteit in de inkomsten- en vennootschapsbelasting giften te stimuleren via een systeem van verhoogde aftrek (Geefwet, 2012). De giftenaftrek werd in de bestudeerde periode door de belastingplichtigen nog niet sterk benut, en het effect bleef dus beperkt. Daarom is de Nederlandse overheid ook gestart met een campagne ‘Cultuur, daar geef je om’, en met programma’s om het ondernemerschap bij culturele instellingen te versterken. Het is globaal nog te vroeg om de effecten van dit beleid te meten, maar de studie biedt al een aantal interessante inzichten.

Vormingsreeks over fondsenwerving

Hoe het bij ons in Vlaanderen gesteld is met de ‘geefcultuur’ (zowel over de omvang ervan als wat de geefmotieven betreft), weten we jammer genoeg niet. Er bestaat immers geen grondig (herhaal)onderzoek naar de geefcultuur in Vlaanderen (of België). Meer onderzoek is desondanks noodzakelijk, opdat (culturele) instellingen betere keuzes kunnen maken voor hun fondswervingsstrategieën. Het is nl. duidelijk dat fondsenwerving een belangrijk(er) onderdeel is (wordt) van de financieringsmix van – ook – erfgoedinstellingen. Daarom bieden we alvast een gloednieuwe vormingsreeks aan en maken we u wegwijs in de wereld van fondsenwerving. We leren u ook concrete vaardigheden aan om aan de slag te gaan.

De reeks is opgedeeld in drie workshops:

Workshop 1: De essentie van fondsenwerving (Ilja De Coster)

  • Sessie 1: 5 november, 13.30 - 16.30 uur
  • Sessie 2: 27 november, 13.30 - 16.30 uur


In een introsessie van twee halve dagen zoomen we in de basis van fondsenwerving. We staan stil bij ons ‘verhaal’ als organisatie en werken een fondsenwervingsplan uit. Tussen de twee sessies in krijgen de deelnemers een opdracht mee om na te denken wat het eigen verhaal is en wat hun instelling ‘te bieden’ heeft aan donateurs. Daarop wordt in de tweede sessie verder gewerkt.

Workshop 2: Wervend schrijven (Mark Van Bogaert) | 7 december, 10.00 - 16.30 uur
Na de introsessie volgt een volle dag rond wervend schrijven. Op basis van bestaande teksten uit brochures, nieuwsbrieven, folders, websites … gaan we aan de slag om te komen tot teksten die echt aanzetten tot steunen. Eén week vóór de opleiding sturen de deelnemers elk één zelf geschreven fundraisingtekst naar copywriter-trainer Mark Van Bogaert, zo is deze dag echt op maat van de deelnemers.

Workshop 3: Wervende gesprekken voeren (Ilja De Coster en Steven Moens)

  • Sessie 1: 19 januari 2016, 13.30u-16.30u
  • Sessie 2: 2 februari 2016, 13.30u-16.30u


Ten slotte volgen twee halve dagen over wervende gesprekstechnieken. Het persoonlijk gesprek, waarbij een enthousiaste medewerker een geïnteresseerde bezoeker aanspreekt, is en blijft een van de belangrijkste fondsenwervingstechnieken. Hierbij hebben erfgoedinstellingen een groot voordeel, waar andere fondsenwervers jaloers op zijn: locaties en evenementen (tentoonstellingen, enz.) waar de potentieel geïnteresseerden naar toe komen. In twee halve dagen leren we hoe dit goed aan te pakken. We staan stil bij de gesprekstechnieken zelf en bij de organisatorische kanten van persoonlijke wervingsgesprekken. Tussen de twee delen krijgen de deelnemers de tijd om hierrond een opdracht uit te voeren.

Interesse? Schrijf u nu in via deze link

Foto: Flickr / Elger van der Wel

Jeroen Walterus