Winternummer faro: bienvenue en Wallonie
faro | tijdschrift over cultureel erfgoed sluit 2024 af met een special over Wallonië.
- Kennen we het cultureel-erfgoedlandschap van onze zuiderburen?
- Zijn er verrassende cases of ontwikkelingen te ontdekken? Of net niet?
- Hoe staat het met de musea, archieven en erfgoedbibliotheken?
- Heeft de regio erkende topstukken, landelijke of regionale dienstverleners?
Met andere woorden: vormt Wallonië een soort ‘omgekeerd beeld’ van Vlaanderen, met de taalgrens als spiegel? Gedeeltelijk, zo blijkt.
Thema’s als digitalisering, duurzaamheid, diversiteit, inclusie en participatie staan zowel in Wallonië als in Vlaanderen hoog op de agenda. Ook zo voor duurzaamheid, en investeringen in grootschalige renovaties van musea. In een overzicht van het industrieel erfgoed in dit nummer blijkt dat. Maar ook in steden zoals Bergen, La Louvière, straks in Verviers en in mindere mate Charleroi en Luik speelt erfgoed een sleutelrol in de renovatie van wijken. Daarnaast blijven de landschappen en het groen in Wallonië een belangrijke troef voor het (erfgoed)toerisme.
Aandacht voor erfgoedbibliotheken
Naast het Wallonië-dossier besteedt deze editie uitgebreid aandacht aan de erfgoedbibliotheken. Er is een artikel over (het belang van) onderzoek en een gesprek met vertegenwoordigers van de Openbare Bibliotheek Brugge, de Universiteitsbibliotheek Gent en de Bibliotheek van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Zij krijgen voor het eerst werkingsmiddelen voor hun cultureel-erfgoedwerking. Ook geven we de synthese van de nodenbevraging bij deze deelsector. En als kers op de taart lees je meer over de collectie graphic novels van prof. em. Jan Baetens, opgenomen in KU Leuven Bijzondere Collecties.
Verder in dit nummer
- faro had een gesprek met Laurajane Smith, een welbekende stem uit de academische erfgoedwereld, voor wie het begrip ‘kritische erfgoedstudies’ is uitgevonden.
- Hoe kunnen lokale gemeenschappen verzoend worden met globale initiatieven, zoals de erkenningen van Unesco? faro sprak met jurist Sophie Starrenburg (Universiteit Leiden).
- Buurten zijn trending, ook in de erfgoedsector. En terecht, want weliswaar hyperlokaal hebben ze toch vaak een relevantie die de buurtgrenzen ver overschrijdt. Dat blijkt uit drie buurtgerichte erfgoedprojecten die de afgelopen jaren liepen in Antwerpen, de Antwerpse Kempen en de Vlaamse Rand. Een analyse.
Rubrieken:
- Sprekend erfgoed toont materiaal van het Limburgse kunstenaarscollectief Research Group (1967-1972).
- Het atelier zet deze keer een lasbril op. Aan het woord: Willem De Rese, lasser bij Art Casting in Oudenaarde. Hoe ziet zijn werkplek eruit?
- Hoe vergaat het landgenoten die in de wijde wereld in de cultureel-erfgoedsector werken? Leen Roels is directeur-conservator van het Nederlands Mijnmuseum in Heerlen. Welke raad heeft zij voor haar Belgische collega’s?
- Een bos in Bastogne met Fox Holes, schuttersputjes, is de erfgoedplek van Wetstraatjournalist en Walloniëkenner Peter De Lobel.
Lees faro online
Zie je geen ISSUU-weergave? Klik dan hier.
faro?
faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is het tijdschrift van FARO, het steunpunt voor cultureel erfgoed. Het verschijnt viermaal per jaar (maart, juni, september en december), telt gemiddeld 64 pagina’s en richt zich tot het brede cultureel-erfgoedveld in Vlaanderen (archieven, bewaarbibliotheken, documentatiecentra, erfgoedcellen, erfgoedverenigingen, musea, sector volkscultuur …) en iedereen die van ver of nabij daarmee te maken heeft (overheden, pers, media, bibliotheken, scholen …).
faro kan je online bestellen. Of contacteer ons via het telefoonnummer 02 213 10 64. Losse nummers kosten 10 euro, een jaarabonnement (vier nummers, vanaf 2023) 40 euro. Het tijdschrift wordt ook verkocht via de (betere) boekhandels.
Foto: faro, 17(2024)4. Achtergrond: Guillaume Vandenneucker via Unsplash