Moeten we radicaal anders denken en doen?

Tekstballon, foto: Miguel Á. Padriñán via Pexels

'Moeten we radicaal anders denken en doen?' Deze vraag werpt professor sociale en culturele pedagogiek Joke Vandenabeele (KU Leuven) op in een voorbereidend gesprek over het Groot Onderhoud. Wat kan onderwijs betekenen voor de vele uitdagingen waar we met zijn allen voor staan, om er met klimaatverandering en maatschappelijke superdiversiteit maar twee te noemen. Kunnen we het antwoord vinden in hoe we het onderwijs sinds jaar en dag organiseren? Of moeten we het roer radicaal omgooien, en zo ja, in welke richting? Wat kunnen we leren van duurzaamheidseducatie, service learning of publieke pedagogiek?

Ook in de erfgoedsector stellen we ons al enkele jaren diezelfde vragen: wat kunnen we als sector doen met het oog op klimaatveranderingen? Welke rol hebben we te spelen op het vlak van sociale cohesie? We stellen vragen, en, niet onbelangrijk, we bieden zeker ook antwoorden. 

1 + 1 = 3

Beeld u in wat we kunnen bereiken wanneer we als erfgoedsector de krachten nog meer bundelen met het onderwijs? Laat net die vraag onderwerp zijn van het Groot Onderhoud. Kom met ons mee denken en discussiëren op 30 november in Lamot, Mechelen. Er zijn nog enkele plaatsen vrij, schrijf u dus snel in via dit formulier.

Het gesprek eindigt niet met het Groot Onderhoud. Erfgoeddag staat op zondag 24 april 2022 helemaal in het teken van onderwijs. In combinatie met de hieraan gekoppelde Erfgoeddag-week, van 25 tot en met 29 april, hebt u de komende maanden volop de kans om uw relaties met het onderwijs nog verder uit te diepen en te versterken.

Foto: Miguel Á. Padriñán via Pexels

Elien Doesselaere