Art Gallery of Ontario brengt klassieke kunst tot leven met augmented reality

Augmented Reality in museums AGO Toronto / ReBlink

De Art Gallery of Ontario (AGO) in Toronto, het grootste kunstmuseum in Noord-Amerika, biedt zijn bezoekers sinds kort een nieuwe augmented-realityervaring aan. Digitaal kunstenaar Alex Mayhew maakte er ReBlink, een innovatieve augmented-realityapp waarmee bezoekers via het cameraoog van hun smartphone klassieke kunstwerken op een heel nieuwe manier kunnen ontdekken.

Bezoekers geloven hun ogen bijna niet (of moeten toch wel even twee keer kijken) als ze deze zomer in het AGO op een heel nieuwe manier én met hun smartphone in de hand enkele kunstwerken uit de Canadese en Europese collectie bekijken. Oordeelt u vooral zelf:

“There is a real contradiction or dichotomy to this. There is an issue in museums of people walking past paintings and, when people stop, the average time is 15 seconds. With the Instagram generation, with mobile phones, that problem is getting worse and worse,” explains Mayhew, “We’re trying to get people to stop, pause, have a look, use the intervention of understanding the paintings that they may not otherwise have a connection with. But the irony of it all is that we’re using mobile phones and technology to facilitate that. We want to increase engagement levels through technology rather than making the situation worse."

Augmented reality is aan een opmars bezig

Op de laatste technologieconferenties van Apple, Google, Microsoft, Snap en Facebook werden heel wat innovaties onthuld die gebruikmaken van augmented reality. Zo was Google al langer actief in AR met Google Tango maar onthulde het op de laatste Google I/O, Google Lens:

Het is vooral Apple dat volop de kaart van augmented reality lijkt te kiezen:

ErfgoedApp aan de leiding bij innovatie rond augmented reality in musea

Wat het AGO doet, kan met de ErfgoedApp van FARO (sinds 2015 actief) ook. Omdat via die app maar liefst 1.750 musea & erfgoedorganisaties toegang hebben tot gelijkaardige en zeer innovatieve augmented-realitytechnologie, zorgt dit ervoor dat Vlaanderen in de kopgroep zit als het gaat over augmented reality in erfgoed en musea.

"We krijgen de laatste maanden steeds meer vragen van collega's uit Nederland, Frankrijk en UK hoe ze een gelijkaardige app als de ErfgoedApp kunnen maken."

Critici kunnen het voorbeeld van ReBlink een gimmick noemen, toch lijkt het gebruik van augmented reality in musea steeds interessanter te worden. Heel wat musea zijn op dit ogenblik in de ErfgoedApp-manager met interessante projecten bezig die ze binnenkort zullen lanceren. Recent lanceerde Bokrijk nog een tentoonstelling met de ErfgoedApp rond BKRK Brood. Misschien minder spectaculair dan ReBlink maar zeer betekenisvol en leerzaam.

We kijken alvast uit naar het eerste museum in Vlaanderen of Brussel dat samenwerkt met een digitaal kunstenaar en een origineel idee lanceert met de ErfgoedApp. De technologie is er alvast klaar voor.

Augmented Reality in museums AGO Toronto / ReBlink
Augmented Reality in museums AGO Toronto / ReBlink
Augmented Reality in museums AGO Toronto / ReBlink
Augmented Reality in museums AGO Toronto / ReBlink
Augmented Reality in museums AGO Toronto / ReBlink
Bram Wiercx