Coachingstraject duikt in speelse leerprocessen

Voelt u het ook? In de erfgoedsector gonst het momenteel van de 'spel'activiteit. Het thema van Erfgoeddag 2025, Game On!, zit daar natuurlijk voor iets tussen. Maar ook Krokuskriebels nodigt musea in 2025 expliciet uit om een extra speelse draai te geven aan hun activiteiten.
2025 wordt dus een jaar vol speelse experimenten die in het beste geval een neerslag krijgen in de structurele werking. Spel verdient die verankerde plek. Spel is immers een uitstekende geleider voor leren. En dat willen we uiteindelijk toch allemaal: dat bezoekers of deelnemers weer naar huis gaan met het gevoel iets opgestoken te hebben.
Spelen is een spectrum
“Spelen is een spectrum", zo verwoordde Evert Hoogendoorn, docent Ludodidactiek aan de Hogeschool voor Kunsten Utrecht, het onlangs tijdens de Inspiratiedag Krokuskriebels op 8 oktober. Een spectrum dus, met aan de ene kant spontaan spel en aan de andere kant het ontworpen spel.
In allerlei educatieve settings, ook in musea, bewijst het vormgeven van leerprocessen aan de hand van spel zijn nut. Want leren via spelen is niet alleen gemakkelijk(er), maar ook gewoon fijn. Voor jong én oud. Zeker families zijn op zoek naar dit soort ervaringen en activiteiten, en sowieso ook naar herinneringen die ze samen kunnen delen …
Neem deel aan het coachingstraject
Foto: Vanessa Bucceri via Unsplash / Mario de Zafra via Unsplash
Vraagt u zich af waarom deze afbeelding bij dit bericht staat? Omdat spel in musea vele vormen en gedaanten kan aannemen. Zo leerde bv. een bezoek aan Centre Pompidou Málaga deze zomer. Bezoekers werden er uitgenodigd voor een potje CryptoPong door kunstenares Ida Kvetny. Niet zomaar een 'gimmick'; wel aansluitend bij wat het museum is en doet én overduidelijk gesmaakt door familie- en andere gezelschappen.