Kent u uw bezoeker?

Zonder bezoekers geen museum, maar kent het museum zijn bezoekers wel? Via deze survey wil student cultuurmanagement en FARO-stagiair Lander Schoonbaert (Universiteit Antwerpen) een beter inzicht verwerven in de toepassing van publieksonderzoek binnen de museumsector in Vlaanderen en Brussel.

Publieksonderzoek is makkelijker gezegd dan gedaan. Ongeacht de grootte van een museum is publieksonderzoek, om het met de gevleugelde woorden van Jan Becaus te zeggen, "gene kattepis". Met deze bevraging wil Lander dan ook de drempels en noden van de sector op vlak van publieksonderzoek in kaart brengen. Zo wil hij nagaan hoe de musea op dit vlak van hun werking kunnen geholpen of ondersteund worden.

De enquête kadert binnen een breder thesisonderzoek naar de perceptie en toepassing van marketing binnen de museumsector in Vlaanderen en Brussel, en kwam tot stand in samenwerking met FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw. Voor dit ruimere onderzoek werden zesentwintig diepte-interviews afgenomen van spelers uit de museumsector en daarbuiten (beleidsmakers, cultuurmarketingexperten …). Promotor van de thesis is prof. dr. Annick Schramme.

De resultaten van de enquête worden volledig anoniem verwerkt. In de verwerking wordt enkel gebruik gemaakt van geaggregeerde data en zal er op geen enkel ogenblik verwezen worden naar individuele instellingen.  De resultaten van het onderzoek zullen, afhankelijk van de respons, worden meegenomen door FARO.

Voor meer informatie over de enquête en/of de ruimere studie, of indien u in september 2013 een digitale kopie van deze thesis wenst, kunt u Lander contacteren via lander.schoonbaert@student.ua.ac.be of via +32 (0)475 47 23 15.

De enquête is hier te vinden en loopt tot woensdag 17 juli 2013. Gelieve deze enquête per individueel museum in te vullen en niet als koepelorganisatie of samenwerkingsverband voor diverse musea samen. Enkel musea die minimum 150 dagen per jaar toegankelijk zijn voor het publiek komen in aanmerking.

Alexander Vander Stichele