FARO-medewerker wint Gouden Veer

Wiskundige, Jan Gillisz. van Vliet, 1628 - 1637 ets en gravure. Publiek domein via Rijksstudio

De 21e Gouden Veer, de tweejaarlijkse prijs voor de beste verkoopbrief en de enige reclamebekroning ter wereld in 18 karaat puur goud, is gewonnen door FARO-medewerker Roel Daenen. 

Roel is communicatie-coördinator bij FARO en ook hoofdredacteur van het tijdschrift van het steunpunt. Als freelancer werkt hij onder meer voor het literaire tijdschrift Stripgids. In zijn winnende brief maakt hij literaire boekhandels in Nederland warm om de betere graphic novels in hun assortiment op te nemen.

Prof. dr. Dorien Van De Mieroop maakte de winnaar vanavond bekend in het goedgevulde Fakkeltheater van Antwerpen. De juryvoorzitster prees niet alleen de slimme invalshoek van deze perfect geformuleerde brief, maar sprak ook haar waardering uit over de lay-out en illustraties die knipogen bevatten naar de stripwereld. "Een perfect geformuleerde brief die het meer dan verdient om bekroond te worden."

Hoe overtuig je de betere boekhandel om strips – niet meteen het genre met een hoogstaand literair imago – op te nemen in hun aanbod? Stripgids vzw waagde zijn kans met een verkoopbrief die Marcel Proust ten tonele voert. Een gratis proefexemplaar van “het mooiste stripblad van Europa” – aldus de Volkskrant – gaf de doelgroep het finale duwtje om op het aanbod in te gaan.

U vindt de winnende brief als bijlage. Ook de laudatio, uitgesproken door de voorzitter van Stripgids, kunt u rustig nalezen.

Eerste en tweede eervolle vermelding

De Gouden Veer © Hugo Van Beveren

De jury van de Gouden Veer kende ook een eerste en tweede eervolle vermelding toe – de zilveren en de bronzen medaille, zeg maar. De eerste eervolle vermelding ging naar de Faculteit Recht & Criminologie van de UGent. In de brief doorprikt copywriter Wouter De Schepper het beeld van de opleiding criminologie als “makkelijkste opleiding aan de unief”.

De bekende actiegroep Ringland won de tweede eervolle vermelding. Om fondsen te werven schreef copywriter Sofie Willems een brief die sympathisanten een bevoorrechte kijk gunt in het notitieboekje van de organisatie.

De beste digitale tekst

Het Genootschap De Gouden Veer, de organisator van deze wedstrijd, bekroont vanaf deze jaargang ook de beste digitale tekst. Eerste laureaat is Knowlex.io, een onderneming gespecialiseerd in een veilige digitale omgeving voor juristen. De tekst, geschreven door copywriter Cara Jansen, is een fraai staaltje van storytelling. Niet alleen als winnaar van de eerste eervolle vermelding beklom Wouter De Schepper het podium. Ook als docent aan Hogeschool Vives viel hij in de prijzen. Wouter begeleidde immers de verkoopbrief die studente Jessie Vanvlaenderen schreef in het kader van een lesopdracht. Met haar werkstuk won zij het Gouden Dons, plus een gratis plaats op de Gouden Veer Cursus Copywriting, die start in september.

Roel Daenen over zijn bekroning

“Woorden wikken en wegen; schaven en schuren aan teksten om ze helder te krijgen en binnen doen komen bij zoveel mogelijk lezers. Dat is mijn persoonlijke en professionele missie, elke dag opnieuw. Het kost veel zweet en doet mijn hersenen kraken. De Gouden Veer is dan ook een grote erkenning en een aanmoediging om te blijven doorgaan.”

Bij FARO zet Roel zich ook al jarenlang in voor de promotie van een heerlijk heldere taal, onder andere met schrijfcursussen, blogs, het signaleren van boeken over taal en artikels op de Erfgoedwijzer. En, last but least, het zelf in de praktijk brengen van de principes van leesbaarheid in zijn werk als hoofdredacteur van faro

Over de Gouden Veer

De Gouden Veer is de meest prestigieuze copyprijs van het land, en de enige reclameprijs ter wereld in 18 karaat puur goud. De bekroning wordt sinds 1978 tweejaarlijks uitgereikt door het Genootschap De Gouden Veer. Een jury van marketeers, filologen en docenten bekroont de verkoopbrief die het beste scoort op strategie, resultaat en taalgebruik. Die combinatie van criteria is uniek in de communicatiewereld, net als het feit dat iedereen kan winnen. Op de erelijst prijken KBC, Lannoo, KLM en andere grote namen naast kleine zelfstandigen als Bloemisterij Van Hooijdonk en FC Wieze, een voetbalclub uit vierde provinciale Oost-Vlaanderen. 

De Gouden Veer wordt gesteund door onder meer het Willem Elsschot Genootschap, de Vereniging Algemeen Nederlands en de Vlaamse Vereniging voor Zakelijke Communicatie. Sponsors zijn onder meer bpost en Trends Top.

Het Genootschap De Gouden Veer organiseert ook jaarlijks de Gouden Veer cursus copywriting.

Foto: Wiskundige, Jan Gillisz. van Vliet, 1628 - 1637 ets en gravure. Publiek domein via Rijksstudio

faro
Lezing of presentatie