Vroeger gaat niet over. Herinneringseducatie als pedagogische praktijk

Re-enactment

Herinneringen aan ingrijpende gebeurtenissen blijven ons beroeren. Ze kleuren het publieke bewustzijn en dwingen ons tot nadenken. 'Vroeger gaat niet over' bundelt de vele mogelijkheden van herinneringseducatie, adviseert met bijdragen van gerenommeerde historici, didactici en praktijkdeskundigen en toont op welke manier u op school of met uw organisatie aan de slag kunt met herinneringseducatie. Ook FARO heeft trouwens meegewerkt, met een bijdrage over living history en re-enactment.

Dit is een boek vol inspiratie, met verhelderende toelichtingen, diepgravende focusteksten, didactische suggesties en praktijkvoorbeelden. Veel aandacht gaat daarbij naar 'dragers van herinneringen'. Games, films, strips of kunst brengen het verleden tastbaar in beeld. De talrijke voorbeelden vormen een aanzet om zelf te reflecteren en het verleden kritisch in een educatieve context te brengen.

M. Verplancke, A. Dejaeghere, S. Schepers en M. Van Alstein, Vroeger gaat niet over. Herinneringseducatie als pedagogische praktijk. Lannoo, 2017.

Te bestellen bij Lannoo.

Gregory Vercauteren