Het gevoel ergens bij te horen

UCL Museum (c) UCL Grant Museum of Zoology

Erfgoedinstellingen doen hun best om een aanbod te creëren voor jongvolwassen met geestelijke gezondheidsproblemen. Maar hebben dergelijke activiteiten een positieve invloed op hun welzijn? Dat is wat Dean Veall van UCL Grant Museum of Zoology en Humera Iqbal van University College Londen onderzochten in het project Between SpacesTijdens de internationale conferentie over cultureel erfgoed en geestelijke gezondheid op 29 en 30 november in Museum Dr. Guislain stelden beide onderzoekers de projectresultaten voor.

Werkt outreach?

Dankzij het outreachwerk van musea en andere culturele organisaties hebben jongeren die met geestelijke gezondheidsproblemen in een instelling werden opgenomen in het Verenigd Koninkrijk de mogelijkheid om deel te nemen aan culturele activiteiten. Maar welke rol spelen deze activiteiten bij het verbeteren van hun welzijn? En welke rol hebben deze jongeren bij het ontwikkelen van de activiteiten?

Tijdens het kleinschalige pilootproject Between Spaces brachten Veall en Iqbal museum- en cultuurprofessionals in contact met psychologen. Bedoeling was om niet alleen de impact van deze interventies op jonge mensen en hun begeleiders beter te begrijpen, maar ook inzicht te krijgen in hoe deze interventies de perceptie en betrokkenheid van jonge mensen bij deze activiteiten vormgeven. Heeft het samenbrengen van de instellings- en museumruimtes invloed op hun behoeften op het gebied van geestelijke gezondheid?

Sense of belonging

Belonging, wat zoveel betekent als ergens bijhoren, was hét centrale begrip in Between Spaces. Het is een concept dat een cruciale rol speelt in het verbinden van individuen met hun sociale omgeving, de ontwikkeling van eigenwaarde en de relatie met meer abstracte dingen zoals sociale normen, waarden en gebruiken.

Om het gevoel van belonging te bevorderen organiseerde het UCL Grant Museum of Zoology in Londen drie workshops, waarvan twee in de instelling en één in het museum. Daarbij deden de jongeren allerlei activiteiten met museumobjecten, zoals object handling, waarderen van kunst en kunst maken. Ze ontmoetten ook een aantal museummedewerkers. De ‘nieuwigheid’ van de setting, een museum, en de activiteiten maakten dat deze workshops door de jongeren anders werden gezien dan de klinische interventies.

Het bestek van deze blog is veel te beperkt om alle uitkomsten van deze boeiende praktijkstudie te overlopen. Wat dit onderzoek wel evidence based heeft kunnen bewijzen is dat het zeer de moeite loont om museumobjecten uit het museum te nemen en te gebruiken als prompts en discussiehulpmiddelen bij het werken met psychisch kwetsbare jongvolwassenen rond identiteit en het bevorderen van belonging. U kan de presentatie van Dean Veall en Humera Iqbal hier downloaden.

Foto: UCL Museum (c) UCL Grant Museum of Zoology

Bart De Nil
erfgoed en welzijn
Conferentie