Werken aan historisch bewustzijn

EDUbox Historisch bewustzijn, VRT

Hoe ontstaan historische verhalen? Door wie worden ze verteld en waarom? En wat gebeurt er als u met een andere blik naar het verleden kijkt? VRT lanceert de nieuwe EDUbox Historisch bewustzijn, een interactief lespakket dat leerlingen secundair onderwijs inzicht geeft in hoe geschiedenis vanuit verschillende perspectieven wordt gevormd.

Via video's, theorie, klasgesprekken en een interactieve tool leren jongeren met een andere bril naar historische verhalen te kijken. Zo beseffen ze dat ieders kijk op het verleden anders kan zijn.

Samenwerking met het erfgoedveld

Voor de ontwikkeling van deze EDUbox werkte VRT samen met erfgoedwerkers. Tina De Gendt (historicus en resident in het STAM) licht in een filmpje het verschil tussen 'geschiedenis' en 'verleden' toe. Rachid Atia (erfgoedconsulent Erfgoedlab Antwerpen) pleit in een ander filmpje voor aandacht voor meerstemmigheid. Ook KU Leuven, UGent en FARO brachten inhoudelijke ideeën in en fungeerden als klankbord. FARO werkte eerder al mee aan de EDUbox Cultureel bewustzijn.

Ontdek deze EDUbox

De EDUbox is in de eerste plaats bedoeld voor leerkrachten en leerlingen uit het secundair onderwijs. Maar hij is ook interessant voor al wie voor en met het onderwijs en/of in het educatief werk bezig is met sleutelcompetenties. Dat zijn clusters van inhoudelijk verwante competenties die leerlingen moeten verwerven. Uit de sleutelcompetenties vloeien ook de eindtermen voort. Andere sleutelcompetenties zijn bv. Cultureel bewustzijn, Burgerschap, Ondernemingszin, Ruimtelijk bewustzijn enz.

Benieuwd om de EDUbox Historisch bewustzijn te ontdekken? U vindt hem op de VRT-website

Foto: EDUbox Historisch bewustzijn, VRT

Hildegarde Van Genechten
edubox
geschiedenis
erfgoededucatie
onderwijs
sleutelcompetentie
burgerschap
VRT
erfgoedwijsheid
meerstemmigheid
diversiteit
canon
Opening / lancering