Mentor worden? Vijf redenen om deel te nemen aan FARO's mentor-menteetraject

In 2025 lanceert FARO zijn eerste mentor-menteetraject. Daarvoor zijn we op zoek naar leergierige starters met een vraag, en naar minstens even leergierige mentoren. Want 'mentor zijn' is een bijzonder boeiend avontuur waarin je heel veel kan leren. Over je werk, over de sector maar ook over jezelf.
Dat heb ik de voorbije jaren drie keer zelf mogen ervaren als mentor in een traject van de Universiteit Gent. Ik ontmoette er jonge academici die een overstap naar de cultureel-erfgoedsector overwogen. In deze blog lees je vijf dingen die ik eruit leerde, en die ook jou kunnen inspireren om mentor te worden.
1/ Een inhoudelijke verrijking
Al mijn mentees vertelden enthousiast over hun onderzoeksdomeinen. Via hen ontdekte ik heel wat interessante nieuwe inzichten, vooral over hoe ze vanuit hun specifieke invalshoek naar de cultureel-erfgoedsector kijken. Door gedurende een volledig jaar enkele keren met hen in gesprek te gaan, kreeg ik ook een heel goed zicht op hoe de academische wereld op dit moment werkt, en welke mogelijkheden mijn mentees voor de erfgoedsector zien.
2/ Een frisse blik op bekende modellen
De leervraag van mijn mentees ging vooral over persoonlijke ontwikkeling. Omdat dat op zich best een vaag thema kan zijn, nam ik er het competentiemodel bij waar ik al enkele jaren mee werk. Samen bekeken we waar de mentee zich in herkende, of welk talent ik kon benoemen. Om uit te leggen waar dit model over ging moest ik echt even back to basics, en dat bleek ook voor mij weer heel verhelderend. In een ander traject kwam groepsdynamiek ter sprake. Omdat ik daar het een en ander over weet, nam ik enkele theoretische kaders mee. Het was bijzonder fijn om die samen met mijn mentee te bespreken en er weer nieuwe dingen in te ontdekken.
3/ Een set aangescherpte gespreksvaardigheden
Een goede mentor is iemand die vooral goed luistert. Dat was aanvankelijk wel even wennen, want ik had verwacht dat ik vooral over mijn eigen ervaring zou mogen praten. Niet dus, of tenminste: niet meteen! Want ik moest me eerst inleven in de situatie van de persoon die voor me zat. Ik leerde dus scherpe vragen stellen, spiegelen wat ik hoorde, en doorvragen op wat ze zelf dachten nodig te hebben om verder te gaan. Ik heb me sindsdien nog meer verdiept in gespreksvaardigheden en deel in het mentortraject van FARO praktische tips voor goede, inspirerende coachingsvragen.
4/ Een andere kijk op mezelf en mijn werk
Tijdens een mentortraject kom je ook jezelf tegen. In mijn geval betekende dat: de confrontatie met mijn oplossingsdrift. Het was immers niet de bedoeling dat ik pasklare antwoorden serveerde, want de mentee moest uiteindelijk zelf tot een conclusie komen. Ik vond het boeiend om te zien hoe verschillend ze alle drie omgingen met dezelfde vraag: 'Wat zijn mijn volgende stappen?'. Ik was oprecht verrast hoe anders ze dat aanpakten dan ik zou doen. Bovendien stelden ze onverwachte vragen die me aan het denken zetten en me lieten reflecteren over hoe ik werk en wat ik daarin belangrijk vind.
5/ Een versterkt netwerk
Natuurlijk maken de mentees ondertussen deel uit van mijn netwerk. Ze contacteren me nog af en toe met een praktische vraag of met een nieuw idee, wat heel fijn is. Ik bracht hen ook in contact met anderen in mijn netwerk omdat de mentee een heel specifieke vraag had die ik niet kon beantwoorden. Het was altijd weer bijzonder boeiend om samen met een mentee het gesprek aan te gaan met collega's van binnen en buiten FARO.
Kortom ...
Mentor zijn is heel inspirerend en zinvol. Ik kan het iedereen van harte aanbevelen! Ook zin gekregen? Meld je dan aan als mentor in het gloednieuwe mentor-menteetraject van FARO, en stuur me een berichtje.
Foto: Priscilla Du Preez via Unsplash