Zeezicht, of de kunst van Fake Art

Jos Pauwels, Zeezicht. Foto: Jos Mestdach

Over vervalsingen in de kunst- en erfgoedwereld zijn al heel wat boeken geschreven. Meestal gaat het dan over vervalsingen van grote meesters en is er heel wat geld mee gemoeid. Maar het kan ook anders lopen. Dat vertelt ons het boek Fake Art van Jos Mestdach.

Begin 2020 koopt Mestdach voor duizend euro, nogal impulsief, op een veiling het pointillistisch schilderij Zeezicht. Het doek is van de hand van ene Joseph Pauwels die signeert met Jos Pauwels. Mestdach laat het reinigen en inlijsten. En daarbij duiken al meteen de eerste vragen op. Is dit een werk van de relatief bekende 19e-eeuwse Joseph Pauwels of van de 20e-eeuwse broodschilder Henri-Joseph Pauwels? Wat met de merkwaardige handtekening, waarbij de twee s’en lijken op het insigne van de SS? En hoe zit het met de geboorte- en sterfdata die voortdurend verward worden in catalogi?

De merkwaardige handtekening van Jos Pauwels, foto Jos Mestdach

Mestdach pluist veilingcatalogi uit, reconstrueert leven en werk van de twee gekende naamgenoten van Pauwels en komt tot de conclusie dat de schilder van zijn Zeezicht een fictieve figuur is. Een fictieve figuur die goed verkoopt, zo blijkt. Vanaf 2000 duiken werken van Jos Pauwels op bij grote veilinghuizen als Christie’s, Sotheby’s en Dorotheum, naast diverse kleinere spelers.

Eerst boeken de pointillistische werken van Jos Pauwels succes in Engeland en Europa; vanaf 2005 begint Pauwels ook in de Verenigde staten op te duiken op veilingen. De prijzen zijn niet gigantisch maar door de vele werken gaat het al snel om een lucratieve zaak. De hoogste prijs die kon achterhaald worden bedraagt 16.500 dollar, een absolute uitschieter.

Die evolutie noopt Hilde Bouma tot een artikel in Het Financieele Dagblad: 'Werk van niet-bestaande schilder brengt $16.500 op'. Meestal gaan werken van Jos Pauwels voor enkele honderden tot een paar duizend euro van de hand. In datzelfde artikel wordt ook verwezen naar publicaties van Sander Kooistra en Ard Huiberts waarin gesteld wordt dat twintig procent van alle kunst die op de Nederlandse markt wordt aangeboden vals is.

Wie is Jos?

Voor zijn zoektocht naar de ware identiteit van de man achter de werken van de fictieve Jos Pauwels contacteert Mestdach meerdere veilinghuizen. Telkens wordt hij met een kluitje in het riet gestuurd. Veilinghuizen hebben duidelijk geen belang bij transparantie en degelijk systematisch herkomstonderzoek.

Wanneer zijn boek verschijnt, heeft Mestdach nog steeds vragen omtrent de ware identiteit van Jos Pauwels. Hij zit echter wel op een spoor, zo blijkt later. Het boek heeft alvast een zekere impact: een artikel op VRTnws meldt bijvoorbeeld dat een schilderij van Pauwels werd teruggetrokken uit een Brusselse veiling. Of er impact zal zijn op de wereldmarkt valt moeilijk in te schatten.

Op een studiedag van GRACE, het Gentse expertisecentrum rond kunst- en erfgoedcriminaliteit, in december 2023 kan de auteur eindelijk de naam van de man achter Jos Pauwels noemen. Het gaat om Roberto Antonini, een belangrijke figuur in een paar merkwaardige processen rond valse schilderijen in Wallonië tijdens de jaren '90 van de vorige eeuw.

Er gaat ook een perscommuniqué de deur uit, waarin Jos Mestdach de strapatsen van de in 2021 overleden Antonini beschrijft. Daarnaast komt Mestdach nog een door Antonini gelanceerde spookschilder op het spoor en wijst hij op een aantal andere verdachte zaken. Het perscommuniqué, dat een perfecte aanvulling vormt bij het boek, kan je hier downloaden. Het communiqué werd spijtig genoeg niet opgepikt door de media.

Cover Fake Art van Jos Mestdach

Het boek Fake Art leest als een boeiend true-crimeverhaal en wijst op een aantal pijnpunten in de vaak schimmige wereld van de kunsthandel. Een aanrader voor al wie beroepsmatig betrokken is bij het aankopen van kunstwerken, maar ook de private verzamelaar zal er mee gediend zijn. Daarnaast is het een knap voorbeeld van hoe private onderzoekers kunnen bijdragen tot onthullingen omtrent kunst- en erfgoedcriminaliteit.

Fake Art werd uitgegeven bij Borgerhoff & Lamberigts en kan je lenen en lezen via de bibliotheek van FARO.

Foto: Jos Pauwels, Zeezicht. Fotograaf: Jos Mestdach

Jan De Smedt