Promoot je Erfgoedweken-activiteit bij scholen

Er is weer een bijzonder mooi activiteitenaanbod op komst voor Erfgoeddag en Erfgoedweken. De promotie ervan draait intussen op volle toeren. Zeker naar het onderwijs, want leerkrachten plannen hun agenda's graag lang op voorhand in.
Heb je een mooi aanbod maar nog geen match met een leerkracht of klas? Geen paniek. En onthoud: herhaling werkt. Naast de communicatie, verzorgd door het coördinatieteam van Erfgoedweken, loont het om ook zelf je eigen promotie te voeren. Breng je boodschap dus via verschillende kanalen tot bij scholen en leerkrachten in je gemeente, stad of regio. Maar hoe begin je daaraan? Enkele tips.
1/ Zorg dat de juiste leerkracht zich aangesproken voelt
Past je vip- of Erfgoedklasbak-aanbod bij een specifieke leeftijd? Is je aanbod gericht op de eerste, tweede of derde graad van het lager of secundair onderwijs? Is het makkelijk te verbinden met een schoolvak?
- Vermeld zoveel mogelijk van deze specifieke informatie, liefst zelfs al in de onderwerpregel van je e-mail: formuleringen als ‘Een interessant aanbod voor leerkrachten van de tweede graad’ of 'T.a.v. de vakgroep geschiedenis' maken meteen duidelijk waarover het gaat, of tot wie het aanbod zich richt. Een schooldirectie kan je mail zo veel gerichter doorsturen naar leerkrachten in het team.
- Hou het bericht verder kort, met hyperlinks naar meer concrete details. De directie scant een e-mail, de leerkracht in kwestie zal bij interesse wel verder klikken.
2/ Selecteer zo goed mogelijk
Via de website Onderwijsaanbod in Vlaanderen download je eenvoudig adreslijsten van scholen. Dat kan geografisch (op postcode, gemeente of regio) maar ook op type onderwijsinstelling. Zo geraak je via basisscholen ook bij methodescholen. Of misschien lever je liever een aanbod aan voor een bepaalde studierichting uit het secundair onderwijs? Dat kan. Want vergis je niet: hoe concreter je de doelgroep afbakent, hoe meer reactie je zal krijgen!
3/ Denk ook aan onderwijsnetwerken van steden (of provincies)
Deze onderwijsondersteunende organisaties zien erfgoed misschien niet altijd als hun prioriteit, maar door je bijvoorbeeld te abonneren op hun nieuwsbrief, zie je wel welke thema’s aandacht krijgen. Ongetwijfeld merk je overeenkomsten met de thema's waarrond je zelf werkt. Zo kan je je boodschap gerichter formuleren. Enkele voorbeelden van onderwijsnetwerkorganisaties zijn SOM Leuven, Onderwijsnetwerk Gent of de Dienst Flankerend Onderwijsbeleid van de stad Hasselt. Zoek zeker op wie in jouw regio actief is. Je kan hen uiteraard vragen om de Erfgoedweken mee te promoten in hun eigen netwerk.
4/ Persoonlijke contacten
Ken je zelf leerkrachten? Leerkrachten die al eerder van je aanbod gebruikmaakten? Of leerkrachten uit je persoonlijke netwerk? Spreek hen dan zeker aan over je Erfgoedweek-activiteiten. Kunnen ze zelf niet ingaan op je aanbod? Vraag hen om de boodschap mee te verspreiden in hun eigen netwerk.
Met dank aan Eva Begine die deze tips mee formuleerde. Eva was als gedetacheerd leerkracht medewerker Erfgoedweken tot en met editie 2024.
Foto: Lucas George Wendt via Unsplash