Vraag het aan Oehoe, de chatbot van de ErfgoedApp

Vraag het aan Oehoe, de chatbot van de ErfgoedApp

Heb je een vraag over erfgoed, kunst of natuur? Stel ze dan voortaan aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Oehoe antwoordt kort en krachtig. En als je in de buurt bent van erfgoed, dan krijg je de verhalen van die plek in de app. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

Hoe werkt het?

Als je in de buurt bent van erfgoed gaat Oehoe op basis van je locatie en een eigen algoritme op zoek naar erfgoedplekken in je buurt. Klik je een van die plekken aan, dan vertelt Oehoe je er meer over. De data hiervoor komen van OpenStreetMap (OSM): meteen een uitnodiging aan erfgoedorganisaties om deze data samen met de OSM-community verder te verbeteren.

Maar ook als er geen erfgoedplekken in je buurt zijn, kan je vragen stellen aan Oehoe over erfgoed, natuur en kunst of over de werking van de app. Op basis van de vragen die gebruikers stellen wordt Oehoe verder getraind door het gebruik van Retrieval-Augmented Generation. Dat helpt om het Large Language Model (LLM) op punt te stellen. LLM is een specifieke techniek binnen AI: het kan teksten en opdrachten interpreteren en vervolgens nieuwe teksten genereren. Daarmee gaat de ErfgoedApp verder op de ingeslagen weg: digitale instrumenten ter beschikking stellen van de cultureel-erfgoedsector in Vlaanderen en Brussel. 

Net als de ErfgoedApp spreekt Oehoe vijf talen – Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans – en herkent automatisch de taal van je toestel.

Ook tourmakers kunnen Oehoe vragen stellen

Wil je als tourmaker Oehoe een vraag laten beantwoorden tijdens je tour? Dat kan: de chatbot opent dan in je verhaal in de ErfgoedApp. De werking hiervan wordt binnenkort uitgelegd in de ErfgoedApp DIY. We zijn alvast benieuwd op welke vragen onze tourmakers Oehoe laten antwoorden.

Hallucinaties vermijden

Door gebruik te maken van geofencing en beacons kunnen we de chatbot meer context geven en zo hallucinaties proberen te vermijden. Hoewel de inhoud van de LLM ruim is, heeft Oehoe vermoedelijk nog niet over elke vraag of elke plek voldoende informatie. Antwoorden kunnen dan inhoudelijk vrij beperkt zijn.

Op termijn willen we de chatbot aanvullen met data die live opgehaald wordt (fetchen). Deze data zijn veelal Linked Open Data, maar ook websites kunnen geraadpleegd worden. Het interessante is dat de locaties van OSM ook gelinkt zijn aan Wikidata, waardoor ook Wikipedia-artikels kunnen worden opgehaald. Dat is ideaal om doelgericht de juiste informatie over die locatie te vinden. De technologie verandert razendsnel en we zullen deze slimme chatbot de komende jaren verder verfijnen en verbeteren.

Opleiding over artificiële intelligentie

FARO traint zijn community van makers verder in hoe ze de AI-technologie betekenisvol kunnen inzetten in tours in de ErfgoedApp. Het afgelopen jaar testte FARO samen met Musea Brugge heel wat verschillende LLM-modellen en mogelijkheden uit. Deze kennis en inzichten delen we in opleidingen en via de ErfgoedApp DIY. Hou dus zeker onze website en nieuwsbrief in het oog, we houden je op de hoogte.

Meer duiding en achtergond lees je in deze zomerblog van Kenniscentrum Data & Maatschappij.

Bram Wiercx