Verenigd Koninkrijk zet in op synergie tussen cultuur en technologie

Culture is Digital

Als onderdeel van de digitale strategie van de Britse overheid lanceerde Matt Hancock, de Britse staatssecretaris voor Cultuur, op 7 maart het Culture is Digital rapport. Dit rapport schetst een ambitieus kader over hoe cultuur en technologie kunnen samenwerken om de participatie en de slagkracht van culturele organisaties te vergroten. Zo zullen musea, galerijen, theaters en erfgoedorganisaties toegang krijgen tot de nieuwste technologie en de digitale vaardigheden om hen te helpen een nieuw en diverser publiek te bereiken.

Boter bij de vis

Het rapport overloopt enkele innovatieve projecten in de creatieve sector, legt de focus op de samenwerking tussen toonaangevende culturele en digitale pioniers en bevat heel wat beleidsverbintenissen. Daarnaast zijn er ook een aantal financiële toezeggingen:

  • Arts Council England en Heritage Lottery Fund zullen meer dan 2 miljoen pond investeren om de digitale capaciteit van hun sectoren op te bouwen.
  • The National Gallery zal een innovatielaboratorium opzetten om te onderzoeken hoe musea en culturele organisaties immersieve media kunnen gebruiken, zoals virtuele en augmented reality, om de ervaringen van bezoekers te verbeteren.
  • Het Royal Opera House zal een Audience Lab oprichten, dat zal werken met divers talent om content te creëren met behulp van opkomende technologieën en om sectoroverschrijdende samenwerkingen te ontwikkelen.

Via de hashtag #CultureIsDigital kan u alles volgen op de sociale media en met een interactieve 360° presentatie kan u de casestudies en andere belangrijke aspecten van het rapport virtueel ontdekken.

Immersieve contentcreatie

Dit is niet het enige initiatief in het Verenigd Koninkrijk. CreativeXR is een nieuw programma dat als doel heeft om de Britse kunst- en cultuursector een voorsprong te geven in het veld van immersieve contentcreatie en digitale innovatie. Twintig VR- en AR-prototypes, waaronder heel wat met cultureel erfgoed, werden geselecteerd om met CreativeXR ondersteuning immersieve projecten te ontwikkelen in partnerschap met technologische marktleiders.

Bart De Nil