Gidsen als visitekaartje

Gidsen vertellen meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Eerst en vooral zijn het inhoudelijke experten ter zake, dat staat buiten kijf. Tegelijk vormen ze het visitekaartje van je organisatie. Voor veel bezoekers zijn ze het eerste, en vaak enige, contactpunt tijdens hun bezoek. Wat stralen gidsen uit? En hoe maak je hen daar meer bewust van?
Musea en andere erfgoedhuizen kloppen regelmatig bij FARO aan met vragen over hun gidsenwerking. Want hoe werf je nieuwe gidsen aan? En, eens de nieuwe gidsen aan boord, hoe volg je ze vervolgens op zonder in strikte evaluaties te vervallen? Andere vraagstellers zijn op zoek naar manieren om hun gidsen te trainen in interactief rondleiden. En weer anderen willen ze meer sensitief maken voor diverse bezoekersgroepen: mensen met specifieke noden, jonge mensen, mensen met verschillende culturele referentiekaders ... Want bezoekers evolueren, net als hun noden en wensen. De vraag van één miljoen is dan: hoe kunnen gidsen daarop inspelen?
Zit ook jij met vragen over je gidsenwerking? Dan is het coachingstraject Kwaliteit in gidsen iets voor jou. Deze vorming onder begeleiding van Janien Prummel gaat in op vragen en uitdagingen omtrent gidsenwerking. Vanuit haar jarenlange expertise in het coachen van gidsen in musea en andere organisaties, geeft Janien Prummel je in deze vorming heel wat waardevolle adviezen mee.
Binnenkort start een nieuwe vormingsreeks met twee bijeenkomsten in Brussel en een terugkommoment in juni. En het goeie nieuws? Er zijn nog enkele plaatsen vrij.
Wil je deze vormingsreeks niet missen? Bekijk het programma en schrijf je vandaag nog in.
Foto: Eye for Ebony via unsplash.com