Herfstnummer faro | Jongeren nemen het over
Hoe kijken jongeren naar erfgoed? En hoe kan hun betrokkenheid verhoogd worden? Heel wat erfgoedorganisaties vragen het zich af en experimenteren volop om jongeren meer te betrekken.
Dat gebeurt vaak in de vorm van jongerenwerkingen die aan musea en andere erfgoedorganisaties verbonden zijn. In de loop der jaren zijn deze jongerenwerkingen niet alleen talrijker, maar ook stilaan ook een vaste waarde geworden. Ze duiken op in verschillende groottes en vormen, structureel of projectmatig, met een even grote verscheidenheid aan acties en activiteiten. Elke organisatie heeft zo haar eigen succesformule, en die kan erg verschillen van andere instellingen.
Ook FARO houdt van het experiment. Via een waaier van kanalen nodigden we jongeren uit om mee de pen vast te houden en dit dossier mee vorm te geven. Zowel individuele jongeren als enkele jongerenwerkingen van musea gaven gehoor aan onze oproep. Want als volwassenen moeten we durven toegeven dat we zelf niet (langer) beslagen zijn in de leefwereld van jongeren. De beste strategie is dus om hun perspectief binnen te brengen, het te waarderen en er verder mee aan de slag te gaan. Niet alleen omdat ze het publiek van de toekomst zijn, maar omdat we er oprecht van overtuigd zijn dat we op onze beurt ook veel van hen kunnen leren.
Het resultaat: een veelzijdig en rijk dossier van 13 artikels, goed voor zo’n 53 pagina’s.
Verder in dit nummer
- Eind september presenteert het Jenevermuseum in Hasselt Stoker: een strip en bijbehorende tentoonstelling van Michaël Olbrechts. Op basis van archiefmateriaal en museumvoorwerpen reconstrueert het museum op een creatieve, beeldende manier een stuk onbekende geschiedenis. Een mooi voorbeeld van hoe erfgoedorganisaties strips kunnen inzetten.
- Naar aanleiding van de 50e verjaardag van de erkenning van de islam in 2024 werd Hilāl. 50 jaar islamitische eredienst opgezet, een driejarig project dat focust op het moskee-erfgoed in Vlaanderen en Brussel. Wat maakt een project als dit zo uitdagend?
- Voor de rubriek Sprekend erfgoed tonen we een pagina uit het 13e-eeuws antifonarium uit de voormalige abdij van Nazareth in Lier.
- Nog meer muzikaal erfgoed, met een artikel over (de omgang met) de Ton Koopmancollectie, genoemd naar de beroemde klavierspeler, dirigent en onderzoeker. Die collectie wordt beheerd door het Orpheus Instituut.
- Twee artikels gaan dieper in op registratie- en besluitvormingsmodellen van hedendaagse kunst, met bijzondere aandacht voor de Düsseldorfse ZERO-beweging.
- Voor de rubriek Het atelier zetten we een lassersbril op. Aan het woord: Willem De Rese, lasser bij Art Casting in Oudenaarde. Hoe ziet zijn werkplek eruit?
- Hoe vergaat het landgenoten die in de wijde wereld in de cultureel-erfgoedsector werken? Björn Geldhof is artistiek directeur van het PinchukArtCentre in Kiev. Welke raad heeft hij voor zijn Belgische collega’s?
- De Sint-Baafsabdij in Gent is de erfgoedplek van Colin van Eeckhout, frontman van de wereldberoemde postmetalband Amenra.
Lees faro online
Ziet u geen ISSUU-weergave? Klik dan hier.
faro?
faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is het tijdschrift van FARO, het steunpunt voor cultureel erfgoed. Het verschijnt viermaal per jaar (maart, juni, september en december), telt gemiddeld 64 pagina’s en richt zich tot het brede cultureel-erfgoedveld in Vlaanderen (archieven, bewaarbibliotheken, documentatiecentra, erfgoedcellen, erfgoedverenigingen, musea, sector volkscultuur …) en iedereen die van ver of nabij daarmee te maken heeft (overheden, pers, media, bibliotheken, scholen …).
faro bestellen kan online of via het telefoonnummer 02 213 10 64. Losse nummers kosten 10 euro, een jaarabonnement (vier nummers, vanaf 2023) 40 euro. Het tijdschrift wordt ook verkocht via de (betere) boekhandels.
Foto: faro, 17(2024)3, detail uit de cover © FARO, fotograaf: Dries Theuwissen