Never Mind de materie?

Impliceert het behoud van cultureel erfgoed meteen ook het materiële behoud ervan? En houden we als preventieve conservators niet teveel vast aan het behoud van de materialen waaruit objecten bestaan?

In de hedendaagse kunst is dit thema al geruime tijd een heet hangijzer. Materie wordt er als relatief en ondergeschikt gezien omdat kunstenaars vooral het concept onderstrepen en vaak ook werken met vergankelijk materiaal. Toch moet het ons doen nadenken en stilstaan bij erfgoed uit andere periodes. Wat is het belangrijkste om te bewaren voor de toekomst? Het beeld of de materie?

Dit onderwerp kwam naar voor in het socratisch gesprek ‘Wat is de waarde van een ingreep en ten koste van wat?’ dat we bij FARO hielden op 18 april en dat gemodereerd werd door Bill Wei (Rijksdienst Cultureel Erfgoed Nederland). Vanuit verschillende invalshoeken (cultureel erfgoed, onroerend erfgoed, wetenschappers, consulenten) werd over het thema gereflecteerd.

Never Mind

Op vrijdag 26 mei 2017 kunt u overigens een uniek debat bijwonen over hedendaagse kunst. Gwynne Ryan (hoofdconservator Hirschhorn Museum and Sculpture Garden) en kunstenaar Richard Deacon gaan een gesprek aan over authenticiteit en refabricatie, gemodereerd door Veerle Meul (Collectiebeheerder Middelheimmuseum).

Naar aanleiding van de refabricatie van Deacons werk Never Mind uit 1993 zal de dialoog een nieuw licht werpen op het concept van ‘authenticiteit’. Het debat vindt bovendien plaats ter gelegenheid van de tentoonstellingscatalogus bij de expo Richard Deacon. Some Time en is een unieke kans om de mening van de kunstenaar te horen over het behoud van erfgoed.

De toegang is gratis. Vooraf kunt u de tentoonstelling bezoeken. Nadien geniet u van een glaasje en kunt u uw catalogus laten signeren in het Museumcafé.

Meer informatie vindt u hier.

Foto: Refabricatie Never Mind, Richard Deacon. Copyright: Jan Coomans

Anne-Cathérine Olbrechts